SM och SOSC 2014: Kval till ISF i Japan!

Inbjudningar, resultat, anmälningslistor, diskussioner om resor och boende mm
Post Reply
Martin Danerud
Posts: 591
Joined: 05 Nov 2007 22:19

SM och SOSC 2014: Kval till ISF i Japan!

Post by Martin Danerud »

International Shogi Forum kommer att arrangeras i Shizuoka, Japan, 5-7 december 2014. SM kommer att vara kval till denna tävling. Jag har vetat att detta har varit på gång, så jag har medvetet väntat med inbjudan till SM och SOSC 2014 för att vi skall känna till alla förutsättningar.
SM och SOSC kommer att arrangeras i Stockholm under försommaren, men tid och plats är inte bestämda ännu.
Jag vill inbjuda alla medlemmar till en veckas diskussion på

www.shogi.se/forum

under Tävlingar -> SM

Vi har ju nu under två år haft formatet med SM som en knock-out-tävling invävd i en sexronders Schweizerturnering, SOSC, med samma mönster som EM/WOSC. Enligt diskussioner på förra årets Årsmöte ville medlemmarna behålla formatet för tävlingen, men det fanns flera önskemål om längre betänketid, tex 45 min + 40 s byo-yomi. Jag hänvisade till att vi har infört 30 min + 30 s byo-yomi för att få fram de bästa spelarna för International Shogi Forum. Styrelsen skulle diskutera frågan fram till 2014 års SM och SOSC.
Nu kommer hela frågeställningen i en något annan dager, eftersom vi har fått inbjudan till ISF 2014 i Japan. De exakta villkoren har ännu inte skickats. Det vi vet är att tävlingen kommer att arrangeras i Shizuoka, vilket betyder "de stillsamma kullarna", och ligger mellan Tokyo och Nagoya. Vi vet också att Sverige får skicka en deltagare, oberoende av spelstyrka. De gamla reglerna med lag eller dan- respektive kyu-spelare är alltså borttagna.

Jag tänkte att vi kunde diskutera ett antal frågor:

1) Skall vi ha ett knock-out-format för att utse Svensk Mästare och vinnare av ISF-platsen 2014 med ELO-tal som seedningsbas?
2) Skall vi ha 30 min + 30 s byo-yomi som betänketid (som vi inte vet om det kommer att bli betänketiden på ISF, men det har varit den tidigare) eller någon annan betänketid?
3) Övriga frågor. Jag har inte mer information just nu, men jag kommer att skicka ut all information som jag får så fort som möjligt.

Under tiden skall jag boka tid och plats. Det blir alltså med största sannolikhet försommaren och Stockholm.

Med vänliga hälsningar

Martin Danerud

Ordförande i Sveriges Shogiförbund
Martin Danerud
Posts: 591
Joined: 05 Nov 2007 22:19

Re: SM och SOSC 2014: Kval till ISF i Japan!

Post by Martin Danerud »

Preliminär helg för SM och SOSC är 17-18 maj på Stockholms Schacksalonger.
Simon
Posts: 23
Joined: 15 Oct 2012 11:12

Re: SM och SOSC 2014: Kval till ISF i Japan!

Post by Simon »

1) Jag antar att alternativet är att gå efter placeringen i SOSC. Personligen tycker jag att det låter rimligt förutsatt att även SM avgörs den vägen (då det känns naturligt att Sverige representeras av den svenska mästaren.)
2) Jag tycker inte ISF ska påverka betänketiden vi använder, det är viktigare att det är en betänketid folk vill spela SOSC med. Ute i Europa verkar det populärt med längre betänketider och jag lägger min röst på 45 + 40 eftersom det ger bäst träning inför ESC/WOSC.
Martin Danerud
Posts: 591
Joined: 05 Nov 2007 22:19

Re: SM och SOSC 2014: Kval till ISF i Japan!

Post by Martin Danerud »

Simon wrote:1) Jag antar att alternativet är att gå efter placeringen i SOSC. Personligen tycker jag att det låter rimligt förutsatt att även SM avgörs den vägen (då det känns naturligt att Sverige representeras av den svenska mästaren.)
Det skulle kunna vara ett alternativ att använda placeringen i SOSC, men det har varit en princip att resultat mot utländska spelare inte skall kunna påverka resultatet (efter det första tillfället).

