SM 2009 på LinCon?

Inbjudningar, resultat, anmälningslistor, diskussioner om resor och boende mm
MickeH
Posts: 126
Joined: 19 Sep 2007 17:16

Post by MickeH »

Martin Danerud wrote:Problemet är att vi måste höja deltagaravgiften till SM med 100% för att kunna finansiera en anmälningsavgift till LinCon på 150 kr samt kanske 50 kr till Sveriges Shogiförbund för medaljer och andra priser. Dessutom måste vi också hantera de sena anmälningarna.
Det här funkar nog inte om vi inte gör en specialdeal med Lincon. Alla som ska betala konventsavgiften måste göra det genom webbanmälningssystemet på Lincons hemsida innan ett visst datum (i år ca 4 veckor innan lincon).

Jag tror att det enklaste är att behålla 100kr som startavgift, och låta folk själva anmäla sig till själva Lincon.

Självklart är detta en stor nackdel, och det finns risk att vi tappar potentiella deltagare. Men vi måste i så fall pusha på den stora fördelen - login är helt gratis om man väljer att sova på Lincon.
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

Martin Danerud wrote:Problemet är att vi måste höja deltagaravgiften till SM med 100% för att kunna finansiera en anmälningsavgift till LinCon på 150 kr samt kanske 50 kr till Sveriges Shogiförbund för medaljer och andra priser.
Vi har ju haft 100:- som standard men då har det ju också varit frågan om turneringar som spelats under två dagar. Så per dag har ju inte anmälningsavgiften ökat om den blir 200:- nu för fyra dagar.
Anmälningsavgiften är också väldigt låg idag som utgångsläge. Schack-SM kostar 500-600:- för en vecka och Go-SM kostar 250:- (båda för seniorer) för fyra dagar att jämföra med.

Kanske att vi skulle överväga olika startavgift för seniorer och juniorer?

Tycker inte att vårt mål ska vara att ha ett så billigt SM i startavgift räknat som går. Tycker vi skall sikta på att organisera ett SM som så många som möjligt vill delta i istället. Där en ju kostnad en av väldigt många faktorer.
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Carl Johan Nilsson wrote:
Martin Danerud wrote:Problemet är att vi måste höja deltagaravgiften till SM med 100% för att kunna finansiera en anmälningsavgift till LinCon på 150 kr samt kanske 50 kr till Sveriges Shogiförbund för medaljer och andra priser.
Vi har ju haft 100:- som standard men då har det ju också varit frågan om turneringar som spelats under två dagar. Så per dag har ju inte anmälningsavgiften ökat om den blir 200:- nu för fyra dagar.
Anmälningsavgiften är också väldigt låg idag som utgångsläge. Schack-SM kostar 500-600:- för en vecka och Go-SM kostar 250:- (båda för seniorer) för fyra dagar att jämföra med.

Kanske att vi skulle överväga olika startavgift för seniorer och juniorer?

Tycker inte att vårt mål ska vara att ha ett så billigt SM i startavgift räknat som går. Tycker vi skall sikta på att organisera ett SM som så många som möjligt vill delta i istället. Där en ju kostnad en av väldigt många faktorer.
200 kronor är inte en orimligt hög avgift nej! Dock verkar det inte helt klart vilken avgift som gäller när siffran 350 kronor nämnts för den som anmäler sig sent. Innan vi diskuterar Lincon som ett alternativ kanske man bör höra sig för med arrangörerna om möjligheten till specialavtal.

Sedan är det naturligtvis bra att organisera ett SM som folk vill ha, frågan är hur denna vilja skall inhämtas. Själv ställer jag mig ganska neutral till Lincon såvida villkoren blir någorlunda acceptabla vad avser spellokal.

En annan fråga blir naturligtvis tillgång till hotell och vandrarhem när ett större evenemang hålls på en ort, jag avstod Leksand enbart p.g.a att jag tyckte logisituationen verkade lite ansträngd.
MickeH
Posts: 126
Joined: 19 Sep 2007 17:16

Post by MickeH »

Nils Carlsson wrote:200 kronor är inte en orimligt hög avgift nej! Dock verkar det inte helt klart vilken avgift som gäller när siffran 350 kronor nämnts för den som anmäler sig sent. Innan vi diskuterar Lincon som ett alternativ kanske man bör höra sig för med arrangörerna om möjligheten till specialavtal.
Mig veterligen har inga andra fått specialavtal för den saken, så jag tycker inte det är oklart.

