Spelschema och regler för Kurnik league

Nedlagda tävlingar mm arkiveras här
Post Reply
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Spelschema och regler för Kurnik league

Post by Carl Johan Nilsson »

Regler:

Lagen består av tremannalag.

Betänketid 7 + 30 fisher.

Om ett lag skall lämna förhinder måste detta annonseras minst en månad i förväg på http://shogipro.com/forum/index.php och till motståndarlagets lagkapten.

Om man bara ställer upp med en spelare till start förlorar man hela matchen med 3-0.

Laget som står först är hemmalag och är värd för matchen.
Hemmalaget startar upp bord och spelar svart på alla bord.

Lagledarens (i det vinnande laget enbart) uppgift är att rapportera resultatet till http://shogipro.com/forum/index.php och till adrianwoo(a)o2.pl

Om en spelare tappar kontakten så har han tre minuter på sig att återfå denna. Annars är partiet förlorat.

Man får inte bjuda eller anta remi såvida ställningen inte är jishogi eller sennichite.

Tvister löses genom att lagledarna röstar.

Lagledarna tar ut ett lag till varje omgång och kommunicerar med alla deltagare i laget.

1st match
02.03.2008 (sunday)
(G) (H) GMT +1
Belarus Poland 12.00
Russia Brazil 19.00
Colombia Sweden 19.00
SwedenII Germany 12.00
Hungary Ukraine 12.00
USA Italy 19.00

2nd match
05.04.2008 (saturday)
(G) (H) GMT +1
Russia Belarus 12.00
Sweden Poland 12.00
Brazil SwedenII 19.00
Ukraine Colombia 19.00
Germany USA 19.00
Italy Hungary 12.00

3rd match
06.04.2008 (sunday)
(G) (H) GMT +1
Belarus Sweden 12.00
SwedenII Russia 12.00
Poland Ukraine 12.00
USA Brazil 4.00
Colombia Italy 19.00
Hungary Germany 12.00

4th match
03.05.2008 (saturday)
(G) (H) GMT +1
SwedenII Belarus 12.00
Ukraine Sweden 12.00
Russia USA 19.00
Italy Poland 12.00
Brazil Hungary 19.00
Germany Colombia 19.00

5th match
14.06.2008 (saturday)
(G) (H) GMT +1
Belarus Ukraine 12.00
USA SwedenII 19.00
Sweden Italy 12.00
Hungary Russia 12.00
Poland Germany 12.00
Colombia Brazil 4.00

6th match
05.07.2008 (saturday)
(G) (H) GMT +1
USA Belarus 19.00
Italy Ukraine 12.00
SwedenII Hungary 12.00
Germany Sweden 12.00
Russia Colombia 19.00
Brazil Poland 19.00

7th match
09.08.2008 (saturday)
(G) (H) GMT +1
Belarus Italy 12.00
Hungary USA 19.00
Ukraine Germany 12.00
Colombia SwedenII 19.00
Sweden Brazil 19.00
Poland Russia 12.00

8th match
06.09.2008 (saturday)
(G) (H) GMT +1
Hungary Belarus 12.00
Germany Italy 12.00
USA Colombia 4.00
Brazil Ukraine 19.00
SwedenII Poland 12.00
Russia Sweden 12.00

9th match
04.10.2008 (saturday)
(G) (H) GMT +1
Belarus Germany 12.00
Colombia Hungary 19.00
Italy Brazil 19.00
Poland USA 19.00
Ukraine Russia 12.00
Sweden SwedenII 12.00

10th match
08.11.2008 (saturday)
(G) (H) GMT +1
Colombia Belarus 19.00
Brazil Germany 19.00
Hungary Poland 12.00
Russia Italy 12.00
USA Sweden 19.00
SwedenII Ukraine 12.00

11th match
06.12.2008 (saturday)
(G) (H) GMT +1
Belarus Brazil 19.00
Poland Colombia 19.00
Germany Russia 12.00
Sweden Hungary 12.00
Italy SwedenII 12.00
Ukraine USA 19.00

Lagledare:
Belarus Gluzd kasperovich68(a)mail.ru
Brazil Shigueki shiguekiinamura(a)gmail.com
Colombia colombiashogi penagosc(a)uninorte.edu.co
Germany trithom t.majewski(a)web.de
Hungary gbuglyo gbuglyo(a)hotmail.com
Italy niccar n.caridi(a)fastwebnet.it
Poland adrianwoo adrianwoo(a)o2.pl
Russia rex15 Shogi48(a)yahoo.com
Sweden calvinb carljohan.nilsson(a)bredband.net
SwedenII calvinb carljohan.nilsson(a)bredband.net
Ukraine eney cijeney(a)ukr.net
USA cutetiger_grrrr Cutetiger_grr(a)yahoo.com
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Sker materialräkning på sedvanligt sätt vid jishogi?

