Är det dags att gå över till 3-mannalag?

Inbjudningar, resultat, anmälningslistor, diskussioner om resor och boende mm
Post Reply
MickeH
Posts: 126
Joined: 19 Sep 2007 17:16

Är det dags att gå över till 3-mannalag?

Post by MickeH »

Lag-SM 2008 i Leksand riskerar att bli en flopp. Just nu gissar jag på att det kommer att bli 2-4 lag som åker dit, om det ens blir en tävling.

Som alla säkert inser är ett Lag-SM på mindre än 4 lag rätt meningslöst att arrangera, och även på 4 lag blir det inte särskilt bra, då tävlingen är slut efter 3 ronder om det nu inte finns bestämmelser för annat i ett sådant läge.

Varför då 3-mannalag?

Jo, jag tror att vi kan få fler deltagande spelare (inte bara lag alltså) om vi spelar Lag-SM med 3-mannalag.

Västervik kommer inte med ett eget lag till Leksand. Hade det varit 3-mannalag hade vi nog gjort det, eftersom vi är 2 som kunde tänka oss att åka, och att övertala 1 spelare till är ofantligt mycket lättare än att övertala 2 spelare till.

För mig till exempel så betyder SM-statusen ingenting extra. Jag är helt ointresserad av att åka upp utan lagtillhörighet bara för shogispelandets skull. Nä, ska jag vara med på ett Lag-SM så ska det vara i ett förutbestämt lag. Inte heller är jag särskilt intresserad av att åka upp och spela 2-3 ronder, utan minst 5 deltagande lag är nödvändigt för att jag ska vara intresserad. Och då spelar det ingen roll om tävlingen går i Leksand, Göteborg eller Norrköping, även att nu Leksand har ett stort minus - det blir 1-2 nätter mer än en normal tävlingshelg. Att det går i Leksand i år är inte rent geografiskt ett problem för oss, vi har bara 8 mil längre dit än vad vi har till Trollhättan eller Göteborg.

Jag tror att om Lag-SM i fortsättningen skulle vara 3-mannalag, så kan vi nog alltid få med minst 5-6 lag (Göteborg 1 och 2, Västervik, Trollhättan, Stockholm samt antingen Stockholm 2 eller Göteborg 3), och i bästa fall 8-10 lag.

Och varför inte då räkna matchpoäng istället för partipoäng i första hand? Med 3-mannalag kan matcherna inte sluta oavgjort (om det nu inte skulle vara 2 st 2-mannalag som möts).
Martin Danerud
Posts: 591
Joined: 05 Nov 2007 22:19

Post by Martin Danerud »

Självfallet kommer det att bli ett Lag-SM 2008 i Leksand 2-3 augusti. Göteborg 1 och Göteborg 2 har vardera fyra spelare. Stockholm har fyra spelare. Trollhättan sägs ha tre spelare klara och Västervik uppenbarligen två. Det borde ge en grund för fem lag, låt vara något av dem med bara tre spelare. Dessutom har vi ännu inte hört någonting från Västerås eller Kungsängen, vilka har en relativt kort resa till Leksand.
Lag-SM har varit den tävling som har haft flest individuella deltagare genom åren. Om alla klubbar gjorde grundjobbet under året fram till Lag-SM, så skulle alltid alla spelare få fem partier. Göteborg har alla år fyllt två lag med fyra spelare, låt vara med inlån av Ulf, Anders och Jonas, med undantag av 2007, då vi skapade ett kombinationsandralag med Västervik.
Jag är helt emot tremannalag. Dels skulle det ge färre individuella deltagare. Fyramannalagen har lett till att fler spelare har åkt med för att komplettera lagen än vad som skulle ha åkt på en individuell tävling. Dels skulle tremannalagen minska vikten av lagets insats. Det skulle räcka med två starka spelare för att vinna alla matcher. Dels skulle det vara ett steg tillbaka i jämförelse med vårt tidigare koncept, beslutat på Årsmötet 2002 i Stockholm.
Den gången gällde omröstning huruvida vi skulle ha tre, fyra- eller femmannalag. Jag röstade för femmannalag, men Årsmötet stannade vid en kompromiss. Jag vill minnas att det hängde på en röst.
2008 tar vi Lag-SM ett steg vidare i utvecklingen genom att samarrangera med European Go Congress. Det kommer, som jag tidigare har skrivit, att vara ca 600 spelare på plats, varav ca 100 japaner. Bland de svenska gospelarna har vi säkerligen några som skulle vara potentiellt intresserade av shogi. Även motsatsen gäller förstås. Det blir intressant att följa gotävlingen, och vi kommer också att ha en mindre extratävling i shogi på söndagkvällen, där vi hoppas på deltagare från alladeland och spelbakgrunder.
Jag tycker faktiskt att det på detta forum är snudd på förräderi mot shogispelet i Sverige att försöka sprida ett negativt sentiment mot Lag-SM genom formuleringar som "Lag-SM 2008 i Leksand riskerar att bli en flopp. Just nu gissar jag på att det kommer att bli 2-4 lag som åker dit, om det ens blir en tävling." enbart i syfte att argumentera för ett eget förslag. Det är viktigt att vi håller oss sakliga inom vår lilla shogifamilj i Sverige och dessutom att vi inser att vi aldrig kan nå några höga deltagarsiffror, oavsett regler och utformning, om vi inte kan sprida ett positivt budskap kring våra arrangemang. Det är mycket troligt att det är så, att någon därute bland våra medlemmar tror att förbundets webansvarige sitter inne med sanningen och viktig information, och inte kan se att han just här enbart misskrediterar 2008 års Lag-SM i syfte att argumentera för en förändring av spelformen.
All diskussion är förstås bra, och bör i så fall i första hand syfta till motioner inför Årsmötet 2009. De beslut som fattas där kommer förstås att genomföras i demokratisk ordning.
MickeH
Posts: 126
Joined: 19 Sep 2007 17:16

