Lag-SM dubbelrondigt vid fyra lag?

Inbjudningar, resultat, anmälningslistor, diskussioner om resor och boende mm
Post Reply
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Lag-SM dubbelrondigt vid fyra lag?

Post by Carl Johan Nilsson »

Förutsatt att det bara blir de fyra lag som nu är anmälda som kommer till lag-SM så funderade jag på om man skulle göra tävlingen dubbelrondig istället för enkelrondig. Vid enkelrondig tävling så blir det bara tre ronder. Om något lag har får många eller för få spelare så kommer någon/några att bara få spela två partier vilket är lite för en så lång resa.

En möjlighet för om man vill göra tävlingen dubbelrondig är att tidigarelägga rondstarten på söndagen från 10.00 till 9.00. Detta skulle ge rondstarter på 09.00, 13.00, 16.00 vilket ger en lagom lucka till extratävlingen som börjar 19.00.

För att undvika det tjatiga i att möta samma motståndare två gånger så kanske man skulle kunna rotera så att förstabordsspelaren får möte förstabordsspelaren i ena matchen och andrabordsspelaren i andra matchen. Motsvarande rotation skulle då även gälla för 3:e - 4:e bordet.
Martin Danerud
Posts: 591
Joined: 05 Nov 2007 22:19

Post by Martin Danerud »

Den av Carl Johan föreslagna ändringen av spelordningen om det skulle bli fyra lag ligger mycket nära en modell som jag skissade på vid samtal med Robert Söderberg nyligen. Jag föreslog då att det först placerade laget efter tre ronder skulle möta det fjärde placerade laget i en semifinal och att de övriga två skulle mötas i den andra semifinalen. Femte ronden skulle sedan vara final och match om tredje pris. Vid oavgjorda resultat i matcherna skulle placeringen i grundturneringen vara utslagsgivande. Jag föreslog också tvingande omflyttningar på bord 1-2 respektive 3-4 för att undvika att samma spelare skulle behöva mötas på samma sätt som i Carl Johans förslag.
Fördelarna med mitt förslag är att vi behåller de fem ronderna som planerat (det blir en hel del shogi på söndagen med extraturneringen inkluderad) och att det skulle bli tydligt spel om medaljerna på söndagen. Vad tycker ni andra? Vi kan ha en omröstning innan första ronden mellan olika förslag. Helt klart är att vi inte behöver känna oss begränsade till att enbart spela en enkelserie.
Post Reply