Hur får vi fler att delta vid shogiturneringar?

Allt som inte passar in ovan
Post Reply
Therése Jernberg
Posts: 187
Joined: 25 Oct 2007 19:14
Location: Alingsås
Contact:

Hur får vi fler att delta vid shogiturneringar?

Post by Therése Jernberg »

För att följa upp tidigare länk om SM-turneringen, men med ett annat perspektiv.

Jag funderar på hur vi motiverar nya och gamla medlemmar att delta vid turneringar som anordnas runt om i Sverige. Vid den senaste SM- turneringen var vi 12 deltagare. Vid SM - slutspelet var det de två kombatanterna som närvara och normalt sett en person som bevakade partierna.

Varför lyckades vi inte att få fler att delta och närvara vid våra turneringar?

Alla förslag som kan motivera shogispelare att delta bör diskuteras.
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

En aspekt är hur ofta det går tävlingar i Sverige.
Jag kan tänka mig att en ökning av antalet tävlingar per år skulle kunna få upp intresset. Därför tycker jag att det är mycket positivt med V-vik Open nu. Skulle gärna se ett Stockholm Open igen också.

En annan aspekt är hur tävlingarna arrangeras. En tydlig utannonsering, bra lokaler, att varje rond startar i tid, lottningen sköts bra, priserna är fina och att resultaten kommuniceras ut efteråt helst omedelbart.
Sedan har ju alla deltagare och arrangörer ett ansvar att skapa en trevlig atmosfär under tävlingen så att det blir kul att delta av den anledningen. Lite respekt, artighet, vänlighet och ödmjukhet skadar aldrig.

Ytterligare en aspekt är att vi behöver en större bas av medlemmar. Där har Sveriges Shogiförbunds styrelse det största ansvaret för att driva det arbetet. För ett tag sedan var delar av styrelsen på ett mangakonvent i Lund. Den typen av arbete tror jag är viktigt.
Jag skulle också föreslå att Sveriges Shogiförbund tar fram någon form av utbildningsmaterial för i första hand en nybörjarkurs och i ett senare läge en fortsättningskurs i dhogi. Det skulle kunna vara en bas för respektive klubbs arbete att öka sitt medlemsantal. Tror att det skulle vara en god idé för klubbarna att starta studiecirklar i shogi med ett sådant kursmaterial som bas.

I SS Manhem hålls nybörjarkurser för vuxna i schack. Kostnad ca 250:- för en termin inklusive uppkopierat utbildningsmaterial. Genomgång av regler, de vanligaste öppningarna och lite typslutspel. Var mycket populärt. Jag höll i kursen för några år sedan och då var det ca 20 pers som gick igenom den varav kanske en 30% sedan fortsatte spela schack i klubben.
MickeH
Posts: 126
Joined: 19 Sep 2007 17:16

Post by MickeH »

För några år sedan höll Martin en kurs i Trollhättan över en helg. Jag var en av deltagarna och jag tyckte att jag lärde mig en hel del på den kursen, men framför allt att kunna ägna en hel helg åt att inte bara spela, utan att diskutera och analysera shogi tyckte jag var väldigt bra. De flesta som var med på den kursen spelar fortfarande turneringsshogi.

Jag tror att den typen av aktiviteter är väldigt viktiga för att fånga de nyare medlemmarna, de som spelat några enstaka turneringar.

Yngre spelare är inget vi har många av heller längre, tyvärr. Inte många deltagare är yngre än ca 30 numera. Frågan är vad man kan göra för att locka yngre spelare till turneringarna.
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

Jag har startat en ny tråd för att diskutera frågan om hur vi ökar medlemsantalet. Så kan vi ägna denna tråd åt att diskutera enbart åt hur, när och var vi skall arrangera turneringar för att attrahera så stor andel som möjligt av våra medlemmar.

Gällande SM-slutspelet finns en speciell tråd startad av Nils. I denna tråd har kommit förslag att vi skall anordna en eventuell sidoturnering till SM-slutspelet för de som missade kvalet. Syftet med en sådan sidoturnering skulle vara att få mer liv, rörelse och intresse för slutspelet som vissa däribland jag har upplevt som lite avslaget. För att inte SM-slutspelstråden inte skall bli för spretig har Nils föreslagit att den diskussionen fortsätter i denna tråd vilket verkar vettigt tycker jag.