1999 i Tokyo, då Carl Johan Nilsson representerade Sverige vid det första ISF, då skickade vi den som hade bäst prestationsranking i internationella tävlingar.
2002 i Tokyo, då Sverige fick skicka ett lag med tre spelare, så skickade vi Peter Kaneko (som ersatte Thore Ångqvist som var Svensk Mästare), Carl Johan Nilsson (bäste dan-spelare) i SM och Nils Carlsson (bäste kyu-spelare i SM). Vi fick den gången också skicka en lagledare, Martin Danerud.
2005 i Tokyo var det också ett lag, och då representerades Sverige av Christer Hartman (Svensk Mästare), Carl Johan Nilsson (bäste dan-spelare i SM) och Jan Palmgren (bäste kyu-spelare i SM).
2008 i Tendo fick vi skicka en dan-spelare och en kyu-spelare. Då använde vi SM + ett extra kval i Trollhättan mellan de fyra bästa dan-spelarna från SM respektive fyra bästa kyu-spelarna från SM. Det var semifinaler och finaler i bäst av tre partier. I dan-semifinalen vann Martin Danerud med 2-1 mot Peter Kaneko och i dan-finalen vann Christer Hartman med 2-0 mot Martin Danerud (endast tre dan-spelare ställde upp). Bäste kyu-spelare blev Nils Carlsson.
2011 bestämde vi att skicka den svenske mästaren, som var Peter Kaneko efter knock-out-SM i Stockholm. Det året spelades ISF i Frankrike och de kvalificerade spelarna fick för första gången stå för resan till ISF själva. Peter backade till slut ur och SM-tvåan Martin Danerud spelade ISF i Paris.
2014 spelas alltså ISF i Shizuoka. Eftersom det gäller att kvalificera en svensk spelare som förmodligen får ekonomisk ersättning för resan (de exakta villkoren har inte presenterats ännu), så anser jag (och förmodligen de flesta andra) att det är ett så viktigt beslut hur processen skall gå till, så att vi inte bara kan plocka ihop ett beslut i styrelsen utan att höra medlemmarna först. Detta eftersom det ligger ett förhållandevis stort ekonomiskt värde i fördelningen av den svenska platsen till ISF. Jag anser personligen att ISF är det största som man som amatörshogispelare i Sverige kan få vara med om, och det är en ära att få representera Sverige.
Last edited by Martin Danerud on 14 Feb 2014 20:56, edited 1 time in total.
Simon
Posts: 23
Joined: 15 Oct 2012 11:12

Re: SM och SOSC 2014: Kval till ISF i Japan!

Post by Simon »

Jag håller helt klart med om att det är viktigt att så många som möjligt är med i beslutsprocessen.

Det optimala vore ju att ha ett evenemang dedikerat till att kvalficera en svensk till ISF. I tidigare fall har väl SM körts i swiss?
Jag antar att en annan möjlighet är att inte ha något SOSC i år och köra ett SM/ISF-kval istället.
Men eftersom SOSC var trevligt förra året, är ett separat ISF-kval en möjlighet?
Martin Danerud
Posts: 591
Joined: 05 Nov 2007 22:19

Re: SM och SOSC 2014: Kval till ISF i Japan!

Post by Martin Danerud »

Jag anser att allt är möjligt. Det viktigaste är att förfaringssättet och resultatet anses rättvist av medlemmarna. Jag tycker att vi vid de tidigare tillfällena lyckades mycket väl med den uppgiften. Även om de svenska spelarna aldrig har lyckats fantastiskt bra (möjligtvis med undantag för lagtävlingen 2002, då vi blev trea av åtta lag efter Japan och Kina, men slog ut USA och Tyskland), så har alla spelat på en hög nivå i ISF och lyckats hyfsat poäng- och ELO-mässigt.
Man kan ha en separat ISF-kvalificering, men det är viktigt att alla får chansen att kvalificera sig. Det brukar också finnas ett sista datum, innan vilket nationernas deltagare skall vara klara. Sedan produceras ett fint häfte, där deltagarna presenteras. ISF är också mycket mer än bara tävlingen. Det brukar finnas shogisimultan, presentationer av andra spel, shogiprylar till försäljning, proffsuppvisning (om man inte har träffat Habu förut, så brukar han vara där) och olika uppvisningar av japansk kultur.
Martin Danerud
Posts: 591
Joined: 05 Nov 2007 22:19

Re: SM och SOSC 2014: Kval till ISF i Japan!