Linconavgiften kan helt enkelt inte bakas in i vår startavgift. I år skulle de 150 kronorna vara inbetalda senast 4/4, och Lincon öppnade 30/4. Så jag tror inte det finns någon som helst möjlighet att göra som Martin antydde.

Däremot kom jag på att förr i tiden, när SM i Magic:the Gathering spelades på Lincon, så behövde deltagarna där inte betala entré till Lincon, förutsatt att de inte skulle spela andra saker förstås. Så det kanske öppnar en liten chans att deltagarna i SM i Shogi kan få ett liknande avtal. Det skadar inte att kolla med arrangörerna i alla fall.

Min åsikt är i princip att om vi tvingas betala individuella entréavgifter till Lincon för att hålla vår SM-turnering där, så är jag tveksam. Vi kommer antagligen att förlora deltagare på det (trots att login är gratis). Går det däremot att hålla SM utan Lincon-avgifter är jag för att SM hålls på Lincon, trots att jag då själv inte kan delta. Att baka in Lincon-avgiften i vår startavgift ser jag inte som ett alternativ alls.
MickeH
Posts: 126
Joined: 19 Sep 2007 17:16

Post by MickeH »

En annan fråga är om det skulle vara tillåtet att bara spela sidoturneringen lördag-söndag? (Om man då ska betala hela eller halva avgiften bryr jag mig inte om, jag tycker vi har låga startavgifter.)

I år hade jag kunnat göra så till exempel, däremot var jag upptagen hela torsdagen och delar av fredagen. Jag vet förstås ännu inte hur schemat ser ut nästa år.
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

MickeH wrote:
Mig veterligen har inga andra fått specialavtal för den saken, så jag tycker inte det är oklart.

Linconavgiften kan helt enkelt inte bakas in i vår startavgift. I år skulle de 150 kronorna vara inbetalda senast 4/4, och Lincon öppnade 30/4. Så jag tror inte det finns någon som helst möjlighet att göra som Martin antydde.

Däremot kom jag på att förr i tiden, när SM i Magic:the Gathering spelades på Lincon, så behövde deltagarna där inte betala entré till Lincon, förutsatt att de inte skulle spela andra saker förstås. Så det kanske öppnar en liten chans att deltagarna i SM i Shogi kan få ett liknande avtal. Det skadar inte att kolla med arrangörerna i alla fall.
Det var väl något sådant specialavtal jag avsåg när jag undrade utifrån min väldigt neutrala utgångspunkt. ;)
Inte för att jag vill påstå att jag vet vad "SM i Magic:the Gathering" är för aktivitet men om denna tar ungefär lika mycket plats som shogispelare gör så kanske det skulle vara möjligt att förhandla sig till någonting gångbart för båda parter.
Martin Danerud
Posts: 592
Joined: 05 Nov 2007 22:19

Post by Martin Danerud »