Förutsättningen för att vi skall kunna samla folk till en sidoturnering till SM-slutspelet tror jag är att vi håller kval och slutspel under samma långhelg. Om jag hade missat kvalet så skulle jag nog tycka att det skulle kännas lite tjatigt att spela en ny turnering mot samma motstånd med samma betänketid som i kvalet. Dessutom har vi idag inga snabb-shogiturneringar eller blixtturneringar. Därför föreslår jag att en sidoturnering spelas med mågot av dessa format. Skulle vara intressant att höra er andras synpunkter i frågan.
MickeH
Posts: 126
Joined: 19 Sep 2007 17:16

Post by MickeH »

Carl Johan Nilsson wrote:Dessutom har vi idag inga snabb-shogiturneringar eller blixtturneringar.
Vi har ju Shogi i Slottsskogen.

Problemet med att ha 1-dagarsturneringar av den sorten är att det knappast kommer deltagare som har längre att åka än t.ex. Trollhätteborna har till Shogi i Slottsskogen. Så man kanske måste lägga den typen av turneringar i samband med annat arrangemang.

Edit: Jag skulle gärna spela snabb- eller blixtturneringar om man bortser från det logistiska dilemmat. Här är kanske turneringar på Kurnik ett bra alternativ.
Therése Jernberg
Posts: 187
Joined: 25 Oct 2007 19:14
Location: Alingsås
Contact:

Post by Therése Jernberg »

Ett förslag är att man lägger en blixtpartiturnering på liknande sätt som vid EM, ex. kvällen innan lag-SM. Skulle det vara så att förbundet arrangerar Lag- SM i Leksand under Go-EM, kan det kanske dra till sig lite publik. Och kanske till och med någon ny Shogi- spelare.

Jag håller med Carl Johan om att fler tävlingar gör att fler håller kvar sitt intresse för shogi. Det är lätt att tappa intresse om det går för långt mellan tävlingstillfällena. Alla har inte möjlighet att gå på sammankomster som arrangeras i de lokala klubbarna eller spela på Internet. Dessutom är det roligare att spela "live".

Kurstillfällen både för nybörjare och gamla medlemmar kan också vara en morot att behålla sitt intresse och även känna en gemenskap kring shogi.
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Therése Jernberg wrote:Ett förslag är att man lägger en blixtpartiturnering på liknande sätt som vid EM, ex. kvällen innan lag-SM. Skulle det vara så att förbundet arrangerar Lag- SM i Leksand under Go-EM, kan det kanske dra till sig lite publik. Och kanske till och med någon ny Shogi- spelare.

Jag håller med Carl Johan om att fler tävlingar gör att fler håller kvar sitt intresse för shogi. Det är lätt att tappa intresse om det går för långt mellan tävlingstillfällena. Alla har inte möjlighet att gå på sammankomster som arrangeras i de lokala klubbarna eller spela på Internet. Dessutom är det roligare att spela "live".

Kurstillfällen både för nybörjare och gamla medlemmar kan också vara en morot att behålla sitt intresse och även känna en gemenskap kring shogi.
Jag måste spontant säga att hålla Lag-SM under Go-EM låter väldigt spännande!
Lite i linje med mitt tidigare förkastade förslag om att förlägga shogi-SM vid samma ort som schack-SM men med en ännu mer exotisk touch.
Den typen av initiativ skulle kanske förmå väcka intresset till liv hos gamla spelare likväl som det kan skapa grund för en nyrekrytering.

Att anordna fler tävlingar, dock inte så många att det uppstår övermättnad, för ju det goda med sig att man lättare hittar ett datum som går att passa in i ens planering.
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

Carl Johan Nilsson wrote: Dessutom har vi idag inga snabb-shogiturneringar eller blixtturneringar.
MickeH wrote: Vi har ju Shogi i Slottsskogen.

Problemet med att ha 1-dagarsturneringar av den sorten är att det knappast kommer deltagare som har längre att åka än t.ex. Trollhätteborna har till Shogi i Slottsskogen. Så man kanske måste lägga den typen av turneringar i samband med annat arrangemang.
Precis vad jag menar. Det är därför det skulle vara passande att ha en tävling med kortare betänketid när alla ändå är där.
Therése Jernberg wrote: Ett förslag är att man lägger en blixtpartiturnering på liknande sätt som vid EM, ex. kvällen innan lag-SM. Skulle det vara så att förbundet arrangerar Lag- SM i Leksand under Go-EM, kan det kanske dra till sig lite publik. Och kanske till och med någon ny Shogi- spelare.
Bra idé tycker jag.