Post by Martin Danerud »

SM har en lång historia från 1999 fram till nu. I början hade vi ett mycket sofistikerat system med en regerande mästare, som utmanades av en vinnare av matcher, till vilka man kvalificerade sig från en Schweizerlottad turnering. Finalerna var i bäst av fem partier med 2 timmar + 1 minut byo-yomi, så vi har faktiskt kunnat "njuta" av riktigt långa betänketider!
Men efter 2008 års SM, så blev det en revolt mot systemet, eftersom det ansågs för träligt att spela dessa matcher och flera kvalificerade, även regerande mästare, avstod från sina platser i SM-slutspelet.
Därefter har vi haft mer raka tävlingar, i början alla möter alla och sedan 2011 knock-out-systemet, vilket verkar passa den ambitionsnivå för ett SM som de idag aktiva spelarna har.
Man har också kunnat märka en tendens att flera av Sveriges starkaste spelare har varit mer intresserade av att vinna ISF-platsen till Japan än att spela SM överhuvudtaget. Sverige har ju sex dan-spelare: Peter Kaneko, Carl Johan Nilsson, Emil Hermansson, Christer Hartman, Thore Ångqivst och Martin Danerud. Vi har också en serie spelare med 1-kyu, vilka stundtals spelar med nästan dan-spelstyrka: Nils Carlsson, Magnus Hellström, Jonas Ahlqvist, Peder Gedda, Karl Johan Moberg (den förste Svenske Mästaren 1999 och IM i schack, liksom Hartman och Hermansson). Sedan finns det ju en och annan stark 2-kyu-spelare också...
Som ordförande hoppas jag naturligtvis att alla gamla och nya namn inom svenskt shogi skall finnas på startlinjen i Stockholm i maj och kämpa om SM-titeln och ISF-platsen!
Charibert
Posts: 52
Joined: 15 Nov 2007 18:32
Location: Olhão, Portugal
Contact:

Re: SM och SOSC 2014: Kval till ISF i Japan!

Post by Charibert »

Hej!

Kul att ISF 2014 blir av! Det kanske kan få shogi att bli livligare detta år.

1) Jag röstar för en schweitzer-turnering, enligt den gamla modellen som vi körde tidigare.

2) 45 min + 40 sek byoyomi.
/Christer Hartman
Martin Danerud
Posts: 591
Joined: 05 Nov 2007 22:19

Re: SM och SOSC 2014: Kval till ISF i Japan!

Post by Martin Danerud »

Jag diskuterade med Robert Söderberg i går på telefon. Vi skissade på följande variant:

SM-turnering i Stockholm 17-18 maj. Sex ronder Schweizerlottning. Betänketid 45 min + 40 sekunder byo-yomi. Enbart svenska medborgare och medlemmar i Sveriges Shogiförbund är inbjudna (dvs inget SOSC i år). Topp fyra kvalificerar sig till SM-slutspelet.
Två veckor senare i Trollhättan: SM-slutspel. Semifinaler 1-4, 2-3 från SM-turneringen. Bäst av tre partier på lördagen. Söndag: Final och bronsmatch i bäst av tre partier. Vinnaren av finalen blir Svensk Mästare och får Sveriges plats i International Shogi Forum i Shizuoka. I SM-slutspelet använder vi samma betänketid som man kommer att göra i Shizuoka. De utslagna spelarna och andra intresserade kommer att få chansen att spela en turnering i Trollhättan, tex parmixedshogi eller vanliga partier.
Om vi går för detta alternativ, så skall Robert fixa en lokal i Trollhättan.
Fördelarna med detta förslag är att det kommer att finnas marginaler. En tappad pjäs på golvet eller en felinställd klocka kan inte hindra någon från att ta platsen till Japan. Dessutom kändes det 2008 som mycket rättvist när Christer och Nils tog platserna till Japan. Det avgjordes man mot man, och det var ingenting att diskutera om efteråt (det vet Robban och jag som var finalförlorarna den gången!).
Nackdelen är förstås att det blir ytterligare en helgs spel för toppspelarna. Men som Robban sade: "Om man inte är beredd att åka till Trollhättan, hur skall man då kunna åka till Japan?".
Charibert
Posts: 52
Joined: 15 Nov 2007 18:32
Location: Olhão, Portugal
Contact:

