Arrangera EM i Sverige 2009 eller 2010?

Inbjudningar, resultat, anmälningslistor, diskussioner om resor och boende mm
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Arrangera EM i Sverige 2009 eller 2010?

Post by Carl Johan Nilsson »

Ungern har bestämt att de inte kommer försöka arrangera något ESC/WOSC 2009. De indikationer jag har fått tyder på inte heller Frankrike kommer ge något förslag (dom är lite sura för att det inte fick mer tidsfrist att lämna ett förslag till ESC/WOSC 2008). Kvar finns långskottet Mindsports Olympics i London. Annars är risken överhängande att det blir Checz Open igen nästa år vilket vore väldigt synd eftersom så många uttryckt önskemål om att flytta arrangemanget till nästa år.

Ett ECS/WOSC på svensk mark skulle vi ha mycket nytta av då det borde öka intresset för shogi i Sverige. Dessutom tycker jag att Sverige som ett av de största shogiländerna i Europa måste ta sitt ansvar att arrangera EM emellanåt. Det är inte så många länder inom FESA som har kapacitet att göra ett bra arrangemang i nuläget.

Dessutom verkar ju flera utländska spelare redan hittat till Sverige om man får döma av anmälningslistan till Göteborg Open. Vi får se till att göra Gbg Open till ett superarrangemang så att de som kommer gärna besöker Sverige igen till ett kommande EM - och helst även i positiva ordalag berättar om tävlingen i sina respektive länder.
Therése Jernberg
Posts: 187
Joined: 25 Oct 2007 19:14
Location: Alingsås
Contact:

Post by Therése Jernberg »

Hur finansieras EM? Stöttar FESA med bidrag eller är det anmälningsavgifter och eventuell sponsring som betalar EM?

Låter mycket spännande om Sverige skulle arrangera ett EM. Jag var inte med på Öckerö, men det skulle vara jättekul att spela EM i Sverige. :D
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

FESA brukar få en ekonomisk sponsring av Nihon Shogi Renmei varje år på 100.000 yen vilket motsvarar 5700:- cirka. Det är den enda inkomsten som finns. Tidigare år delades bidraget ut i kontanter till deltagarna på EM i resebidrag. De senaste tre åren har pengarna lagts på hög för att användas om EM anordnas i ett högkostnadsland eller att ge ut i bidrag till shogimission i områden/länder där shogi inte finns idag.

Vissa organisatörer har varit framåt och ordnat med lokala sponsorer. Ricoh (kameratillverkare) sponsared EM i flera år då en japansk shogispelare som arbetade i Europa arbeta där. Han har dock återvänt nu så vi står utan sponsring därifrån.
Therése Jernberg
Posts: 187
Joined: 25 Oct 2007 19:14
Location: Alingsås
Contact:

Post by Therése Jernberg »

Vilka skulle vilja vara med och arrangera EM i Sverige? Som vi såg i Pardubice i somras fungerar det inte att en person håller i tävlingen. Det vore bra om en grupp bildas och där ansvaret delas upp inom gruppen.

Var skulle vi kunna ha ett EM i Sverige?
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Therése Jernberg wrote:Vilka skulle vilja vara med och arrangera EM i Sverige? Som vi såg i Pardubice i somras fungerar det inte att en person håller i tävlingen. Det vore bra om en grupp bildas och där ansvaret delas upp inom gruppen.

Var skulle vi kunna ha ett EM i Sverige?
Det är väl varesig alltför vågat eller oväntat om jag skickar tillbaka bollen direkt på halvvolley till frågeställarna.
Göteborg har den mest aktiva klubbavdelningen och de flesta spelarna.
De innehar också de flesta förtroendeposter och har dessutom vanan vid att arrangera stora och små tävlingar.

Slutsats: en sådan här tävling går inte att arrangera utan att Göteborg är i högsta grad delaktiga.

Tyvärr, ert servegame(igen).
:)
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

När det sedan gäller lokal så skulle väl säkert Stockholms schacksalonger möta kraven på storlek och tillgänglighet, om man bara kan hitta datum då de är lediga.
Frågan är väl om göteborgarna skulle vara tilltalade av att organisera en tävling där äran av arrangemanget tillfaller rikets förnämsta stad. :)
Therése Jernberg
Posts: 187
Joined: 25 Oct 2007 19:14
Location: Alingsås
Contact:

Post by Therése Jernberg »

Jag fångar bollen vid nät och slår tillbaka den på helvolley.

Stockholm Schacklokaler är en mycket bra lokal som absolut skulle lämpa sig att spela EM.

Det vore ju kul om det fanns ett samarbete kring arrangemanget av ett EM. Både jag och Carl Johan skulle vara intresserade av att hjälpa till, men det behövs fler som är med och då vore det kul om det inte bara var Göteborgare.
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Stockholm har mycket som talar för sig när det gäller att hålla ett sådant här evenemang. Kommunikationerna med omvärlden är bra och det går säkert att hitta flyg till ett vettigt pris. Dessutom är Stockholm en ganska fin turiststad i övrigt med många sevärdheter och bra kollektivtrafik. Nackdelen är väl att det är dyrt.
Schacksalongerna torde räcka mer än väl för en tävling av den här magnituden om man som sagt kommer åt att hyra den.

