Halvsvenska deltagare

Inbjudningar, resultat, anmälningslistor, diskussioner om resor och boende mm
argip
Posts: 53
Joined: 19 Sep 2007 15:58

Halvsvenska deltagare

Post by argip »

PÅ EM deltog två studenter, från andra länder, som studerar i Sverige. Dessa har inget medborgarskap men någon form av uppehållstillstånd. De kan i någon mån ses som 'halvsvenska medborgare'.

Min fundering är, vad finns det egentligen för hinder att de deltar i lag-sm?
Är det faran att medaljer vinns med starka utländska spelare? Att lag toppas? Detta kunde regleras med att de exempelvis inte får ta mer poäng än bästa helsvenska medborgare. Eller något liknande.

Helst skulle jag förvisso se en helt öppen tävling, där de svenska lagens placering avgör deras medaljer. Detta skulle kanske locka ett norskt lag ibland.

Min poäng är alltså, borde vi inte jobba för att få fler deltagare?

//Daniel
Therése Jernberg
Posts: 187
Joined: 25 Oct 2007 19:14
Location: Alingsås
Contact:

Post by Therése Jernberg »

Jag håller med Daniel om att vi måste öppna upp Lag-SM för fler spelare som utlänska studenter, men även för ett norskt lag om intresse finns. Detta med tanke på de senaste årens medlemstapp i Sveriges Shogiförbund och med minskat intresse för både SM-turneringen och Lag-SM.

För att få fler spelare att komma kanske man inte ska ha för stort fokus på olika städers lag, utan sätta samman lagen på plats. Det finns många svenska shogispelare som är ensamma i sin stad om att spela shogi och kanske drar sig för att komma till lag-SM om man inte känner tillhörighet till ett specifikt lag.
MickeH
Posts: 126
Joined: 19 Sep 2007 17:16

Post by MickeH »

Jag har definitivt inget emot att ett lag innehåller 1 st "halvsvensk" deltagare, men att det då ska klargöras lite mer exakt vilka som kan räknas till denna grupp.

Jag skulle också gärna se ett öppet Lag-SM. Det vore roligare med flera lag, det har väl varit 4-5 lag de senaste åren.

Att sätta ihop lagen på plats tror jag däremot inte är någon bra idé, i alla fall inte om det blir någon form av lottning och/eller seedning. Jag skulle troligen inte åka på ett sådant Lag-SM. Däremot har väl Martin alltid påpekat att alla som kommer dit kommer att få vara med på något sätt, även om det antagligen inte lockat mer än någon enstaka spelare.
argip
Posts: 53
Joined: 19 Sep 2007 15:58

Post by argip »

Det är väl just deltagarantalet som är lite kritiskt. Någonstans blir det inte värt att åka, säg 50 mil för att spela. En annan sak som jag tror på är tremannalag. Den stora fördelen där är att två personer kan åka och ändå placera sig hyfsat.
//Daniel
Martin Danerud
Posts: 591
Joined: 05 Nov 2007 22:19

Post by Martin Danerud »

Sveriges Shogiförbunds styrelse har forumulerat följande (Håkan Lönnqvists formulering):
"I 2009 års Lag-SM tillåts högst en spelare per lag med utländskt medborgarskap men med svenskt uppehållstillstånd."
Detta blir en specialregel för i år. Andra eventuella förändringar kan diskuteras på forumet och beslutas på nästa Årsmöte.
Sedan tidigare har jag ju alltid, som Mikael påpekar, framhållit att alla får vara med. Vi kan på plats komplettera lagen. Men jag håller med Mikael om att det bör vara en geografisk tillhörighet (klubb inom Sveriges Shogiförbund) som är grund för lagsammansättningen. Annars kommer det bara att bli ett rövslickande och kameraderei på plats, där de medaljkåta vill spela tillasammans med dan-spelarna.
Jag tror att Lag-SM kommer att bli ointressant/devalverat, om vi släpper in starka utländska lag. Vår målsättning måste ju vara att i SM och Lag-SM ha så många svenska spelare som möjligt. Alla andra tävlingar är ju öppna, och tyvärr har det varit en minskande tendens generellt under de senaste åren. Det finns bara en väg till framgång: att rekrytera nya shogispelare!
En sak som jag inte tror på är tremannalag. Den stora nackdelen där är att två personer kan åka och ändå placera sig hyfsat. Då minskar vikten av laginsatsen och vikten av några få individuellt starka spelare ökar.
argip
Posts: 53
Joined: 19 Sep 2007 15:58

