Spel pa japanska shogiklubbar.

International Shogi Festival och amatörshogi i Japan i största allmänhet
Post Reply
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Spel pa japanska shogiklubbar.

Post by Nils Carlsson »

Nu har jag spelat pa en japansk shogiklubb for forsta gangen, namligen i Okachimachi.
Jag uppgav en rating pa 2 kyu eftersom det ar vad jag anser mig vard for narvarande och emedan FESA-rankingen ju i alla fall inte har nogot varde i Japan.
Jag fick ett scorecard med plats for tolv partier och av dem orkade jag genomfora tio innan kroppen sa ifran i den tranga och rokiga miljon.
Eftersom man inte anvande klockor sa ar det omojligt att egentligen dra nagra slutsatser av resultatet men jag vann i alla fall nio partier.

En herre verkade uppenbart irriterad pa att jag enligt honom anvande for mycket tid sa jag borjade att dra ett silver fram och tillbaka. Nar han sedan hade laddat upp for att attackera sa blundrade han vilket medforde att jag vann partiet.
Efter att ha forlorat sa gapskrattade han och rusade darefter mot utgangen, antagligen vantade oksan med maten eller nogot dylikt. :roll:
Samtliga tog dock i det stora hela forlusterna som man.
Om jag till yttermera visso for lov att bortforklara forlusten sa pastar jag att mannen som fororsakade mitt enda forlustparti gjorde ett omdrag. Detta forsavida regeln ar att om man slapper den pjas man droppar och tar bort handen detta ar att betrakta som ett utfort drag vill saga. :?


De flesta spelarna forefoll aldre an mig, nagra var i yngre medelaldern samt en var en ung man.
Jag uppskattar att alla jag motte, med nogot undantag, inte hade en rating som motsvarar hogre an 3 kyu utifran svenska forhallanden.
Det ar dock latt att ta miste eftersom man inte kan relatera styrkan i dragen till tidsforbrukningen.

Nar jag sporde om den rating jag uppnadde sa tyckte jag att den unge tavlingsledaren uppgav en gladjerating om san dan men jag kanske uppfattade fel.

Naval, det finns tid kvar, sa kanske testar jag Shinjuku ocksa samt den lokala klubben har i Shinkoiwa.
Martin Danerud
Posts: 591
Joined: 05 Nov 2007 22:19

Post by Martin Danerud »

Det var en intressant rapport! Jag förstår flera av de händelser som inträffade. Det var respektfullt av dig att uppge ett relativt lågt ranking, men i och med att japanska kyu-rankingar ligger såpass lågt i spelstyrka, så måste man upp på ca 1-dan för att hitta hyfsat bra shogispelare. Emellertid är 3-dan-spelare och högre på Okachimachi riktigt bra.
Det är också karakteristiskt att lägre rankade spelare är osportsliga och kanske tom något rasistiska. De förstår inte att en gaijin kan ha lärt sig shogi innan han kom till Japan, eftersom de inte är så väl insatta i shogispelets spridning utanför Japan. De brukar också påpeka långsamt spel från motståndarna, när de själva står dåligt, även om de själva har spelat långsamt tidigare. Vilka bluffar som helst är tillåtna för en poäng. De är heller inte särskilt intresserade av varför partiet slutade som det gjorde.
Tyvärr skrämmer den här attityden bort ungdomar från Shogi Centers. När jag var på Shinjuku Shogi Center tidigare i oktober, så hade de börjat med datorer. Det blippade igenkännande från www.shogidojo.com i bakgrunden. Det är väl ett sätt att få in yngre spelare i lokalen.
Jag tycker själv att det är roligt att spela på japanska klubbar, men man måste ta spelet och resultatet i partierna med en nypa salt. Man måste sas leka på deras villkor.
Janne P spelade mycket på den lokala klubben i Shinkoiwa. Den är som många andra små klubbar. De har en stark 4-dan-spelare som drar på sig dåliga ställningar och sedan "mirakulöst" vänder dem. Han äger stället eller bjuds på gratis öl av ägaren. Resten är lokala förmågor som man slår de flesta dagar på året. Dit skall man framför allt gå för att ha trevligt. Det blir inte mycket seriöst shogi.
I mitt tycke är det i så fall bättre att gå till Shogi Kaikan i Sendagaya. Där kan man på andra våningen spela hela dagen. De har många ungdomar och rökfritt på dagen. Emellertid är det litet lekskolespring ibland. Om man har "tur", så kan man där stöta på antingen morgondagens Habu eller rentav (på bottenvåningen eller första, tredje eller fjärde våningen) den "riktige" Habu. Men honom kommer ni förstås att få träffa i Tendo i alla fall.
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Ja, det ar onekligen sa att man drar sig till minnes alla de gubbar och original fran sin ungdomstid i schacket, dar den verbala kampen var nastan lika viktig att vinna som partierna.
Dessa typer ar nu nastan helt bortrationaliserade inom svenskt schack som kanske ar, liksom mycket annat, lite for ungdomscentrerat utan att for den skull ungdomarna agnar schacket en tanke.

