Spelöppningsprogram

Post Reply
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Spelöppningsprogram

Post by Nils Carlsson »

Den här klassiska frågan har säkert ställts en miljon gånger i olika sammanhang men den förtjänar ändå att aktualiseras och så får vi inviga det här delforumet också.
Finns det numer något shogiprogram som motsvarar Chessbase och alltså kan användas för att ge en översikt och erbjuda studium av olika spelöppningar. Måste naturligtvis ha ett engelskt interface annars är det oanvändbart.
Martin Danerud
Posts: 591
Joined: 05 Nov 2007 22:19

Post by Martin Danerud »

Enligt vad jag vet så gör det inte det. Någonting som existerar är Matt Casters sk Gnu shogi database project. Jag gjorde ett försök att hantera det för några år sedan, men det innebar en massa jox i DOS etc. Så dels var det användarovänligt och dels fanns det inte mycket material från början i databasen. Men kolla gärna själv.

http://www.ibridge.be/shogi/about.html
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Tack, skall så göra!
Antar att japanerna har något motsvarande åtminstone eller sitter de och läser böcker som på Bobby Fischers tid?
Det borde ju vara ett enormt värdefullt hjälpmedel för ett proffs.
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Länken fungerar tyvärr inte. Inte heller kan jag hitta någonting om programmet någon annanstans.
Dyker någon relevant information upp så kan väl denna läggas i den här tråden.
MickeH
Posts: 126
Joined: 19 Sep 2007 17:16

Post by MickeH »

Jag försökte få GNU Shogi att fungera för några år sedan utan att lyckas.

Länkar till GNU Shogi finns på både Wikipedia och Shogi.net, men såvitt jag kunde se var det bara en Unix/Linux-version.
Post Reply