Vad gör vi med utländska spelare i Kurnik GP?

Nedlagda tävlingar mm arkiveras här
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Vad gör vi med utländska spelare i Kurnik GP?

Post by Carl Johan Nilsson »

Nu senast så slank det visst med en utländsk spelare i Kurnik GPn.

Min ursprungliga tanke var att tävlingen bara skulle utannonseras på svenska, men om utländska spelare anmälde sig så skulle de också få vara med. Jag hade också tänkt att de isåfall skulle ingå i GP-tabellen. Men jag är flexibel för era synpunkter.

Skall bara spelare som är registrerade som svenskar få delta i Kurnik GP?

Om inte - hur räknar vi GP-poäng för de utländska spelarna?
Therése Jernberg
Posts: 187
Joined: 25 Oct 2007 19:14
Location: Alingsås
Contact:

Post by Therése Jernberg »

Visst kan utländska spelare få vara med i GP-systemet. Frågan är bara om dom är intresserade? Vi kanske ska fråga dom spelare som kommer in vid nästa GP-turnering, om dom vill vara med. :wink:
Martin Danerud
Posts: 591
Joined: 05 Nov 2007 22:19

Post by Martin Danerud »

Det verkar väldigt konstigt om de har varit med och påverkat resultatet i tävlingen och sedan inte skall få GP-poäng. Vi kan ju inte rösta om detta i efterhand. Iofs kommer de knappast i framtiden att vara med igen, om de inte råkar vara inne ytterligare en gång när vi har tävling. Men vi kan ju inte nu rösta om huruvida de idag sämre än icke-svensken placerade spelarna skall ha fler GP-poäng eller inte. Möjligen kan vi rösta om hur vi skall göra i fortsättningen.
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Jag tycker att vi visst kan låta utlänningar deltaga i våra tävlingar och få GP-poäng förutsatt att de kan uppföra sig.
Lite av problemet med Kurnik är annars den bristfälliga modereringen. Detta märks iofs mer i exempelvis backgammonrummet, där det knappt går att ha chatfliken öppen för alla obalanserade grova påhopp, än i den förhållandevis skötsamma shogin.

Otroligt vad folk kan häva ur sig, könsord mm, i princip mellan varje drag utan minsta provokation. :lol:
MickeH
Posts: 126
Joined: 19 Sep 2007 17:16

Post by MickeH »

Jag ser egentligen 2 alternativ

1) Tillåta utländska spelare

2) Utländska spelare deltar utan tävlan, deras GP-poäng noteras men de är inte med i totalracet

I fall nummer 2 bör inte svenskar som placerar sig efter den utländska spelaren "flyttas upp" poängmässigt i deltävlingen.
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

För egen del så tycker jag variant 1. Men med tillägget att vi inte aktivt annonserar efter utländska spelare och att svenskregistrerade spelare går före utifall vi någon gång skulle börja närma oss 16 spelare som är maxantalet tävlande.
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Carl Johan Nilsson wrote:För egen del så tycker jag variant 1. Men med tillägget att vi inte aktivt annonserar efter utländska spelare och att svenskregistrerade spelare går före utifall vi någon gång skulle börja närma oss 16 spelare som är maxantalet tävlande.
Hur skulle du göra det rent praktiskt? Slänga ut redan anmälda utlänningar om platserna inte räcker till? Tillåter verkligen scriptet detta?
I annat fall måste vi väl ha någon slags föranmälning kanske genom det publika pratet några minuter innan de formella anmälningarna skickas ut så du vet vilka svenskar som är där som spelare och inte som åskådare.
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

Ja man kan slänga ut redan godkända spelare ur turneringsrummet fram tills dess att turneringen startat. Man kan också vänta med att godkänna utländska spelare tills sista minuten om man skulle se att det är många övriga. Så det skulle kunna fungera rent praktiskt.
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Bra! Även om det väl inte finns någon direkt anledning att slänga ut dem ur rummet. Åskådare skall vem som helst få vara, anser jag.
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Apropå utlänningar på Kurnik så undrar jag om vechkaem som spelade med svenska språkinställningar verkligen var svensk.

Han hälsade inte, iofs inget krav, men det är väl rätt ovanligt att låta bli.
Han var dessutom ganska bra, en etablerad spelare med smurfnick?
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

vechaem är svensk, det är jag helt säker på. För att hålla spänningen uppe nöjer jag mig med att säga att det är en spelare som ofta är med på turneringar i verkliga livet. Tror han inte är så datorvan bara.
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Carl Johan Nilsson wrote:vechaem är svensk, det är jag helt säker på. För att hålla spänningen uppe nöjer jag mig med att säga att det är en spelare som ofta är med på turneringar i verkliga livet. Tror han inte är så datorvan bara.
Har han begärt att få vara hemlig? Mystiken tätnar...
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

Pratade med vechaem just på telefon och han sa att det var ok att skriva att han heter Peder Gedda IRL.
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Carl Johan Nilsson wrote:Pratade med vechaem just på telefon och han sa att det var ok att skriva att han heter Peder Gedda IRL.
Jag vet att det är OT i tråden men du förlorade mot honom lite abrupt. Var det på tid, du stod väl inte inför en omedelbar tsume?
Tycker inte att du saknar chanser på något sätt.
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

Jag förlorade på tid. Glömde helt enkelt bort den. Trodde jag hade många minuter kvar när jag plötsligt förlorade på tid.
Gedda och jag analyserade partiet igår på telefon tillsammans med Bonanza. Slutsatsen var att jag stod på vinst. >+600 poäng. Kant-attacken som Peder gjorde var inte helt korrekt.
Locked