Förbundslogga

Medlemsavgift, upplägg av SM mm.
MickeH
Posts: 126
Joined: 19 Sep 2007 17:16

Förbundslogga

Post by MickeH »

Sveriges Shogiförbund har såvitt jag vet ingen symbol/logga.

Om någon känner sig manad, och har en bättre grafisk talang, så posta gärna förslag här!
Therése Jernberg
Posts: 187
Joined: 25 Oct 2007 19:14
Location: Alingsås
Contact:

Post by Therése Jernberg »

Hur är det med Kungspjäsen, är inte den Förbundets symbol/logga? :roll:

Om det inte finns någon symbol/logga, så vore det bra att ta fram en. Det skulle vara bra med en logga som kan användas på hemsidan, i tidningen och på olika informationsmaterial som Förbundet.

Hoppas att många förslag lämnas här på forumet, så kan det tas med på årsmötet.

Ett mycket bra intiativ! :D
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Vilken karaktär vill vi ha på loggan? Sparsam men sirligt smakfull som på Nihon shogi renmeis sida
Image
eller innehållande figurer och annat bildspråk likt Sveriges schackförbund?
Eller kanske rent av nationella kännemärken som flaggor och heraldiska symboler?
Det senare vore väl för överdådigt svulstigt eller?

Tyvärr kan jag inte själv göra något tillräckligt snyggt annars skulle jag satsa på enkelhet.
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

Tre gulaktiga kungspjäser på blå bakgrund alá tre kronor?
Therése Jernberg
Posts: 187
Joined: 25 Oct 2007 19:14
Location: Alingsås
Contact:

Post by Therése Jernberg »

Enkelhet tror jag också på. En enkel och ren logga, som man minns och som förknippas med svenskt shogi
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

Enkelhet är inte fel. En logga som ISS är alldeles för rörig. Jag tänker mig mer som ett vapen/vapensköld. Något man kan beskriva med två tre meningar.
Om de tre kronorna känns för studentikosa så har jag ett annat förslag.
En kvadrat som en svensk flagga. I centrum av denna en bonde. Tycker att det vore snyggt om loggan är gul och blå i huvudsak så man förknippar den med Sverige. Och om den inte har någon text. Sedan kan ju detta vapen kompletteras med texten Sveriges Shogiförbund i de sammanhang där så behövs.

Ta en titt på Svenska kyrkans vapen så kanske ni förstår hur jag menar.
http://www.svenskakyrkan.se/

Bonden kanske får väl vara en symbol för att förbundet styrs av gräsrötterna eller något. Samtidigt är ju en bonde värd lika mycket som 1000 guldgeneraler enligt talesättet. Kungen ligger ju nära till hands annars men det används ju redan av FESA (i vart fall gjorde den det i förra årets EM) och även av Göteborgs Shogisällskap.
Therése Jernberg
Posts: 187
Joined: 25 Oct 2007 19:14
Location: Alingsås
Contact:

Post by Therése Jernberg »

Det var ett bra förslag.
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Jag är nog ganska negativ till flaggor och heraldik eftersom jag anser att de är lite för mycket kliché. Skulle nog vilja ha något för svenska förhållanden mer unikt och som anknyter lite till de japanska rötterna.

Kanske de tre bokstäverna SSF lite konstnärligt utformade eventuellt i en vapensköld eller ännu hellre inskrivna i konturen av en shogipjäs möjligen i halvprofil för effektens skull.
Om vi verkligen vill att utlänningar skall förknippa den med Sverige får vi nog inrama den i någon engelsk förklarande text som "Swedish shogi federation" eller något dylikt.

Vad är ISS?
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

Nils Carlsson wrote:Vad är ISS?
Jag blandade ihop lite. Jag menade loggan som du hade hittat på Nihon Shogi Renmei.
Att skriva en förkortning i loggan blir kanske svårt att förstå? SSF känner ju inte alla till direkt.
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Carl Johan Nilsson wrote:
Nils Carlsson wrote:Vad är ISS?
Jag blandade ihop lite. Jag menade loggan som du hade hittat på Nihon Shogi Renmei.
Att skriva en förkortning i loggan blir kanske svårt att förstå? SSF känner ju inte alla till direkt.
Du menade JSA.

Alla känner faktiskt inte till den svenska flaggan heller. Man kan lösa det problemet genom att inrama emblemet med texten: "Swedish Shogi Federation" t.e.x.
Jag tänker mig att shogipjäsen kan vara gul, en rätt normal färg för en sådan, och texten ssf blå. Om någon med en konstnärlig ådra kunde snirkla texten så den får karaktären av kanji så skulle emblemet symbolisera såväl sporten, dess japanska rötter, förbundet som våra nationalfärger.

Det spelar ju naturligtvis ingen roll vilka förslag man bollar mellan varandra. Slutligen avgörs ju allting av vilken logga som blir snyggast.
MickeH
Posts: 126
Joined: 19 Sep 2007 17:16

Post by MickeH »

Om vi ska besluta om en logga på årsmötet är det nog hög tid att aktualisera den här frågan igen.

En logga på hemsidan vore väl trevligt?

Här är några som Bo Frick (en av grundarna till Västerviks Shogisällskap) tog fram år 2002. Den tredje tycker jag själv ser bäst ut av dem.

Image Image Image Image Image
Last edited by MickeH on 29 Feb 2008 21:47, edited 1 time in total.
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Om det gäller utseendet enbart så skulle jag nog föredra 2:an.

Image

Alltså om man bytte ut "SWEDEN" mot "SVERIGES" och lade till "FÖRBUND" under enligt samma modell som i ettan fast med de fonter som används i tvåan.
Therése Jernberg
Posts: 187
Joined: 25 Oct 2007 19:14
Location: Alingsås
Contact:

Post by Therése Jernberg »

Jag har lämnat in en motion till årsmötet om en gemensam layout för hemsidan, medlemstidningen och annat informationsmaterial, kanske borde loggan ingå i den.

Vad tycker ni andra?
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Therése Jernberg wrote:Jag har lämnat in en motion till årsmötet om en gemensam layout för hemsidan, medlemstidningen och annat informationsmaterial, kanske borde loggan ingå i den.

Vad tycker ni andra?
Jag tycker nog att det är två olika saker. En layout för en hemsida är normalt sett föremål för förändring efter modets och teknikens växlingar medan en förbundslogga borde vara mer konstant.

Finns det olika uppfattningar om layouten? För loggan tycks det i alla fall finnas lite olika meningar. Nu är det enda färdiga förslaget MickeH:s så skulle omröstning ske idag så skulle det vinna. Är alla överens om att det är det bästa, eller skall vi vänta på nya eventuella tillskott?

Vi har klarat oss utan logga hittills så kanske skall vi vänta tills alla medlemmar har nåtts av informationen och givits möjlighet att lämna sina bidrag, kanske finns det fler talanger inom shogiförbundet.
Martin Danerud
Posts: 591
Joined: 05 Nov 2007 22:19

Post by Martin Danerud »

Ursäkta en månne förvirrad kommentar, men jag kan inte på min dator se loggaförslagen öht. Det blir bara bilder med ett rött X i, dvs sådana som är på något sätt spärrade för att öppnas.
Kan ni se dem vid första anblick eller behövde ni ändra någon inställning? I så fall vilken inställning?
Post Reply