Medlemsavgift till Sveriges Shogiförbund

Medlemsavgift, upplägg av SM mm.
Post Reply
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Medlemsavgift till Sveriges Shogiförbund

Post by Carl Johan Nilsson »

Idag är medlemsavgiften i SSF 50:- per år och den har så alltid varit.
På grund av att ingen idag vill eller kan kopiera upp Shogi på Svenska gratis (på sin arbetsplats eller liknande) trycks den istället på ett tryckeri. Att trycka ett exemplar kostar någonstans mellan 7-13:- beroende på antalet sidor. Detta har såklart ökat utgifterna för SSF dramatiskt i förhållande till medlemsavgiftens storlek. Till detta kommer porto som är 4.80:- för ett föreningsbrev från nyår. Ett kuvert kostar cirka 1:- Totalt under året blir kostnaden per medlem cirka 4*16:- = 64 kronor för enbart Shogi på Svenska. Dessutom skall avgiften räcka till mycket annat - t.ex täcka kostnader för de som sprider shogi i olika sammanhang.

Med detta som bakgrund inses att det inte är möjligt att behålla avgiften 50:- under någon längre tid. På årsmötet kommer denna fråga att diskuteras och en ny avgift beslutas. Men jag tror att det är bra att ventilera frågan på forumet först - därav denna tråd. Ordet är fritt!
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Finns det någon möjlighet att ge ut tidningen i pdf-format eller motsvarande? I så fall kan den exempelvis laddas ned direkt från hemsidan för de som nöjer sig med detta, medan de övriga kunde få den hemskickad med posten som förut. Jag anmäler mig direkt till pdf-tjänsten i så fall.

Behöver avgiften höjas så är jag självfallet med på det också, men i ljuset av vikande medlemssiffror kanske man bör vara återhållsam med dylika förändringar.
Martin Danerud
Posts: 591
Joined: 05 Nov 2007 22:19

Post by Martin Danerud »

Det finns möjlighet att få medlemsbladet i pdf-format.

Det senaste Styrelsemötet beslutade att rekommendera Årsmötet en höjning av medlemsavgiften till 75 kr per år.
Therése Jernberg
Posts: 187
Joined: 25 Oct 2007 19:14
Location: Alingsås
Contact:

Post by Therése Jernberg »

Ni som vill ha tidningen i pdf- format skickar ett mail till shogi.pa.svenska@bredband.net

Tidningen är då i färg, till skillnad från det tryckta pappersexet som är svartvitt. Idag skickas tidningen med e-post. Ca 10 personer har hittills anmält att de vill ha tidningen i pdf- format.

Jag lägger ut info inom kort under tråden Shogi på svenska, där ni även kan göra inlägg om sådant som rör tidningen. Där kan vi även diskutera tryckning av tidningen och pdf- format.

Personligen skulle jag kunna tänka mig att betala 100 kronor per år i medlemsavgift. Men då vill jag veta vad pengarna går till och vad man kan göra för de pengar som medlemmarna betalar in till förbundet.
Jag tror att det är viktigt att bestämma vad avgiften ska gå till, fastställa realistiska mål att arbeta efter och beräkna vad allt kostar.

Medlemstidningen kostar, både tryckning och utskick. På forumet har det talats om att ett nytt informationsmaterial tas fram, det finns även önsekmål om en affisch i venyl som ska användas vid tävlingar och vid spridningen av shogi i olika sammanhang. Hemsidan, medlemstidningen, informationsmaterial och affischer behöver vi ha för att förmedla och sprida information. Det finns många visioner och önskemål och allt går inte att genomföra. Att sprida shogi kostar pengar, även om vi gör det ideellt.
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

OK, jag skickade min beställning av pdf-fil.
Fördelen med pdf-formatet är att förbundet kan spara pengar, så det är väl idé att få så många som möjligt att välja det alternativet. Man kan ju hoppas att alla ansvarsfulla och kostnadsmedvetna medlemmar uppmärksammar denna möjlighet. :D
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

Martin Danerud wrote: Det senaste Styrelsemötet beslutade att rekommendera Årsmötet en höjning av medlemsavgiften till 75 kr per år.
Det skulle vara intressant för debatten att få veta hur styrelsen resonerade när man beslutade att föreslå summan 75:-.

I nuläget förespråkar jag en höjning till minst 100:- Jag tror att det är få som backar ur för att det höjs 25:- extra och för den 25 kronan för vi möjligheter att göra mycket nyttigt för.
Om SPS kostar 64:- per år så blir det alltså bara 11:- per medlem kvar att sprida shogi för med en medlemsavgift på 75:- vilket blir mindre än 1000:- totalt per år. Det blir inte mycket till marknadsföring av det. Knappt man har råd med att arrangera något kring SM i schack innan pengarna är slut. 5 nätter på vandrarhem så är pengarna slut.

Med en avgift på 100:- per år stiger den summan till över 3000:-.

För egen del skulle jag helst välja en avgift på 200:- per år så att vi kan börja göra stordåd på medlemsrekryteringen. Då får vi en bit över 10.000:- per år att marknadsföra shogi med.
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Carl Johan, dina ambitioner är nog uppriktiga och väl menande men jag tror vi skall gå lite mer varsamt fram när det gäller medlemsavgiften. Kan vi inte till att börja med lägga oss på en självkostnadsnivå och se om vi kan förmå fler att övergå till det billigare elektroniska alternativet till medlemsblad. Jag antar att de flesta nog är ganska villiga att överväga pdf-formatet och därmed bespara förbundet onödiga kostnader som i slutändan ändå vältras över på dem.