Det går säkert att förhandla till sig specialavtal för shogi. Motprestationen som LinCon vill ha är förstås att vi arrangerar shogihörna och nybörjarturnering som tidigare, och det kan bli svårt för oss.
Om vi skall välja en annan linje och bli ett "LinCon-spel", så blir det tufft att behålla några av våra nuvarande "fattiga" shogispelare, vilka ibland uttalar att de inte har råd ens med 100 kr som startavgift. Däremot kanske vi då kan fånga ett större antal spelare på sikt. Då måste vi också göra det naturligt för spelarna att kunna välja delar av SM-utbudet och välja bort andra, eftersom de kommer, liksom Mikael, att vilja spela andra spel också.
Personligen tror jag i och för sig mer på att bli en etablerad "sideshow" till Schack-SM eller något Kristi Himmelfärdsevenemang inom schacket. I år kommer vi att köra shogihörna och nybörjarturnering på Schack-SM i Växjö 29 juni - 4 juli. Årets arrangörer är väldigt positiva till shogi. Det är ju även på Schack-SM som vi historiskt har fått allra flest nya medlemmar genom åren. En öppning på Schack-SM skulle kunna vara att expandera nybörjarturneringen på torsdagkvällen till SM-kval onsdag kväll, torsdag och fredag förmiddag och kväll plus hela lördagen, så att inga spelare behöver försaka sitt schackengagemang, men ändå kunna spela Shogi-SM. I så fall får vi förstås töja en del på det nya SM-systemet, men är man en sideshow, så är man...
De spelare som oftast förekommer på tex LinCon har en lite annan syn på spel än den man ofta stöter på i brädspelarkretsar. De har stor lust att testa nya spel, men de är också beredda att släppa gamla spel. Det skall gärna vara en turkomponent i spelen också, så att de blir mer sociala och mer inbjudande för tex tjejer, vilka inte lika ofta verkar uppskatta den hårda, tysta och koncentrerade mentala kamp som shogi innebär.
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Martin Danerud wrote:Det går säkert att förhandla till sig specialavtal för shogi. Motprestationen som LinCon vill ha är förstås att vi arrangerar shogihörna och nybörjarturnering som tidigare, och det kan bli svårt för oss.
Om vi skall välja en annan linje och bli ett "LinCon-spel", så blir det tufft att behålla några av våra nuvarande "fattiga" shogispelare, vilka ibland uttalar att de inte har råd ens med 100 kr som startavgift. Däremot kanske vi då kan fånga ett större antal spelare på sikt. Då måste vi också göra det naturligt för spelarna att kunna välja delar av SM-utbudet och välja bort andra, eftersom de kommer, liksom Mikael, att vilja spela andra spel också.
Personligen tror jag i och för sig mer på att bli en etablerad "sideshow" till Schack-SM eller något Kristi Himmelfärdsevenemang inom schacket. I år kommer vi att köra shogihörna och nybörjarturnering på Schack-SM i Växjö 29 juni - 4 juli. Årets arrangörer är väldigt positiva till shogi. Det är ju även på Schack-SM som vi historiskt har fått allra flest nya medlemmar genom åren. En öppning på Schack-SM skulle kunna vara att expandera nybörjarturneringen på torsdagkvällen till SM-kval onsdag kväll, torsdag och fredag förmiddag och kväll plus hela lördagen, så att inga spelare behöver försaka sitt schackengagemang, men ändå kunna spela Shogi-SM. I så fall får vi förstås töja en del på det nya SM-systemet, men är man en sideshow, så är man...
De spelare som oftast förekommer på tex LinCon har en lite annan syn på spel än den man ofta stöter på i brädspelarkretsar. De har stor lust att testa nya spel, men de är också beredda att släppa gamla spel. Det skall gärna vara en turkomponent i spelen också, så att de blir mer sociala och mer inbjudande för tex tjejer, vilka inte lika ofta verkar uppskatta den hårda, tysta och koncentrerade mentala kamp som shogi innebär.
Jag är naturligtvis för tanken med att koppla shogi-SM till Schackditon, det var ju min ursprungliga idé till förläggning av det nya utökade SM-konceptet. Jag tillåter mig att citera mig själv ifrån spelformsförändringstråden http://shogi.se/forum/viewtopic.php?t=12:
Mitt förslag är därför att vi förlänger SM-tävlingen med en eller två dagar och rondantalet till nio och utser segraren i denna direkt till svensk mästare.
För att möjliggöra utökningen av speldagar kunde mästerskapet flyttas till sommaren då folk ofta ändå har längre ledighet.
Eventuellt kunde vi t.o.m när det är praktiskt möjligt förlägga den till samma tid och plats som schack-SM för att använda detta evenemang till att väcka intresset för shogi hos schackspelare.
Eftersom mig veterligt schack-SM har två separata spelveckor så kunde man tänka sig att samma person kunde spela shogi under det första veckoslutet och sedan schack under den nästföljande veckan.
Olägenhet skulle väl med ett sådant alternativ tyvärr kunna uppstå för Emil Hermansson och andra elitschackspelare då SM-gruppen och mästarelit utnyttjar båda veckorna för spel.
Men så är det ju nästan alltid med förändringar, de löser gamla problem men skapar en uppsättning nya i stället.


Bortsätt från att vi nu har tillfälligt(?) övergivit tanken på en nioronders schweizer(detta skulle kunna bli aktuellt igen om lyckliga omständigheter skulle göra shogin mer populär) så kvarstår min åsikt att en dylik turnering gör sig bäst på sommaren och i nära samarbete med vår närmaste släkting inom brädsporterna.
Glöm inte att schacket alltid har varit den viktigaste rekryteringsbasen för shogispelet.
MickeH
Posts: 126
Joined: 19 Sep 2007 17:16

Post by MickeH »

Antalet spelare på SM i Magic år 2001 översteg 200 i alla fall (det var så jag upptäckte Shogi, jag var en av flera tävlingsledare, och vi behövde fler bord när antalet översteg 200, så jag fick flytta på Martin & Co i SM-slutspelet, men jag frågade förstås vad det var för spel, och sökte upp dem så snart Magic-tävlingen var över!), så de var ofantligt mycket större än vad vi kommer att bli inom överskådlig framtid.