Post by argip »

För att delta i ett lag-sm borde det rimligtvis krävas ett 'riktigt' svenskt medborgarskap. Tycker ändå att årets undantag känns rimligt. Jag ser poängen men att ha fyrmannalag, att någon eventuellt skulle få medalj i ett lag-sm på två personer skulle te sig lite märkligt.

Stora delar av problematiken skulle dock försvinna med ett öppet lag-sm, eftersom bara svenska medborgare kunde vinna då. Den enda faran jag ser med en öppen tävling är att man kan få läggmatcher, men jag tror inte det är någon stor fara, inte i dagsläget iaf.
//Daniel
Robert
Posts: 146
Joined: 02 Nov 2007 20:17

Regelfrågor

Post by Robert »

I lag-SM får man ha med EN spelare med svenskt uppehållstillstånd. Är det förresten inte så så att ALLA personer från ett EU-land har uppehållstillstånd i Sverige?
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Re: Regelfrågor

Post by Nils Carlsson »

Robert wrote:I lag-SM får man ha med EN spelare med svenskt uppehållstillstånd. Är det förresten inte så så att ALLA personer från ett EU-land har uppehållstillstånd i Sverige?
Inte automatiskt, dessutom kallas det uppehållsrätt om det gäller EU-medborgare.
Nordiska medborgare behöver ju som bekant inget uppehållstillstånd så det borde väl vara fritt fram för norrmännen att delta.
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

Syftet med regeländringen i år var att ge möjligheten till de utländska studenter som bor i Sverige att delta i lag-SM. Syftet var inte att vi skulle toppa våra lag med spelare från till exempel Norge.
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Ursäkta då en liten ordningsfråga. Om formuleringen lyder, "I 2009 års Lag-SM tillåts högst en spelare per lag med utländskt medborgarskap men med svenskt uppehållstillstånd.", så finns inget som indikerar att undantaget bara skulle gälla studenter.
Om detta är styrelsens intention så borde ni korrigera lydelsen snarast annars finns det kanske risk att ni får er tävling kontaminerad av en polsk byggjobbare med osedvanligt shogiintresse eller en dansk eller finne eller något annat oönskat.
:wink: (OBS! Ironi för den lättkränkte).

Själv förstår jag inte detta ständiga daltande med just studenter som är så utbrett.
Faktum är att jag finner det en aning stötande.
Last edited by Nils Carlsson on 03 Aug 2009 12:55, edited 1 time in total.
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Martin Danerud wrote:"snip"
Sedan tidigare har jag ju alltid, som Mikael påpekar, framhållit att alla får vara med. Vi kan på plats komplettera lagen. Men jag håller med Mikael om att det bör vara en geografisk tillhörighet (klubb inom Sveriges Shogiförbund) som är grund för lagsammansättningen. Annars kommer det bara att bli ett rövslickande och kameraderei på plats, där de medaljkåta vill spela tillasammans med dan-spelarna...
Jag vill gärna kommentera denna passage. Lika mycket som jag håller med Martin om att vi skall vara restriktiva mot att släppa in utländska lag(strider mot själva principen om ett SM) så är jag kritisk till detta säregna fasthållande vid den geografiska tillhörigheten hos de individuella spelarna. Inte heller förstår jag vad som utmärker detta som "rövslickeri" eller kameraderi och var spelarnas styrka kommer in i ekvationen(är inte alla medlemmar likvärdiga?).
Oklart är dessutom vad som begränsningen är för ett tillåtet rekryteringsområde: kommungränsen(nej då skulle väl inte Göteborgs SK heller vara i överensstämmelse), länet, landskapet, "regionen" eller kanske landsdelen(svear mot göter)?