Någon sådan funktion finns väl inte på Kurnik annars. Jag fick sätta min motståndare matt trots kungsflykten därför att jag inte hittade något sätt att genomdriva vinsten genom räkning.
Martin Danerud
Posts: 591
Joined: 05 Nov 2007 22:19

Post by Martin Danerud »

Det verkar ju lovande med ett i förväg annonserat spelschema. Rond 2, 3 och 4 befinner jag mig i Japan, och jag kan inte lova att deltaga då. Men jag skall undersöka möjligheten att spela därifrån och sedan kontakta Carl Johan. Det känns ändå som om matcherna i rond 2 och 3 ligger väldigt nära vår ankomst till Japan, så om alla andra i förstalaget kan spela då, så avstår jag gärna de två ronderna.
En rond som verkar utplacerad med huvudet under armen är rond 10 den 8 november. Flera lag borde ju då ha spelare vid International Shogi Festival i Tendo i Japan, som pågår 8-9 november. Det datumet borde helt enkelt bytas ut.
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Match 3 som går på en söndag och som startar kl. 12.00 hur länge kan den som mest pågå? Jag KAN delta trots att det är en söndag om matchen inte pågår längre än 2 timmar ungefär. Antar att det inte skall behöva ta längre tid än så?
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Följde andralaget och kunde konstatera att partierna väl inte skall behöva ta så mycket längre tid åtminstone i regel.

Eftersom jag skall jobba söndagen 6 april och måste sticka hemifrån vid halvfyratiden så skulle jag ändå vara tacksam om jag får stå över den ronden, är det så att någon av de övriga absolut inte kan spela så ställer jag naturligtvis upp.
Martin Danerud
Posts: 591
Joined: 05 Nov 2007 22:19

Post by Martin Danerud »

OK.
Jag skall undersöka möjligheterna på plats att spela den 6 april. Det beror på möjligheten att koppla upp sig på Kurnik under rimlig tid och dessutom hur sent på söndagskvällen jag kan ha tillgång till dator. Jag kommer att skicka besked om detta, så att ni vet morgonen den 5 april, svensk tid. Däremot kan jag inte spela den 5 april, eftersom det är en lördagkväll, då vi redan har bokat middag med släkten.
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

5 april, liksom alla andra lördagar åtminstone tom rond 7 , torde inte bli något som helst problem för mig.
Vad är förresten sagt när det gäller jishogin?
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

Har inte inbokat något ännu på någon speldag.

Jishogin är ännu mer diffus i lag-tävlingen på Kurnik än i verkligheten. Det som är sagt är att man bara får bjuda och ta remi vid jishogi. Om det är 26 poängsregeln eller 24 poängsregeln vet jag inte. Och inte hur man skulle göra för att hävda vinst med denna regel heller.
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Jag trodde det alltid var minst 24 poäng man måste ha. :?

Tycker ändå att det borde utarbetas en praxis för hur man skall hantera jishogisituationer. Bevisen finns ju kvar i form av java-applettar så resultaten kan inte fejkas. Kanske blir det bara en enstaka sådan händelse under lagtävlingen men då slipper man i alla fall ett felaktigt utslag i den matchen.
Martin Danerud
Posts: 591
Joined: 05 Nov 2007 22:19

Post by Martin Danerud »

Principen för jishogi är att man räknar pjäsvärden enligt:

Kung: Har båda, så den poängsätts inte
Torn, löpare: 5 poäng
Övriga: 1 poäng

Totalt finns det alltså för de 40 pjäserna i shogi:

Kungarna: 0
Tornen och löparna: 20 poäng
Övriga: 34 poäng
Summa: 54 poäng

Proffsregeln för jishogi är då att man skall ha satt kungen i säkerhet i motståndarens förvandlingszon samt att övriga pjäser inte skall kunna hindras att göra det och samtidigt ha samlat minst 24 poäng. Då blir det omspel med omvända färger.

Amatörregeln för jishogi är att man skall ha satt kungen i säkerhet i motståndarens förvandlingszon samt att övriga pjäser inte skall kunna hindras att göra det och samtidigt ha samlat minst 27 poäng. Då blir det omspel med omvända färger.

