Vad gör vi om det bara blir 8 deltagare till SM?

Inbjudningar, resultat, anmälningslistor, diskussioner om resor och boende mm
Post Reply
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Vad gör vi om det bara blir 8 deltagare till SM?

Post by Carl Johan Nilsson »

Deadline för den billigare anmälan till SM har gått ut och det är bara 8 spelare anmälda. Risken är väl överhängande att vi inte blir fler. :crying:

Frågan är om man skulle ändra något i formatet om spelarantalet håller sig kvar vid 8. Det blir lite fånigt att spela kval i en och en halv dag bara för att slå ut två spelare. Det lär inte heller bli någon B-final att tala om efter kvalet. Ett förslag är att man isåfall istället spelar en 8-manna grupp där alla möter alla (7 ronders Berger) med samma betänketid som är tänkt att användas i slutspelet det vill säga 1h+60s.
Det blir färre tid för partier vilket kan användas till att antingen lufta upp schemat lite så att det finns tid för annat eller så kan man avsluta SM redan vid lördag eftermiddag.
rikskot
Posts: 20
Joined: 15 Aug 2008 23:19

Post by rikskot »

Jag håller med. Det finns visserligen en chans att vi blir fler, men även om det skulle bli 10 spelare känns det dumt att ha en kvaltävling för att slå ut 4.

Jag föreslår att om det blir 10 eller färre deltagare spelar vi en tävling där alla möter alla. Det bör finnas tid för 9 ronder med 1h+60s betänketid. Om det blir 11 eller fler deltagare kan vi däremot spela enligt den ursprungliga planen. Vid 11 eller 12 deltagare blir ju också B-finalen en tävling där alla möter alla.

Då måste vi emellertid också besluta om hur SM ska avgöras om flera spelare slutar på samma poäng. Den besvärligaste situationen skulle vara om 3 spelare slutar på samma poäng efter att ha vunnit över alla andra och spelat 1-1 i inbördes möten. Detta är inte en omöjlig situation, och vi bör diskutera detta innan tävlingen.
Therése Jernberg
Posts: 187
Joined: 25 Oct 2007 19:14
Location: Alingsås
Contact:

Post by Therése Jernberg »

Jag tycker förslagen ovan är bra 8)
Martin Danerud
Posts: 591
Joined: 05 Nov 2007 22:19

Post by Martin Danerud »

Låt oss för det första slå fast att SM kommer att äga rum, oavsett antalet föranmälda spelare. Ingen behöver tveka på att verkligen deltaga.
För det andra måste vi försöka nå åtminstone 12 deltagare. Tyvärr har intresset varit klent vid mina rundringningar och uppenbarligen också vid informationen vid Göteborg Open etc.
Om vi skulle bli 10 eller färre, så har också jag oberoende av vad jag nu läser i denna tråd tänkt precis detsamma som Carl Johan föreslår. Det blir A-slutspel direkt.
Rikard tar upp problematiken med en "three way tie" i en Bergergrupp, vilken ingen särskiljning i världen biter särskilt väl på. I inbjudan har vi ordningen i kvalturneringen som särskiljning, men det bortfaller ju i detta fall. Mitt förslag är att söndagen används som särspelsdag, om detta skulle inträffa. Då lottar man spelordningen, använder 30 min + 30 sekunder byo-yomi och räknar antalet drag i partierna mha notation av den som inte för tillfället spelar (dragräkning finns också automatiskt i klockorna). Om en spelare tar två poäng i särspelet, så blir denne så klart mästare. Men om särspelet resulterar i en ny "three way tie", så vinner den som har det högsta värdet i [antalet drag i det förlorade partiet] - [antalet drag i det vunna partiet]. Grundtanken här är alltså att den spelare är bäst som har lyckats bäst med att hålla ut länge i sitt förlustparti och vunnit snabbt i vinstpartiet.
Post Reply