Shogispel genom förbundet

Sånt som har med shogi att höra men som inte passar in någon annanstans
Post Reply
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Shogispel genom förbundet

Post by Nils Carlsson »

Jag tillhörde dem som utnyttjade möjligheten att förvärva ett shogispel med vinylbräde genom direktköp av Martin troligen under SM år 2000.

Tyvärr blev detta stulet vid ett inbrott på min arbetsplats :!: för några år sedan.
Jag undrar om det skulle vara möjligt att beställa ett nytt genom samma källa eventuellt under SM-turneringen i Sthlm eller om denna service bara erbjuds en gång.

EDIT Om det har dykt upp några shogiintresserade med ljusskyggt utseende ifrån tomma intet härrörande från Stockholmstrakten under de senaste åren så får ni gärna tipsa mig. :wink:
/EDIT
Martin Danerud
Posts: 591
Joined: 05 Nov 2007 22:19

Post by Martin Danerud »

Jag säljer hela tiden mängder av shogispel. I snitt skickar jag ett spel i veckan. Dessutom har vi sålt väldigt många spel på olika evenemang. Fortfarande är jag kanske världshistoriens sämsta affärsman, eftersom allt säljs till självkostnadspris. Det viktiga för mig har alltid varit att få ut så många shogispel som möjligt runt om i Sverige.

Ett vinylbräde med plastpjäser kostar 200 kr. Jag skickar det hem för 260 kr. På måndag-tisdag kommer jag att skicka ett stort antal spel som skall ges som julklappar.
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Eftersom jag är sparsam och ärendet knappast är särskilt brådskande så kan jag vänta till SM-turneringen. Antar att besväret för dig blir ungefär lika stort, du får lägga spelet i trunken och transportera det till Stockholm men du slipper lägga det i ett paket och gå till posten.

Stiligt att så många alltså skänker bort shogispel till jul. Innebär det lika många nya medlemmar till mellandagarna? :)
Martin Danerud
Posts: 591
Joined: 05 Nov 2007 22:19

Post by Martin Danerud »

Liksom många andra julklappar är det nog svårt att med ett shogispel få till en fullträff, dvs att det uppskattas och resulterar i ett långvarigt intresse. Men visst har det givit några medlemmar med tiden.
Det måste finnas väldigt många shogispel runt om i Sverige. Jag har totalt sålt ca tusen spel (vinyl-, trä- och fickshogi). Ca trehundra svenskar har någon gång varit medlemmar i Sveriges Shogiförbund. Ca etthundra är medlemmar. Tyvärr ligger nog många spel på hyllan...
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Är det oftast svenska shogikändisar som skänker spel till släktingar och barn eller dyker det ibland upp beställningar från okända? Väldigt fascinerande att människor satsar på att ge bort ett ändå så pass dyrt föremål med en sådan "exklusivitet" knutet till sig.
Post Reply