Amatörregeln innebär alltså att det mycket sällan blir omspel. Poängställningen måste ju vara 27-27. Det är ju praktiskt, när man i amatörtävlingar har hundratals partier i gång. Enligt proffsregeln blir det oftare omspel, om inte någon part förfogar över flertalet löpare och torn.

Vi har i Sveriges Shogiförbund valt att använda proffsregeln, eftersom vi tycker att en rättvis utgång av partierna är viktigare än att slippa omspel. I tex International Shogi Forum gäller givetvis amatörregeln.

Antagligen skall amatörregeln gälla i Lagtävlingen på Kurnik, men jag vet inte hur den skall effektueras. Några av spelarna kan ju inte ens ställa in speltiden...
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Martin Danerud wrote:Principen för jishogi är att man räknar pjäsvärden enligt: ...


...
Amatörregeln för jishogi är att man skall ha satt kungen i säkerhet i motståndarens förvandlingszon samt att övriga pjäser inte skall kunna hindras att göra det och samtidigt ha samlat minst 27 poäng. Då blir det omspel med omvända färger.

Amatörregeln innebär alltså att det mycket sällan blir omspel. Poängställningen måste ju vara 27-27. Det är ju praktiskt, när man i amatörtävlingar har hundratals partier i gång. Enligt proffsregeln blir det oftare omspel, om inte någon part förfogar över flertalet löpare och torn.

Vi har i Sveriges Shogiförbund valt att använda proffsregeln, eftersom vi tycker att en rättvis utgång av partierna är viktigare än att slippa omspel. I tex International Shogi Forum gäller givetvis amatörregeln.

Antagligen skall amatörregeln gälla i Lagtävlingen på Kurnik, men jag vet inte hur den skall effektueras. Några av spelarna kan ju inte ens ställa in speltiden...
Tack för klargörandet om de skilda principerna för jishogi, kände inte till dessa.

Att använda amatörregeln men skippa omspelet dvs låta partiet sluta oavgjort om ställningen är lika verkar väl vara det mest praktiska alternativet i detta fall.
Jag förstår inte varför detta skulle vara så svårt att genomföra, antar att de flesta är räknekunniga och kan addera små tal? I annat fall får väl alla spelarna hjälpas åt efter rondens slut att fastställa resultatet.

Oklarhet är emellertid det sämsta, skall jag utgå ifrån att den normala jishogiregeln är satt ur spel och att jag själv bara i princip behöver drälla ned kungen till första raden för att vara säker på att få en halva? :?
Allt tyder ju på det men vill gärna veta säkert innan situationen uppstår.
Martin Danerud
Posts: 591
Joined: 05 Nov 2007 22:19

Post by Martin Danerud »

Jag håller med dig, Nils.
Förmodligen blir inte detta något problem, eftersom det krävs rätt hyfsade shogispelare för att få upp en giltig jishogi-ställning, och dessa kan förmodligen regeln. Men kvaliteten på spelarna i rond 1 var mycket varierande, både vad gäller spelstyrka och hanterandet av Kurnik.
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Martin Danerud wrote:Jag håller med dig, Nils.
Förmodligen blir inte detta något problem, eftersom det krävs rätt hyfsade shogispelare för att få upp en giltig jishogi-ställning, och dessa kan förmodligen regeln. Men kvaliteten på spelarna i rond 1 var mycket varierande, både vad gäller spelstyrka och hanterandet av Kurnik.
Det är nog sant att hyfsade spelare både kan och vill följa regeln. Problemet är väl att man är lite obenägen att ge upp ett parti på räkneregeln om man inte vet att när man själv hamnar i samma läge motståndaren är lika hedersam.
Som exempel kan nämnas att i mitt parti från den 8:e oktober mot Turok, som har den i sammanhanget ganska anständiga K-rankingen 1494, så fick jag ägna en timme och 406 drag för att matta honom därför att han inte ville ge upp trots mina 41 (!) poäng. Jag fick förflytta alla mina tokin och generaler över hela brädet och formligen kväva honom. :twisted:

Om en skriven regel alltså inte finns som statuerar att jishogiregeln skall tillämpas så tänker jag nog inte ge upp något parti.
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

Efter omröstning lagledarna emellan har det beslutats att diskvalificera Brasilien, USA, Colombia och Ryssland från årets STL. Detta med anledning av att de lämnat för många walk overs.
Resultaten mot dessa lag kommer att stå kvar i tabellen men de kommer inte att räknas.

Den intresserade kan läsa om diskussionerna på följande länk:
http://shogipro.com/forum/viewtopic.php ... 5c9ac#1085
Post Reply