Hur som helst bör vi nog börja någon form av förhandling med Lincon senast i höst, och jag skulle ju helst vilja se att alla de som tävlar i shogi kunde säga sitt här i tråden, men de flesta lyser ju dessvärre med sin frånvaro.
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

För mig ger namnet "magic" associationen till att folk plockar kaniner ur hattar men jag antar att det handlar om något annat hokus-pokus i det här fallet. ;)
Nej, 200 deltagare kommer vi nog aldrig upp i på naturlig väg, men vi får väl hoppas i alla fall att vi kan uppnå samma kvalitet om än inte samma kvantitet.

Jag tycker i alla fall att vi noga bör utvärdera utfallet av nästa års SM och ställa frågan om vi inte skall pröva andra alternativ om det inte blir alldeles lyckat.
Schack-SM-alternativet är definitivt minst lika intressant som ungdomsevenemang och Lincon.
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

MickeH wrote:En annan fråga är om det skulle vara tillåtet att bara spela sidoturneringen lördag-söndag?
Jag ser inget hinder i att låta folk spela enbart sidoturneringen. Om man inte varit med och kvalat får det räknas som om man kom sist i kvalet när man bestämmer vilken sidoturnering det blir frågan om om det blir flera.
Martin Danerud wrote:Motprestationen som LinCon vill ha är förstås att vi arrangerar shogihörna och nybörjarturnering som tidigare, och det kan bli svårt för oss.
Är inte helt säker på att detta kommer krävas som motprestation. Magic-SM när det gick på Lincon behövde inte ha någon nybörjar-hörna eller liknande och de klarade sig utan Lincon-avgift.
Martin Danerud wrote: så blir det tufft att behålla några av våra nuvarande "fattiga" shogispelare, vilka ibland uttalar att de inte har råd ens med 100 kr som startavgift. Däremot kanske vi då kan fånga ett större antal spelare på sikt.
Känner igen problemet från det att jag ringt runt till medlemmar inför Göteborg Open. Det finns medlemmar med så svag ekonomi att de inte tål att lägga 100:- för en helg. Tragiskt men så är det. Men som jag ser det kan vi inte snåla ihjäl oss för att försöka få med dessa. Det skulle slå tillbaka på att andra hoppar av arrangemanget för att det blir för torftigt.
Martin Danerud wrote:Personligen tror jag i och för sig mer på att bli en etablerad "sideshow" till Schack-SM eller något Kristi Himmelfärdsevenemang inom schacket
Jag tror det är viktigt att vi finns på schack-SM för att rekrytera nya medlemmar. Men jag tror inte att vi ska lägga SM där. Detta av flera anledningar. Dels blir det svårt tidsmässigt att lämna en lucka både till att kunna spela schack-SM och till EM i shogi. När jag skrev motionen till det nya SM så var grundsyftet med det nya SM-formatet att SM skulle vara en festival för shogi som skulle locka så många deltagare som möjligt. Årets självsklara shogihöjdpunkt i Sverige! :D
Sideshow låter inte så "festivalaktigt" i mina öron :( . Tycker att det är vi som skall spela huvudrollen i vårt eget SM.
Nils Carlsson wrote:Jag tycker i alla fall att vi noga bör utvärdera utfallet av nästa års SM och ställa frågan om vi inte skall pröva andra alternativ om det inte blir alldeles lyckat.
Utvärdera en så viktig tillställning som SM måste vi göra varje år. Finns alltid saker att förbättra.
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Carl Johan Nilsson wrote:
Jag tror det är viktigt att vi finns på schack-SM för att rekrytera nya medlemmar. Men jag tror inte att vi ska lägga SM där. Detta av flera anledningar. Dels blir det svårt tidsmässigt att lämna en lucka både till att kunna spela schack-SM och till EM i shogi. När jag skrev motionen till det nya SM så var grundsyftet med det nya SM-formatet att SM skulle vara en festival för shogi som skulle locka så många deltagare som möjligt. Årets självsklara shogihöjdpunkt i Sverige! :D
Sideshow låter inte så "festivalaktigt" i mina öron :( . Tycker att det är vi som skall spela huvudrollen i vårt eget SM.
Detta förstår jag inte alls. Jag missuppfattade kanske vad du menar med "lucka" men schack-SM är ett tvåveckorsevenemang emedan shogi-EM klaras av på fyra dagar. Borde inte kräva raketfysik att skapa ett schema som möjliggör spel i både ett under schack-SM förlagt shogi-SM och EM.
Givet årets kalender skulle vi exempelvis ha kunnat arrangera SM mellan den 28 juni och 1 juli och ändå ha gott om tid att hasa oss ned till Pardubice.
Vi kunde t.o.m välja 2-5 juli och då också underlätta för de som vill spela schack-SMs andra vecka och ändå skulle EM-spelarna mäkta med båda.