Det är välkänt faktum att grannosämja är ett existerande fenomen medan sympati ibland kan överbrygga kommungränser. Om exempelvis en stark göteborgare hellre vill formera sitt lag tillsammans med en svag men äregirig örebroare och en halvbra fast morgontrött luleåit än spela med sina dan-värdiga landsmän så bör inte förbundet lägga sig hindrande i vägen för det.

Låt oss avföra regionalismen inom förbundet redan nu och betrakta den som en del av den konstituerande fasen och koncentrera oss på spelet och det sportsliga momentet.
Det skulle kanske till och med öka intresset för tävlingen om kunnandet tilläts spridas på lite fler klubbar eller har inte Göteborg vunnit nog?
argip
Posts: 53
Joined: 19 Sep 2007 15:58

Post by argip »

Just studenter har väl sin grund i att det mest är studenter som kommer från andra länder och spelar. I EM senast var det två stycken. Ska det kallas SM så är starka spelare från andra länder mindre bra. Ser en stor skillnad på att fylla ut sistabordet men en nybörjare mot att toppa laget.

//Daniel
Therése Jernberg
Posts: 187
Joined: 25 Oct 2007 19:14
Location: Alingsås
Contact:

Post by Therése Jernberg »

Oklart är dessutom vad som begränsningen är för ett tillåtet rekryteringsområde: kommungränsen(nej då skulle väl inte Göteborgs SK heller vara i överensstämmelse), länet, landskapet, "regionen" eller kanske landsdelen(svear mot göter)?

Det är välkänt faktum att grannosämja är ett existerande fenomen medan sympati ibland kan överbrygga kommungränser. Om exempelvis en stark göteborgare hellre vill formera sitt lag tillsammans med en svag men äregirig örebroare och en halvbra fast morgontrött luleåit än spela med sina dan-värdiga landsmän så bör inte förbundet lägga sig hindrande i vägen för det.

Låt oss avföra regionalismen inom förbundet redan nu och betrakta den som en del av den konstituerande fasen och koncentrera oss på spelet och det sportsliga momentet.
Det skulle kanske till och med öka intresset för tävlingen om kunnandet tilläts spridas på lite fler klubbar eller har inte Göteborg vunnit nog?
Jag håller med Nils i ovanstående inlägg :D
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

argip wrote:Just studenter har väl sin grund i att det mest är studenter som kommer från andra länder och spelar. I EM senast var det två stycken. Ska det kallas SM så är starka spelare från andra länder mindre bra. Ser en stor skillnad på att fylla ut sistabordet men en nybörjare mot att toppa laget.

//Daniel

Visst är det så att en stark japan skulle påverka utfallet avsevärt mer än en nybörjare som nyss har kommit i kontakt med spelet men jag förstår inte varför just studenter skulle anses vara mer oförmögna än folk ifrån andra kategorier. Genomsnittsstudenten måste väl förmodas ha en relativt hög inlärningskapacitet så de borde väl inte utgöra ett alltför lätt offer för en tredjebordsspelare i de lite sämre lagen.

Min främsta invändning mot ett styrkerelativistiskt resonemang som ditt är ändå att reglerna skall gälla för alla oberoende av spelstyrka och sysselsättning, om vi ens skall släppa in utlänningar i våra lag.

Om således Richard, Terje, Asle eller den starke japanen skulle vistas i landet och ha samma utlänningsstatus som studenten skall ingen av dem särbehandlas.
argip
Posts: 53
Joined: 19 Sep 2007 15:58

Post by argip »

Man kommer förmodligen till valet mellan ädla principer och många deltagare. Får jag välja fler lag med lite utlänningar och studenter och ett 'riktigt' SM, så väljer jag lätt fler lag. Eftersom det nu ÄR ett SM vi spelar så skulle starka utländska spelare bli ett problem, just eftersom det strider mot definitionen av ett SM.

Håller fortfarande fast vid att det bästa, totalt sett, är en opentävling med 3-mannalag. Tycket helt enkelt att antalet deltagare är viktigast.

//Daniel
Post Reply