Värva nya medlemmar?

Aktiviteter för att sprida shogi, styrelsemötesprotokoll, målsättningar och strategier mm

Post Reply
vincentnano
Posts: 16
Joined: 14 Sep 2008 11:27

Värva nya medlemmar?

Post by vincentnano »

http://shogi.se/forum/viewtopic.php?p=1137#1137
Fortsätter diskussionen från tråden här ovanför då det blev lite off-topic.
Nils Carlsson wrote:vincent:
Tyvärr vet jag väl heller inte vad som skulle menas med gratis manga i det här fallet, utan undrade mest vilket tillvägagångsätt CJ hade tänkt sig för att utnyttja manga till shogispridning.
Att upphovsrätt är inblandad i det mesta vet jag naturligtvis, men det är kanske tänkbart att det skulle gå att få använda sig av visst material för ideella ändamål.

Knäckfrågan är hur seriöst mainstream mangaälskare skulle betrakta en karriär i en exklusivitet som shogi, skulle det bli mer än en accessoar för dem?
Hur skulle man utveckla detta till en effektiv rekryteringsmetod?

Jag tror inte att någon enbart börjar spela shogi och fortsätter med det genom att sett på Shion no Ou. Eller jo, dom människorna finns säkert också men för de flesta är det nog bara en liten putt, hjälp, inkörsport eller liknande. Om jag ska hänvisa till mig själv så slutar jag ibland spela för att det går dåligt och jag blir arg. Men efter att ha läst lite om shogi, sett på Shion no Ou eller liknande så tänker jag "Nej men... kanske skulle ta ett parti till iaf...".

Ett annat exempel. Jag började spela för några veckor sen och försökte såklart få mina vänner att börja spela också. Speciellt min inneboende då jag träffar honom varje dag. Han var väl lite intresserad men orkade inte lära sig reglerna och efter lite tjat så gav jag upp. Sen så för några kvällar sen så såg han på senaste Naruto-avsnittet där en karaktär spelar Shogi. (Detta klipp: http://www.youtube.com/watch?v=WTPVmZWZgDE ) och sa då istället "Du... den där japanska Shogi-grejjen verkar rätt intressant ändå.... Kan vi inte titta på reglerna för det någon dag?" Där blev det en liten putt i rätt riktning för honom.

Sen det bästa sättet att hålla kvar folk tror jag är ranking och turneringar. För dom människor som gillar att tävla. Så att folk har något att sträva emot. Nästa turnering och nästa rank. Om man får detta i rullning tror jag många fler fortsätter att spela. Men detta är svårt då det inte finns så många andra nybörjare att spela emot och då måste man spela mot bättre motståndare, förlorar och en del tappar nog intresset då är jag rädd för.

För dom som inte gillar att tävla mer seriöst så är det bra att ha kvällar som på Bishops Arm. (Även om jag tror att även där skulle det behöva bli lite mera nybörjar-vänligt. Och är det inte väldigt trångt där? Lokalbyte? Har ej spelat där så det är som sagt bara tankar.)
Post Reply