Kommande PlayOK GP

Nedlagda tävlingar mm arkiveras här
Post Reply
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Kommande PlayOK GP

Post by Carl Johan Nilsson »

Nu har PlayOK GP 2008 avslutats och det är läge för lite reflektion om hur man kan förbättra denna tävling. Tyck gärna till i denna tråd. Saker man kan diskutera är antal deltävlingar, antal ronder, betänketid mm mm mm.

En tanke är att dela upp tävlingen i två halvor. Så att vi har en PlayOK GP 2009 vår och en höst.
Therése Jernberg
Posts: 187
Joined: 25 Oct 2007 19:14
Location: Alingsås
Contact:

Post by Therése Jernberg »

Att dela upp GP-turneringen i en höst och en vårtermin tycker jag låter som en bra idé.

En idé är att ha en bestämd dag i varje månad som GP-turneringen, tex första söndagen i månad klockan 19.00.

Det vore synd om vi inte fick till en turnering på Internet, särskilt på höst- och vinterhalvåret då det inte arrangeras några turneringar i Sverige.
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

Vi testar den första söndagen varje månad med deltävlingar från februari till juli. Det blir 6 deltävlingar. Man får räkna alla deltävlingar. Kanske att det kan öka intresset?
Martin Danerud
Posts: 591
Joined: 05 Nov 2007 22:19

Post by Martin Danerud »

Jag håller med er båda. Det är mycket viktigt att det finns en Internetturnering på vinterhalvåret, så att det blir några "sammankomster" i Sverige. Halvårsuppdelningen kan nog också bli bra, eftersom det verkade som om många avstod från spel i höstas, kanske för att "de inte hade varit med från början".
Jag tycker också att formatet är lagom vad gäller rondantal och tid.
Jag hoppas också att alla förstår att PlayOK Grand Prix är till 99% på skoj. För mig handlar det enbart om att få träning med litet tävlingsnerv. Givetvis vill alla alltid vinna alla partier, men eftersom alla (även Habu) alltid förlorar en massa partier, så måste man i första hand se på dessa Internetturneringar som träningspartier. Min statistik har ju också visat att den här typen av träning faktiskt ger resultat (oavsett resultat i själva Internetturneringarna).
Avslutningsvis ett konkret förslag: Låt oss inför varje deltävling "säkra in" sex deltagare genom mail- och telefonkontakter! Det gör tävlingarna mycket mer attraktiva. "Mässfallen" är förödande för en tävling av det här slaget. Man skall alltid veta att det blir tävling, när man tar sig tid en kväll.
Post Reply