När det gäller "sideshow" vad är vi annat än en sådan till de från shogin rätt väsensskilda spel som utgör huvudpunkten för Lincon och som vi med mössan i hand är beredda att tigga oss till lite stjärterum hos?

Carl Johan Nilsson wrote: Utvärdera en så viktig tillställning som SM måste vi göra varje år. Finns alltid saker att förbättra.
Och denna gång borde vi verkligen göra det!
Vi kanske inte skall abonnera på en plats i schack-SM men ibland kanske det vore värdefullt att återknyta bekantskapen med vår närmaste släkting för att fylla på influenser och få lite nytt blod.
En shogihörna och nybörjarturneringar är värdefulla inslag men jag är övertygad om att ett livs levande mästerskap drar till sig ytterligare intresse.
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

Nils Carlsson wrote:Detta förstår jag inte alls. Jag missuppfattade kanske vad du menar med "lucka" men schack-SM är ett tvåveckorsevenemang emedan shogi-EM klaras av på fyra dagar. Borde inte kräva raketfysik att skapa ett schema som möjliggör spel i både ett under schack-SM förlagt shogi-SM och EM.
Tja, det går ju teoretiskt att kombinera men det skulle bli ett så späckat schema att de flesta skulle backa för att delta i båda SM-tävlingarna och EM. I år t.ex går det spela första SM-veckan 28/6-4/7. Den 5:e är kongressdag. SM -shogi skulle man klämma in 6/7-9/7. 10/7 flyger man till EM som startar den 11:e.

Skulle man ha shogi SM 28/6-1/7 eller 2/7-5/7 så går det inte att kombinera med schack-SM och EM. Eller?

På Lincon vet jag inte om kan säga att vi är en sideshow i samma utsträckning som på schack-SM. Lincon består ju av hundratals spel varav inget direkt är någon huvudattraktion.
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Carl Johan Nilsson wrote:[Tja, det går ju teoretiskt att kombinera men det skulle bli ett så späckat schema att de flesta skulle backa för att delta i båda SM-tävlingarna och EM. I år t.ex går det spela första SM-veckan 28/6-4/7. Den 5:e är kongressdag. SM -shogi skulle man klämma in 6/7-9/7. 10/7 flyger man till EM som startar den 11:e.

Skulle man ha shogi SM 28/6-1/7 eller 2/7-5/7 så går det inte att kombinera med schack-SM och EM. Eller?

På Lincon vet jag inte om kan säga att vi är en sideshow i samma utsträckning som på schack-SM. Lincon består ju av hundratals spel varav inget direkt är någon huvudattraktion.
Nej, det är naturligtvis sant. Alla tre turneringarna går inte att kombinera utan man skulle vara tvungen att välja mellan schack och shogi-EM. Det är systemets stora svaghet. Å andra sidan är denna kombination av schack- och shogi-SM inte tänkt att äga rum varje år, endast då schack-SM avgörs på en "lämplig" spelort(inte Luleå). Så kanske skall man betrakta dessa tillfällen som en möjlighet att fokusera.
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

Den här diskussionen borde kanske startas upp igen. Pratade lite med Jan Rabe under lag-SM och han var beroende av ett tidigt besked om speldatum för att kunna ta semester klämdagen vid Kristihimmelfärdshelgen. Är många brevbärare som vill ta långhelg såklart men posten måste ju ut ändå. Finns kanske även andra i liknande situation. Deltagarantalet stiger förstås i vilket fall som helst om förutsättningarna klarnar så snart som möjligt.

Gällande nybörjarhörna eller motsvarande. Under lag-SM nu hade vi ett eget rum för själva tävlingen och utanför detta i någon form av hall så fanns det stolar och bord för efteranalyser och för utlärning av shogi. Detta koncept verkade fungera bra så två rum verkar helt klart vara något att satsa på.
Post Reply