Naturligtvis behövs ett lokalt "kontaktnät" för att detta skall fungera("nyckelpersoner" mfl). dock inga rådgivartyper som jag. :wink:

Jag kommer dock med 99% sannolikhet att spela 2009 oavsett var i Europa tävlingen går.

Finnes kanske en lämplig lokal i Göteborg eller annorstädes?
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

Ja, Stockholm har mycket som talar för sig. Ytterligare en sak förutom det som Nils nämner så gick ju EM i Göteborgsregionen senast EM gick i Sverige. De som kommer utifrån vill väl kanske se lite nytt? Men det förutsätter mycket riktigt att det finns shogispelare i Stockholm som är beredda att bidra med engegemang och tid.

Vet inte om jag har någon bra lokal för ett EM på rak arm i Göteborg. Det får nog undersökas lite.
Ett antal EM har ju spelats på internatskolor som har sommarlov. Det har fördelen att man kan pressa boendekostader rejält. Det skulle man kunna luska lite i.
Martin Danerud
Posts: 591
Joined: 05 Nov 2007 22:19

Post by Martin Danerud »

Om vi tar ett initiativ nu under hösten, så kommer vi med största sannolikhet att få EM till Sverige.
Jag erbjuder mig i så fall att vara tävlingsledare utan att själv spela. Min erfarenhet är att en sådan krävs för att garantera ett bra evenemang.
Stockholm är ett bra förslag som EM-stad. Det är en känd stad med goda kommunikationer till omvärlden. Emellertid måste vi lösa frågan om logi. Om vi kan hitta billiga logier, allra helst förbokade för enbart shogispelare, så kommer många att komma.
Therése Jernberg
Posts: 187
Joined: 25 Oct 2007 19:14
Location: Alingsås
Contact:

Post by Therése Jernberg »

Okej, då har vi en tävlingsledare.

Vem har kontakter med Stockholms Schacksalonger? Vi behöver ha lokalen i fyra dagar i samband med en helg. Vad kostar det att hyra lokalen och finns det någon helg i nästa sommar som den är ledig.
Datum för EM, bestämmer arrangörerna eller är det bestämt att EM spelas andra helgen i juli?

Vi brukar väl rekommendera ett närliggande vandrarhem de gånger som SM spelats i Stockholm. Det kanske går att preliminärboka rum där. Sen bör det väl finnas ett antal vandrarhem i Stockholm, som man kan boka rum på.
Är det någon av er Stockholmare som har koll på bra boende på söder eller närliggande områden?

Jag kan sätta ihop ett förslag till en inbjudan och ett program för EM, så får ni lämna synpunkter på det här på forumet.
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

Bra med en tävlingsledare och med ett utkast på inbjudan! Att lägga ut den på en snygg och presentabel hemsida skulle också hjälpa upp. Med lite snyggt presentationsmaterial kanske man skulle kunna våga sig på ett försök att skaffa någon sponsor också.

Skickade ett mail till Fabient Osmont för några dagar sedan för att få ett rakt svar om de tänkt satsa på ett EM-alternativ eller inte men han har inte svarat på det ännu.

Om vi skulle spela i Stockholms schacksalonger så skulle man kanske helt enkelt boka upp hela Zinkensdams vandrarhem till EM? Så får man ett litet shogicenter där. Man borde kunna förhandla fram ett fördelaktigt pris också.
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

När det gäller salongerna så har vi kalendern på Sthlms schackförbunds hemsida, dock verkar nog inte planeringen klar när det gäller 2009 ännu.
http://www.stockholmschack.nu/kalender.asp
2008 hade två helger i juli varit lämpliga kandidater.

Vandrarhem i Stockholm kan man ju enkelt googla fram: http://www.vandrarhemstockholm.se/ .
Huruvida Zinkens vandrarhem http://www.zinkensdamm.com/ är lämpligt (antal bäddar och pris) eller ej kan den väl svara på som har bott där. Vad förbokning angår frågar man sig om de alls är intresserade och vad för garantier vandrarhemmet i så fall kräver.
Vad händer om det inte blir fullbokat eller värre ändå, om vi tvingas ställa in?
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

Fick följan de svar av Fabien idag:

As you may know people were really shocked when the process was so
suddenly cancelled last year.
Due to the request of some FESA delegates, Frederic has accepted to TRY
to setup something for 2009.
Some players from Paris are involved in the process but I don't know how
far they are as of now. Summertime is not the best period to start
contacts with french administration...

So my answer is, we will try to setup something for 2009 and will give
our feedback in December but I can't promise anything as of now.

Jag ska ta och luska lite med Zinkensdams vandrarhem.
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Det förefaller för den oinvigde som om fransmännen hela tiden kör med någon slags besynnerlig förhalningstaktik.
Jag vet naturligtvis inte hur befogad deras irritation är över för kort tidsfrist men det svaret du fick ser lite för substanslöst ut för att tas helt seriöst. Är detta kännetecknande för hur de behandlade frågan förra året så förstår man varför de gick miste om EM.
Franska adminstrationen? Vilken adminstration avses och vad har den med saken att göra?
Man frågar sig också hur lång en normalfransk sommar är om den allvarligt påverkar en planering ett år fram i tiden.
Post Reply