Regler inför Trollhättan Open/Japankvalet

Inbjudningar, resultat, anmälningslistor, diskussioner om resor och boende mm
Locked
Robert
Posts: 146
Joined: 02 Nov 2007 20:17

Regler inför Trollhättan Open/Japankvalet

Post by Robert »

De 8 kvalificerade spelarna delas in i två grupper (dan/kyu-grupp) om 4 personer i varje grupp.
Ettan från kvalificeringstävlingen (=SM) möter fyran i ett möte bäst utav 3. På samma sätt möter tvåan trean.
De båda vinnarna möter sedan varandra och de båda förlorarna i respektive grupp tar sedan en plats i tävlingen Trollhättan Open.
Till Trollhättan Open tar de med sig de inspelade poängen ifrån ”japankvalet”.

Ex:
Förlorar de med 2-0 i utmanarsemifinalen går de in i Trollhättan Open i tredje ronden med 0 poäng.
Förlorar de med 2-1 i utmanarsemifinalen går de in i Trollhättan Open i fjärde ronden med 1 poäng.

Efter utmanarfinalen (som också den är en match bäst av tre) följer följande scenario:
Vid 2-0 seger för ena partnern så går de båda in i Trollhättan Open i sista ronden med 4 respektive 2 poäng.
Vid 2-1 seger för ena partnern så får inte någon av de spelande räkna in sina poäng i tävlingen Trollhättan Open ty då har de inte varit med i tävlingen alls.

Noterbart är att om en utmanarsemifinal slutar med 2-0 så går förloraren in i Trollhättan Open samtidigt som vinnaren inte får spela något tredje parti första dagen utan för vänta tills nästa dag för spel i utmanarfinalen om en resa till Japan.

---

Kan ännu inte säga 100%-igt säkert att det blir japankval i samband med Trollhättan Open. Detta kommer att bestämmas först på styrelsemötet 23/1. Först därefter kan man vara helt säker på hur det kommer att bli.
argip
Posts: 53
Joined: 19 Sep 2007 15:58

Post by argip »

Vad är det för fel på en cup där man tar med sig poängen till thn-open?

En idé är:
Rond 1 - Vanlig rond, dock får ingen lottas ihop med någon i samma kvalgrupp
Rond 2 - Semifinal
Rond 3 - Final

// Daniel


Detta är nog fel tråd, skriver den på rätt ställe istället...
Last edited by argip on 23 Jan 2008 18:54, edited 1 time in total.
Robert
Posts: 146
Joined: 02 Nov 2007 20:17

Datum

Post by Robert »

Något som jag glömde i senaste mailet men som är nog så viktigt att nämna är är "Trollhättan Open" kommer att spelas helgen 31maj-1juni.
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

Det blir alltid lite komplicerat när man skall räkna ihop två turneringar.

Om t.ex någon får resultatet 2-0, 2-0 eller 2-0, 0-2 i sitt kval så har han fått spela en rond mindre än alla andra när han går in i Thn Open i rond 6. Skall man ge en sådan person en halvpoäng som kompensation eller skall man ge honom chansen att delta i rond 3 i Thn open. Jag vet inte vad som blir bäst.
Man kan också undra om man över huvud taget skall kunna spela i Thn Open om man gått vidare till andra dagen i kvalspelet. Har man verkligen deltagit i Thn Open om man bara spelat en rond i den tävlingen? Komma in, spela en rond och sedan sno åt sig ratingpriset eller förstapriset. Jag tror inte det är någon bra idé.

En annan fråga jag klurade på var hur man särskiljer. Tror aldrig man kan få det rimligt rättvist om man räknar kvalitétspoäng på vanligt vis. Jag föreslår att man särskiljer med snitt ELO på motståndet istället. Det är nog det som bäst beskriver vem som tagit sina poäng mot starkast motstånd i detta fall.
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

Frågan om särskiljning hänger lite i luften som jag ser det. Borde helst vara färdigdiskuterad innan tävlingen är avslutad.

Även frågan om man får gå in i Trollhättan Open i rond 6 borde diskuteras lite. Som jag ser det blir det konstigt om de två vinnarna i respektive kyu och dan-kvalet kommer in på 4 poäng och spelar sista ronden i Trollhättan Open enbart. För segraren i dan-gruppen kommer det troligtvis att räcka med att vinna ett parti i Thn Open för att vinna hela tävlingen (om det är någon av de två som spelar semifinal som vinner sitt japankval). Och förlorar han sitt enda parti i tävlingen så kommer han ändå landa på en andra eller tredjeplats i tävlingen. I vart fall om man räknar särskiljning efter högsta ELO-snitt för motståndet.

Det kan också bli så att vinnarna från kyu-kvalet och dan-kvalet lottas ihop i 6:e ronden och vinnaren i det partiet vinner Thn Open. Skulle inte det kännas lite snopet på något sätt?
Robert
Posts: 146
Joined: 02 Nov 2007 20:17

Liten tillrättavisning

Post by Robert »

För att göra förutsättningarna lite klarare inför japankvalet/Trollhättan Open så skall det sägas att en person som är med i japankvalet och går vidare till finalen i japankvalet INTE kommer att kunna ta plats i Trollhättan Open.
MickeH
Posts: 126
Joined: 19 Sep 2007 17:16

Post by MickeH »

Jag håller med om att finalisterna inte ska få gå in i Trollhättan Open inför rond 6. Både av rättviseskäl för deltagarna i Trollhättan Open, samt att det är möjligt att de bara spelat 4 partier på de 5 ronderna.

Särskiljningen tycker jag att tävlingsledaren kan fastslå och informera oss om innan första ronden startar.

Skulle det bli sena återbud så något av kvalen spelas med bara 2 deltagare (dvs final direkt), så tycker jag båda spelarna ska få spela i Trollhättan Open från och med rond 3 eller 4, beroende på hur många partier som behövs i matchen.

edit: Jag läste lite fel först och ändrade på min text här ovan
Locked