Post by MickeH »

Självklart är shogiaktiviteten i samband med Go-tävlingen en utmärkt propaganda. Däremot är jag inte helt säker på att det borde skett i form av Lag-SM.

Att det riskerar att bli en flopp är förstås min egen åsikt, och jag utgår då enbart från anmälningsläget här på forumet, samt mina diskussioner med andra Västerviksspelare och Daniel W, (vilka inte har varit så positiva diskussioner).
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

Det år möjligt att tremannalag i något läge skulle locka fler deltagare men det kan lika gärna vara tvärt om som jag ser det. Tycker 4-manna är lagom stora lag. Det belönar bredd bland spelarna men stänger inte ute någon klubb. Match- eller partipoäng är vilket som för mig.

Lag-SM har ju varit den mest framgångsrika tävling vi organiserat genom åren sett till antalet deltagare och även i att slussa in nybörjare i verksamheten. Det är väl den tävling som varit närmst en "shogifestival" vi haft i Sverige. Så varför ändra på något som fungerar så bra som det gör?

Istället för att ställa frågan om det är dags att införa tremannalag så kanske vi skulle ställa oss frågan hur klubbarna (inklusive Göteborg) ska förbättra sin verksamhet så att vi får upp deltagarantalet i lag-SM?
argip
Posts: 53
Joined: 19 Sep 2007 15:58

Post by argip »

Håller med Micke att risken finns att lag-SM blir en flopp. De flesta lag står och faller med en person. I både Trollhättan och Västervik är det väldigt mycket lättare att få ihop tre spelare än fyra. Ett lag på två personer kan även vinna hela lag-SM för tremannalag, vilket underlättar för riktigt små klubbar. Vore uppslutningen större tycker jag femmannalag är bäst. I dagsläget tycker jag inte att tremannalag är en så tokig idé. :roll:

// Daniel
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Jag är nog av den principiella åsikten att man aldrig skall förvandla en officiell mästerskapstävling till ett jippo för att rekrytera nya medlemmar, dock förstår jag lite hur man har resonerat från tävlingsledningen i detta fallet.
Lag-SM har traditionellt varit väldigt välbesatt så det är en tävling man väldigt gärna vill marknadsföra genom att visa styrka inför en grupp potentiella värvningsobjekt. Nu ser det dessvärre ut att bli det motsatta. Sedan ville man väl bjuda shogispelarna på intressanta sidoaktiviteter som en extra aptitretare vilket åtminstone jag uppskattade.

Om den dåliga uppslutningen beror på att go bara upplevs som en onödig distraktion eller om spelplatsen är mindre lockande, varesig det gäller boendesituation som i mitt fall eller annat, är naturligtvis svårt att uttala sig om. Kanske är det dags att vi tar en funderare på vad vi egentligen vill med lag-SM-tävlingen.

Att sänka antalet spelare till tre ser tyvärr ut som en nödlösning och som om man sänker ambitionsnivån, men kanske måste man helt enkelt acceptera realiteten som den ser ut idag.
Man undrar om de lag som idag har svårt att mönstra fler än tre skulle ha stått inför en annan situation om Norrköpingskonceptet hade varit aktuellt.
Post Reply