Göteborgs Shogisällskaps sammankomster 2007-2008

Post Reply
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Göteborgs Shogisällskaps sammankomster 2007-2008

Post by Carl Johan Nilsson »

Göteborgs Shogisällskap har sammankomster på puben Bishop's arms på Kungsportsavenyn 36-38 en torsdag varje månad.

Följande datum gäller under hösten 2007/våren 2008:

15:e november
20:e december
24:e januari
21:a februari
20:e mars
24:e april
22:a maj
18:e juni - OBS - Denna sammankomst hålls på Villa BelParc i slottskogen!

Tid 18.00 ~ 21.00
Last edited by Carl Johan Nilsson on 05 Aug 2008 14:21, edited 2 times in total.
APersson
Posts: 3
Joined: 10 Nov 2007 23:32
Location: Göteborg

hejsan

Post by APersson »

Jag heter Andreas och betalade precis medlemsavgiften :)

Shogi verkar jättekul jag har spelat några gånger, har försökt köpa ett bräde här i gbg men inte hittat något.
Jag undrar om jag är välkommen till Bishop Arms på torsdag, och i så fall köpa ett shogi bräde om någon kunde medtaga ett ex?
Intresserad av en T-shirt med så man kan visa att shogi existerar i Göteborg, verkar ju inte vara allt för många shogi spelare här!!



Andreas
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

Hej och välkommen till SSF och Göteborgs Shogisällskap! :D

Du är naturligtvis välkommen till Bishop's Arms på torsdag. Bräden och T-shirt säljs av Martin Danerud. Troligtvis kommer han med på torsdag. Om inte så ordnar vi det på något annat sätt.
Therése Jernberg
Posts: 187
Joined: 25 Oct 2007 19:14
Location: Alingsås
Contact:

Post by Therése Jernberg »

Vid torsdagens sammankomst slogs deltagarrekordet på 8 deltagare. Den här gången var vi 10 stycken som anslöt till Bishop´s Arms. Antalet deltagare har ökat i samband med det nya konceptet att träffas på en pub, en gång i månaden, istället för på biblioteket 1 gång varannan vecka.

Det som har varit mest lärorikt för mig, har varit att spela parshogi. Man får tänka och följa spelet med en andra person, vilket ger nya infallsvinklar.

Ett litet aber är att det är många som gillar att gå på BA, så det kan ibland dröja en stund innan alla kan samlas runt bord med ordentliga sittplatser. Men hittills har det löst sig ganska snabbt.

I torsdags hade flera nya shogispelare hittat till samlingen, mycket roligt! :D
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

Vid gårdagens sammankomst kunde konstateras att Bishop Arm's var "görknökat" som vi säger i Göteborg. Då risken att inte få ett bord att spela på, eller ännu värre - att inte kunna tränga sig fram i baren - bedömdes som överhängande beslöt de som samlats att gå vidare till Lilla London. Trots konkurrens med julstressen var vi fem personer som deltog i sammankomsten.

Risken är förstås att vi tappade någon eftersläntare som inte hade telefonnummer till någon av de andra på sammankomsten. För de som vet med sig att de brukar komma sent till sammankomsterna så är det bra att ha mitt mobilnummer som är 0706-581558.

Lilla London var lite sådär som ersättningslokal. Vi får jobba vidare med att hitta en bättre alternativ spellokal till Bishops Arm's de gånger det är fullt där.
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Parshogi låter intressant. Man kommer ihåg vilka heta diskussioner som kunde uppstå inom laget bara av parschack och då är det ju ändå enklare att förstå den andres plan i det spelet. :lol:
APersson
Posts: 3
Joined: 10 Nov 2007 23:32
Location: Göteborg

köpa bräde

Post by APersson »

Tjena jag skulle vilja köpa ett bräde till, eller 2 av den man rullar ihop.
Kommer Martin nu på torsdag till BA?
Martin Danerud
Posts: 591
Joined: 05 Nov 2007 22:19

Post by Martin Danerud »

Hej!

Jag kommer på sammankomsten på torsdag och medtar två tävlingsshogispel á 200 kr.

Vi ses!

Martin
APersson
Posts: 3
Joined: 10 Nov 2007 23:32
Location: Göteborg

Post by APersson »

Jag kan tyvärr inte komma idag, jag har mitt inskrivningsmöte på bilskolan :(
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

Vi var totalt sju personer på sammankomsten igår. Fritt spel blandades med parshogi. Handbollsmatchen och att det var årets fattigaste dag gjorde att vi fick gott om plats att bre ut oss på.
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

God uppslutning på gårdagens sammankomst med totalt 7 deltagare kan rapporteras. Var gott om plats på puben också.
Vi diskuterade att vid bra väder ha nästa sammankomst på utomhus vid Villa Bel Parc istället. Får återkomma om det senare i maj.
Vi pratade också om att ha ett kombinerat årsmöte med en shogigrillfest hemma hos oss någon fin helg framöver. Återkommer om detta vid tillfälle.
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

På gårdagens sammankomst bestämdes att vi flyttar nästa sammankomst som också är vår säsongsfinal.
Ny tid blir onsdagen den 18:e juni 18.00 och ny plats Villa BelParc i Slottsskogen.
Therése Jernberg
Posts: 187
Joined: 25 Oct 2007 19:14
Location: Alingsås
Contact:

Post by Therése Jernberg »

På onsdag är det säsongsavslutning på våra sammankomster. Vi träffas i Villa Belparc i Slottskogen klockan 18.00.

Vid höstens första sammankomst kommer vi också att träffas i Villa Belparc. Då startar vi upp höstens sammankomster med utomhusturneringen "Shogi i Slottskogen". Preliminärt datum är den 21 augusti. Mer information kommer efter Göteborgs Shogisällskaps årsmöte som hålls i Leksand den 1 augusti.

Information kommer att finnas här och på GSS hemsida; http://hem.bredband.net/shogi/index.htm
Post Reply