Feedback på medlemstidningen

Information från redaktören och diskussion om utveckling av medlemstidningen.
Post Reply
Therése Jernberg
Posts: 187
Joined: 25 Oct 2007 19:14
Location: Alingsås
Contact:

Feedback på medlemstidningen

Post by Therése Jernberg »

Efter knappt ett år som redaktör för Shogi på svenska, är det intressant att få reda på hur ni som läsare av tidningen uppfattar innehållet och hur tidningen kan fortsätta att utvecklas och bli bättre.

Några frågor om tidningens upplägg och innehåll:

Tycker ni att följande delar i tidningen ska ha mindre, mer eller oförändrat utrymme i tidningen?
1. Turneringsreportage
2. Kommenterade partier
3. Intervjuer med spelare
4. Tsumetävlingen
5. Övriga reportage som ex. genomgång av Bonanza, Kurnik etc.

Saknar ni något i tidningen, i så fall vad?

Övriga kommentarer.

Om ni inte vill svara på frågorna direkt på forumet, så får ni gärna skicka ett email till shogi.pa.svenska@bredbandet.net

Tack på förhand för att ni tar er tid att besvara frågorna!

Med vänliga hälsningar
Therése
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

Så här rankar jag det som jag tycker är mest intressant i vår shogitidning:

1. Turneringsreportage
2. Övriga reportage
3. Kommenterade partier
4. Intervjuer
5. Tsumetävling

Jag skulle gärna se att fler orkade/vågade skicka in en text om något som intresserar dem. T.ex en intressant händelse på eller utanför brädet, en favorit öppning, eller en betraktelse av något.
Gällande Tsumetävlingen så har jag uppfattat det som att det är många som tittar på problemen men det är få som skickar in sina svar. Då kan man fundera på om man skall ta bort själva inskicknings/tävlingsmomentet och istället ha med svaren i samma nummer.
Tävlingen verkar inte heller intressera någon dan-spelare. Min egen teori om anledningen till detta var att problemen ansågs som för lätta av dan-spelarna. Av den anledningen ändrades konceptet för tsumetävlingen till att även innehålla ett dan-problem. Men detta har tyvärr inte lockat någon enda dan-spelare att skicka in någon lösning. Detta gör att man kan fundera på om man skall byta upplägg igen.
Therése Jernberg
Posts: 187
Joined: 25 Oct 2007 19:14
Location: Alingsås
Contact:

Post by Therése Jernberg »

Som redaktör för Shogi på svenska är tanken att medlemstidningen ska innehålla information från förbundet och lokala klubbar om kommande turneringar eller event. Men framförallt ska den innehålla artiklar som ni medlemmar har skickat in.

För varje nummer som getts ut i år har artikelbidragen ökat, det har bla skickats in bilder med kortare texter, reportage från turneringar och framförallt kommenterade partier. :D

Jag hoppas att den uppåtgående trenden fortsätter och att fler vågar skriva och lämna in bidrag till tidningen.:wink:
Bidragen behöver inte vara så avancerade, det kan vara bilder med texter eller kortare texter i samband med en turnering som spelats. Alla turneringar som spelas under året finns med som avsnitt i tidningen och oftast har tävlingsledaren skrivit en artikel. Så om man som deltagare vill delge sin version av tävlingen i en kortare text så är man välkommen med sitt bidrag. :D
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Carl Johan Nilsson wrote: Gällande Tsumetävlingen så har jag uppfattat det som att det är många som tittar på problemen men det är få som skickar in sina svar. Då kan man fundera på om man skall ta bort själva inskicknings/tävlingsmomentet och istället ha med svaren i samma nummer.
Tävlingen verkar inte heller intressera någon dan-spelare. Min egen teori om anledningen till detta var att problemen ansågs som för lätta av dan-spelarna. Av den anledningen ändrades konceptet för tsumetävlingen till att även innehålla ett dan-problem. Men detta har tyvärr inte lockat någon enda dan-spelare att skicka in någon lösning. Detta gör att man kan fundera på om man skall byta upplägg igen.
Jag uppfattar tsumetävlingen lite grand som en uppmuntran till framförallt nybörjare och lägre rankade att vinna lagrar på egen hand innan de riktiga turneringssegrarna börjar ramla in.
Kanske dan-spelarna ser på den på samma sätt?

Tycker därför inte att någon förändring är nödvändig.
Post Reply