Halvsvenska deltagare

Inbjudningar, resultat, anmälningslistor, diskussioner om resor och boende mm
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

argip wrote:Man kommer förmodligen till valet mellan ädla principer och många deltagare. Får jag välja fler lag med lite utlänningar och studenter och ett 'riktigt' SM, så väljer jag lätt fler lag. Eftersom det nu ÄR ett SM vi spelar så skulle starka utländska spelare bli ett problem, just eftersom det strider mot definitionen av ett SM.

Håller fortfarande fast vid att det bästa, totalt sett, är en opentävling med 3-mannalag. Tycket helt enkelt att antalet deltagare är viktigast.

//Daniel
Jag kan försäkra dig att ädelmod inget har med saken att göra.
Det råkar bara händelsevis vara så att jag inte vill se kvotering och andra orättvisa villkor inom verksamheter jag stöder.
Så antingen tillåts alla spelare oavsett bakgrund som uppfyller villkoret att bo i Sverige temporärt medverka eller inga alls enligt mig.
Jag hävdar att du eller någon annan omöjligen kan avgöra när någon spelares styrka blir ett "problem" och definitionen av ett SM påverkas lika mycket oavsett vilken utlänning som deltar.

I lagsporter är det ju dessutom standard att ickesvenskar tillåts delta utan att statusen som svenskt mästerskap urholkas och det utgör aldrig något problem så länge andelen inte blir för hög.
Jag tycker snarare att det är en fråga om numerär än om styrka.
argip
Posts: 53
Joined: 19 Sep 2007 15:58

Post by argip »

Nils Carlsson wrote: Det råkar bara händelsevis vara så att jag inte vill se kvotering och andra orättvisa villkor inom verksamheter jag stöder.
Tror inte direkt någon i sveriges shogiförbund vill ha orättvisa villkor. I senaste lag-SM deltog fyra lag. Det fjärde laget var en direkt följd av regeländringen. Tre lag hade varit lite tunt, så jag tycker regeländringen var både handlingskraftig och korrekt.

Vackra ord ökar tyvärr inte deltagarantalet i lag-SM, det krävs nog mer direkta åtgärder.
//Daniel
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Det var väl er väl unt att ni fick in ett extralag tack vare gäststudenter(?).

Att tillåta bättre spelare att delta också skulle väl i så fall kunna leda till att det blir ännu fler lag och bidra till att öka intresset ytterligare. :D
argip
Posts: 53
Joined: 19 Sep 2007 15:58

Post by argip »

Verkligen jättebra :razz:
Post Reply