Sista(?) finalen med gamla ordningen - GOOD RIDDANCE

Inbjudningar, resultat, anmälningslistor, diskussioner om resor och boende mm
Post Reply
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Sista(?) finalen med gamla ordningen - GOOD RIDDANCE

Post by Nils Carlsson »

Tyvärr var den stora behållningen under detta 2008 års SM-slutspel den utflykt jag gjorde under min spelfria förstadag till Vrångö i Göteborgs lilla men charmiga skärgård(redan vid Saltholmen har det mer karaktären av vad vi stockholmare skulle beteckna som havsbandet).

Vad gäller Göteborgsvistelsens huvudmotiv föreföll det som två personer verkade vara intresserade av att matchen skulle vara över så fort som möjligt och ingen av dem var undertecknad(Nekar självfallet inte till att det kunde ha varit det motsatta förhållandet om jag hade utnyttjat de chanser i det 1:a och 4:e partiet som jag faktiskt hade. :) ). Själva matchen var hursomhelst en perfekt illustration till den beskrivning av en människofientligt själlös, steril, artificiell och oengagerande tävling som jag gav i min SM-förändringstråd. Inget i denna miljö stimulerar framkomsten av idealiska och seriösa förhållanden och den kampshogi som finalen i min mening bör kännetecknas av.
Bäst av fem med två timmars betänketid blir fullkomligt innehållslöst om den trista allmänna atmosfären utmynnar i den generella inställningen att finalen helst skall vara överstökad så fort som möjligt, kunde lika gärna ha varit en halvtimme för hela partiet och en sådan förändring borde rätteligen ha mottagits med en axelryckning.
Christer Hartman gjorde onekligen rätt som valde Vegas framför Vegagatan.

Ingen skugga må naturligtvis falla över Martin Danerud som ställde upp som domare i dödgrävaratmosfären trots att han antagligen hellre skulle vilja tillbringa tiden med sin familj. Schysst också att erbjuda skjuts tillbaka till de sunkhotell på Avenyn som jag ofrivilligt hamnade på pga strulet med bytet från Hvidfeldtska till Vegagatan.
Sedan kan säga vad man vill om min motståndare Peter Kaneko, men han föreföll inte i denna final vara en hängiven anhängare av kontemplativ shogi direkt utan partierna skulle helst skyndas undan så fort som möjligt i bästa skogshuggarstil. Även om han gjorde detta skickligt så förstärkte det bara intrycket av hur ointressant och oviktigt detta var.

Vi får nu studera vad som blir av SM under det nya formatet och hoppas på en uppryckning, ty om SM någon gång i framtiden spelas med ett system som liknar detta så kommer jag inte att ställa upp.

Slutligen kan jag bara återigen uttrycka min glädje över att jag var den som på detta forum initierade den nödvändiga förändringen av vår otidsenliga spelform.
MickeH
Posts: 126
Joined: 19 Sep 2007 17:16

Post by MickeH »

Även om jag egentligen inte hade något emot systemet med en "herre på täppan", så måste jag trots allt hålla med om att jag tycker att det blir bättre i framtiden, åtminstone ur 2 synpunkter:

1) SM-slutspelet har inte haft så många åskådare, det har varit en tillställning mest för de inblandade plus tävlingsledare (oftast Martin). Nu kan flera av våra tävlingsspelare följa kampen om SM-titeln.

2) I år kändes det lite urvattnat, pga att det istället för 1an och 2an i SM-turneringen gör upp om vem som ska möta regerande mästaren, så blev det i år så att 4an och 6an i SM-turneringen fick göra upp om vem som skulle möta 2an i SM-turneringen i finalen.

OBS att jag inte vill kritisera de som hoppade av, och heller inte nedvärdera de som ställde upp, de tillhör definitivt Sverige-eliten - det är mera "siffrorna" som gör att det känns urvattnat.
Post Reply