Multi-event, finns det intresse?

Allt som inte passar in ovan
Post Reply
mohsart
Posts: 24
Joined: 05 Sep 2009 19:44

Multi-event, finns det intresse?

Post by mohsart »

Skulle det vara intressant att köra nån slags multi-spel-turnering?
Tänkta spel:
Mahjong
Go
Shogi
Xiangqi
Renju
Fördelar: Större arrangemang - lättare att få sponsorer, exponering i media, troligtvis mer ekonomiskt med lokal, boende etc, möjlighet för de olika representanterna att introducera "sina" spel för andra...
Nackdelar: Alla spel hinns inte med som separata grenar utan man för hålla turneringarna parallellt, roddigare att arrangera med flera arrangörer som måste komma överrens, svårt att hitta ett datum som inte krockar med respektive spels kalender...

Vad sägs, kan det vara nåt att skissa vidare på?

/Mats
mohsart
Posts: 24
Joined: 05 Sep 2009 19:44

Post by mohsart »

En skiss på ett schema att diskutera kring

/Mats
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

Låter som en spännande idé.
Göteborg har aktiva go, mahjong och shogi-klubbar så det skulle kunna vara en bra plats för ett arrangemang.
Finns det någon organiserad Xiangqi-verksamhet i Sverige?
Backgammon kanske man kunde försöka få med också?
Robert
Posts: 146
Joined: 02 Nov 2007 20:17

Intresse

Post by Robert »

Själv tycker jag att detta låter väldigt intressant.
mohsart
Posts: 24
Joined: 05 Sep 2009 19:44

Post by mohsart »

Exakt vilka spel kan man såklart diskutera, men min tanke var att ta asiatiska spel mtp att det känns troligare att den som spelar ett sådant har mer intresse av andra spel från samma region.
Backgammon och (västerländskt) Schack känns personligen inte så intressanta, men det är ju bara min personliga åsikt.

Xiangqi spelas inte organiserat ännu svjv, men det kanske är på gång nåt...

Nå, trevligt att det finns intresse. Från Go-sidan har det också visats visst intresse, men ännu inget från Mahjongfolket. Vg Renju så har de inget forum jag kunde fråga på, men jag har mailat, får se om det kommer nån respons...

/Mats
Post Reply