Re: SM och SOSC 2014: Kval till ISF i Japan!

Post by Charibert »

Hej!

Jag tycker detta låter som en gedigen och bra kvalificering, via slutspel för de 4 främsta i Trollhättan.
Jag röstar för detta förslag.
/Christer Hartman
Martin Danerud
Posts: 591
Joined: 05 Nov 2007 22:19

Re: SM och SOSC 2014: Kval till ISF i Japan!

Post by Martin Danerud »

Finns det fler förslag?
Finns det fler synpunkter kring förslagen?
Jag sätter en deadline tom söndag 23 februari för att uttrycka sina synpunkter om SM och ISF-kvalificeringen. Därefter tar vi beslut i styrelsen och skickar inbjudan.

Med vänliga hälsningar

Martin
Simon
Posts: 23
Joined: 15 Oct 2012 11:12

Re: SM och SOSC 2014: Kval till ISF i Japan!

Post by Simon »

Jag röstar också för det senaste förslaget.
MikaelK
Posts: 12
Joined: 05 Sep 2009 19:44

Re: SM och SOSC 2014: Kval till ISF i Japan!

Post by MikaelK »

Jag röstar för ert förslag
Martin Danerud
Posts: 591
Joined: 05 Nov 2007 22:19

Re: SM och SOSC 2014: Kval till ISF i Japan!

Post by Martin Danerud »

Vid gårdagens styrelsemöte i Sveriges Shogiförbund beslutades att det föreslagna systemet skall användas för SM-titeln och Sveriges plats i ISF 2014, dvs först en sex ronders schweizerlottad SM-turnering på Schacksalongerna i Stockholm 17-18 maj och två veckor senare ett slutspel i Trollhättan med semifinaler i bäst av tre partier, 1-4 och 2-3 från SM-turneringen, på lördagen och final/bronsmatch i bäst av tre partier på söndagen. 45 minuter + 40 sekunder byo-yomi kommer att användas i SM-turneringen.
Det vi ännu inte vet men snart hoppas få reda på är:
1) De ekonomiska villkoren för Sveriges representant (flygresa, hotell etc). Nihon Shogi Renmei bad oss den 22 februari att vänta ca 10 dagar på de exakta reglerna och villkoren för ISF 2014.
2) Eventuella restriktioner vad gäller spelare som tidigare har deltagit i ISF (minns till exempel att Carl Johan Nilsson inte fick vara Sveriges representant 2008). Nihon Shogi Renmei bad oss den 22 februari att vänta ca 10 dagar på de exakta reglerna och villkoren för ISF 2014.
3) Betänketiden som kommer att användas i ISF och därmed slutspelet i Trollhättan. Nihon Shogi Renmei bad oss den 22 februari att vänta ca 10 dagar på de exakta reglerna och villkoren för ISF 2014.
4) Lokal och exakta tider i Trollhättan och eventuell sidoturnering i Trollhättan för dem som inte spelar slutspelet.
Inbjudan till SM-turneringen 2014 kommer att skickas ut när vi har fått regler och villkor från NSR. Men de som vill boka flyg- eller tågresor till Stockholm för helgen 17-18 maj redan nu kan förstås göra det. Den helgen kommer inte att ändras.
Robert
Posts: 146
Joined: 02 Nov 2007 20:17

Re: SM och SOSC 2014: Kval till ISF i Japan!

Post by Robert »

Kan bara säga det att nu är en lokal ordnad för helgen 31maj-1juni. Lokalen som är ordnad finns på "Hörngatan 16" i Trollhättan.
Post Reply