Jag tror tyvärr inte att vi har lämnat pionjärstadiet ännu så vi skall vara försiktiga med chockhöjningar av avgifter, åtminstone innan vi har en konkret plan för att effektivt utnyttja dessa extramedel för nyrekrytering. Människor är dessutom sannolikt mer beredda att pröva något nytt om de endast avkrävs en symbolisk summa.

75 kronor låter som en rimlig nivå om det räcker för att balansera budgeten.
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

Jag tror också att det är viktigt att så många som möjligt väljer att ta tidningen som pdf-fil istället för en tryckt tidning. Det gör en väldig skillnad på ekonomin.

Som en relation till 100:- eller 200:- för den delen så kostar det 600:- att vara med i min schackklubb (SKK Trollhättan) i ett år. Då ingår ingen klubbtidning heller.

Kan man diskutera att ha en stödnivå på avgiften för de som bara tycker att shogi är något värt att stötta och en annan nivå för fullvärdiga medlemmar? EDIT Stödmedlemmar har alltså inte rätt till att delta i SM med mitt förslag. Slut på EDIT.

Kan man överväga att ha en grundnivå på medlemsskapet som bara inkluderar en pdf-tidning och en annan nivå som inkluderar en tryckt tidning?
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Carl Johan Nilsson wrote: Som en relation till 100:- eller 200:- för den delen så kostar det 600:- att vara med i min schackklubb (SKK Trollhättan) i ett år. Då ingår ingen klubbtidning heller.
En stor skillnad mellan shogiförbundet och en schackklubb är att den senare har en regelbunden verksamhet och därmed ett lokalbehov. Det är också lokalen som motiverar ett så högt uttag av avgifter.
Carl Johan Nilsson wrote: Kan man diskutera att ha en stödnivå på avgiften för de som bara tycker att shogi är något värt att stötta och en annan nivå för fullvärdiga medlemmar? EDIT Stödmedlemmar har alltså inte rätt till att delta i SM med mitt förslag. Slut på EDIT.
Kan man överväga att ha en grundnivå på medlemsskapet som bara inkluderar en pdf-tidning och en annan nivå som inkluderar en tryckt tidning?
Det beror naturligtvis på hur mycket du önskar att höja avgiften huruvida det finns en poäng i detta. Om avgiften hamnar på självkostnadsnivå så uteblir poängen närmast helt.
Själv har jag vissa reservationer mot ett A och B-lag eftersom det bara skapar ytterligare en tröskel till fullt deltagande i shogiverksamheten. Vi bör också styra över mer på pdf-formatet för alla medlemmar och inte betrakta det som en slags bonusförmån med pappersutgåvan.
Last edited by Nils Carlsson on 05 Dec 2007 23:09, edited 1 time in total.
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Som ett underlag till diskussionen om Pdf kontra papper vore det intressant att få klarhet i hur många som egentligen inte har tillgång till en internetuppkoppling och därmed har begränsade möjligheter att ladda ned en elektronisk tidskrift.
Sedan finns det naturligtvis de som av nostalgiska eller samlarskäl inte vill skiljas ifrån sin papperstidning och då uppkommer frågan om förbundet bör ta hänsyn till sådana önskemål.
Martin Danerud
Posts: 591
Joined: 05 Nov 2007 22:19

Post by Martin Danerud »

När vi tog upp en höjning av medlemsavgiften pga att vi nu för första gången betalar för uppkopiering av tidskriften, gick tongångarna ungefär så här:
50 kr i tio år har varit en rimlig och stabil avgift som har varit till hjälp för att kunna rekrytera nya medlemmar och behålla gamla. En "femtilapp" motsvarar en lunch och tex schackspelare på SM har en budget för böcker etc på några hundra kronor i snitt. Då köper de förstås i första hand schackböcker eller schackutrustning, i andra hand eventuellt shogispel och först i tredje hand investerar de i ett medlemskap i Sveriges Shogiförbund. Att få intresserade att bli medlemmar har visat sig vara inkörsporten till aktivt shogiintresse. Ytterligt få av dem som vid första tillfället har avstått har vid ett senare tillfälle faktiskt blivit medlemmar.
Men vi måste nu ändå hålla budget. Således diskuterade styrelsen 75 kr eller 100 kr. Majoriteten i styrelsen ansåg att det var väl häftigt att höja medlemsavgiften med 100%. Man skall komma ihåg att Carl Johans jämförelse med en schackklubb inte är riktig. Man skall i stället jämföra med den avgift som Sveriges Schackförbund tar ut från klubbarna per medlem. Den är 90 kr (den höjdes från 70 kr vid sommarens kongress). Sveriges Schackförbund har i och för sig heller ingen medlemstidskrift.
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

Så schackspelare är alltså beredda att betala 90:- till sitt förbund utan någon tidskrift. Men shogispelare skulle alltså bara vara beredda att betala ca 11:- borträknat tidningen. Ändå är det i väldigt många fall samma personer.

Alla är vi olika men för mig finns det ett signalvärde med en väldigt låg avgift. Den signalen är en verksamhet man som medlem inte kan räkna med att få ut så mycket av.

Vilket utrymme i budgeten tror sig styrelsen få efter att tidning och postgirokostnad är betald? Har man räknat med andra siffror än vad jag har gjort?
Post Reply