En fundering som slog mig var att vi kanske skulle ha ett GP-system får de svenska individuella tävlingarna (SM, Thn, V-vik och Gbg Open). Har föreslagit ett sådant system i tråden om tävlingar på Kurnik och tänkte att det kanske skulle kunna funka i "vanliga" tävlingar också? Eller har vi i nuläget för få tävlingar för att det skulle vara intressant?
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Carl Johan Nilsson wrote: En fundering som slog mig var att vi kanske skulle ha ett GP-system får de svenska individuella tävlingarna (SM, Thn, V-vik och Gbg Open). Har föreslagit ett sådant system i tråden om tävlingar på Kurnik och tänkte att det kanske skulle kunna funka i "vanliga" tävlingar också? Eller har vi i nuläget för få tävlingar för att det skulle vara intressant?
Vad hade du tänkt att GP-systemet skulle kvalificera till? Något slags pris, enbart ära eller rent av någon typ av GP-final som används(har använts?) i Stockholmsschacket.
Det senare låter i alla fall inte som en bra idé eftersom problemet inte är att spelarna är så många att det behöver gallras ut några. Man skulle kunna tänka sig att man höjde startavgiften en smula och delade ut penningpriser. Detta vore dock något slags trendbrott för svenskt shogi och jag är inte säker på att det rätt åtgärd i det här skedet.
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

Jag hade väl egentligen tänkt enbart den stora äran. Kanske att man kunde redovisa GP-ställningen även för varje gängse rankingklass, det vill säga 1-5 kyu, 6-10 kyu och 11-20 kyu, för att involvera så många som möjligt?
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Carl Johan Nilsson wrote:Jag hade väl egentligen tänkt enbart den stora äran. Kanske att man kunde redovisa GP-ställningen även för varje gängse rankingklass, det vill säga 1-5 kyu, 6-10 kyu och 11-20 kyu, för att involvera så många som möjligt?
Jo, alla spelare som spelar idogt och framgångsrikt förtjänar att äras.
Jag stöder förslaget.
:)
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

När jag klurade vidare på detta (under mitt jobbmöte :wink: ) så tänkte jag på att själva deltagandet borde premieras i sig genom att man får poäng för det.
Vad tror ni om följande system: 1:a plats 25 poäng, 2:a 21p, 3e: 18p 4:e 15p, 5:e 13p, 6:e 11p, 7:e 9p, 8:e 8p, 9:e 7p och 10:e 6p och 11 eller sämre ger 5p.

Sedan skulle man kunna ha en prisutdelning på årsmötet med någon lite plakett eller så till vinnaren och de som kommit bäst i varje rankinggrupp. Skulle detta kunna öka intresset att delta på våra tävlingar?
Therése Jernberg
Posts: 187
Joined: 25 Oct 2007 19:14
Location: Alingsås
Contact:

Post by Therése Jernberg »

Alla förslag som hittills har lämnats tycker jag är bra och något som alla som arrangerar turneringar kan använda för att få fler att vilja komma till deras turneringar.

Jag är också inne på att tävlingsledningen/arrangörer ska satsa lite på sidoarrangemangen vid turneringarna.
Carl Johan Nilsson wrote:En tydlig utannonsering, bra lokaler, att varje rond startar i tid, lottningen sköts bra, priserna är fina och att resultaten kommuniceras ut efteråt helst omedelbart.
Sedan har ju alla deltagare och arrangörer ett ansvar att skapa en trevlig atmosfär under tävlingen så att det blir kul att delta av den anledningen. Lite respekt, artighet, vänlighet och ödmjukhet skadar aldrig.
Förutom det som Carl Johan tar upp i sitt inlägg, kan följande förslag skapa en trevlig atmosfär och gemenskap:

- matpauser kan vara inplanerade i rondschemat.
- bjussa på fika (bullar och smörgåsar) mellan ronderna
- försäljning av shogiartiklar och böcker
- ev. en gemensam middag (naturligtvis frivillig). Kan vara ett trevligt tillfälle att umgås under lite mer avslappnade former. Tävlingsledningen är ju de som känner sin stad bäst och kan rekommendera eller tom förboka bord om många anmäler sitt intresse.
Man behöver heller inte gå ut och äta. Alla som vill kan ju träffas i tävlingslokalen och ta med sig hämtmat.
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

Skulle vara intressant att höra någon synpunkt från styrelsen på idén att ha ett GP-system.

Förslagsvis avslutar vi GP-säsongen med SM när alla är samlade och börjar således säsongen med första tävlingen efter SM (Göteborg Open som schemat ligger just nu).
Om SM bestäms vara i sitt nuvarande skick så skulle jag förslå att SM-turneringen blir sista deltväglingen i GPt och SM-slutspelet ligger utanför. Det är lite roligare att ha en prisutdelning när så många som möjligt är närvarande.
Om SM ändras till att spelas under en långhelg så föreslår jag att SM-turneringen (kvalet) blir en deltävling, SM-slutspelet och sidoturneringarna blir en deltävling och att även ett eventuellt snabb-shogi-SM blir ytterligare en deltävling.
Post Reply