Detta skrammer nog bort gubbarna, en kategori som man sjalv borjar inordnas under. :D

Jag besokte Sendagaya en av de forsta dagarna och i spellokalerna kunde jag for ¥ 2000 fa tillfalle att mota nagon av tva kvinnliga unga proffs som "bankade" nogra stycken aldre och yngre herrar i simultanspel.
Just da upplevde jag inte detta sa inspirerande for det priset, aven om jag forstar att aven kvinnliga proffs maste fylla sina magar med risbollar och misosoppa varje dag. :)
Last edited by Nils Carlsson on 05 Nov 2008 12:55, edited 1 time in total.
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Idag testade jag Shinjukus shogiklubb men dar var det tyvarr lagre aktivitet, mojligen testade jag fel dag eller tid.
Jag kopte ett tretimmarspass for ¥ 900 (heldag hade kostat 1200) och under den tiden fick jag mojlighet att mota tre gubbs och jag vann mot samtliga.
Endast ett av partierna blev nagorlunda intressant och intrycket stannade vid att spelarna i vart fall inte var sarskilt mycket starkare.
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Nu har jag ocksa besokt Sendagayas spellokal Shogi Kaikan.
Efter att inledningsvis velat befria mig fran 1000 yen, detta for en hel dags spel vilket ar en mycket human summa, sa kom sekretariatet efter att ha letat ibland sina handlingar fram till att jag skulle betraktas som "a guest of Mr. Nomura" varfor jag aterfick tusenlappen.
Juste minst sagt!
Under de timmar jag tillbragte i den lite val varma lokalen, dock utan den roklukt som nasten var lite patrangande i Okachimachi, fick jag mota fyra spelare, en yngling, en knatte, en gentleman ungefar i min egen alder och en yngre man nogonstans i trettioaren.
Samtliga partier vann jag for mig lite overraskande enkelt. Knatten hade naturligtvis mycken naturlig kansla for spelet men saknade bade talamod och vinnarinstinkt, kanske kommer detta sa smaningom.
Trots att jag vann partierna tycker jag nog att dessa spelare var snappet starkare an de farbroder jag motte pa de andra stallena, framfor allt framstod de som lite seriosare klubbspelare. Med detta ar det inte sagt att de skulle ha en mer naturlig talang for spelet an de lite mer cafespelspraglade herrarna i Okachimachi och Skinjuku.

Slutresultatet av min lilla ansprakslosa klubbturne i Tokyo: Sueeden 16 Nippon 1! :)
Aven om jag forskonades fran de mer kompromisslosa hogre danspelarna sa ar jag anda ganska nojd med mitt spel eftersom jag lyckades koncentrera mig battre an pa lange i den sa klart mycket inspirerande miljon.
Martin Danerud
Posts: 591
Joined: 05 Nov 2007 22:19

Post by Martin Danerud »

Bra jobbat, Nils!
Nu är det bara att fortsätta segersviten i Tendo. Då blir det dags för klocka, kluriga västerlänningar och kanske även klassen starkare spelare, men jag hoppas att både du och Christer får fina resultat i Tendo.
I Japan finns inte samma sentimentalitet för en viss spelform, som tex turneringar på våra schackklubbar (vilka förefaller mig som en utdöende spelform). I Japan är ju Shogi Centers kommersiella anläggningar och de existerar bara så länge det bär sig ekonomiskt. Även proffsverksamheten är en kommersiell verksamhet som är beroende av sponsorer för att överleva. Jag kan inte komma ifrån en känsla av att shogispelet går stadigt bakåt i Japan. Antalet spelare på klubbarna har minskat påtagligt. Bara för ett tiotal år sedan kunde man se spontanshogi spelas i parkerna i Tokyo. Det har jag inte sett på länge. Man tänker att väldigt många spelar shogi via Internet i stället, men www.shogidojo.com är den dominerande siten och det är betydligt färre som spelar shogi på Internet än tex schack. Det tycks heller inte finnas spelare till fler dojos än Tokyo dojo. Datorprogrammen är på mycket stark frammarsch, och de bästa är nu mycket svåra att besegra för amatörer.
Därmed riskerar shogispelet att gå samma öde till mötes som många andra traditionella japanska verksamheter. Hoppet står, som jag så många gånger förr har påpekat, till spridningen av shogi i resten av världen. Därför är ISF i Tendo så viktigt. Om shogi sprids i resten av världen, så kommer det också att överleva och kanske också bli starkare bland ungdomar i Japan. Ta alla chanser att påminna japanerna om hur tacksamma vi är för att evenemanget finns!
Passa förresten på att hälsa Sunaga-san från mig, om du får tillfälle!
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Visst skall jag framfora dina halsningar, Martin-san! :)

Forutom mig var det en annan gaijin pa shogi-kaikan, Erik nagonting, resten av scorecarden var dold. Men utifran sammanhanget tror jag mig forsta att det var nagon som heter Eric Kuniholm fran Kalifornien.
Han motte en yngre man som stod klart battre men hur det avlopte vet jag inte.

Jag tror ocksa att utvecklingen gar at det hallet du beskriver tyvarr. Japan ar ju pa vag at samma hall som vi i vast med en ytlig, innehallsfattig ungdomskultur som en forlamande hand pa allt annat, de ar bara lite "efter".
Charibert
Posts: 52
Joined: 15 Nov 2007 18:32
Location: Olhão, Portugal
Contact:

2 partier på Shinjuku Dojo

Post by Charibert »

Spelade 2 partier på Shinjuku Dojo, som jag vann.
Jag var på väg till Shogi Book Store, som ligger i närheten, för att köpa en laddning shogiböcker.

Fick möta 2 st 2-Dan-spelare som jag vann lätt mot, efter snabbt spel. De var förvånade, och undrade om jag ville spela fler partier. Jag hade ingen lust, eftersom jag ådrog mig mitt livs förkylning i Tokyo. Den startade någonstans kring detta besök, och satt i under flera veckor!
Tjockt grönt slem kom upp, på slutet blandat med blod. Får vara glad att ha överlevt Japan denna gång...., lol.
/Christer Hartman
Post Reply