Förslag till ändring av spelformen för svenska mästerskapet.

Medlemsavgift, upplägg av SM mm.

Tycker du att det är en bra idé att ändra spelformen så att den svenske mästaren utses vid ett enda speltillfälle?

JA, enligt förslaget.
1
20%
JA, men INTE enligt förslaget.
2
40%
NEJ, lämna denna fina tradition ifred.
2
40%
 
Total votes: 5

argip
Posts: 53
Joined: 19 Sep 2007 15:58

Post by argip »

Går det inte att köra SM-slutspelet som en fristående del av någon annan shogitävling, exempelvis Göteborg open?
// Daniel
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

argip wrote:Går det inte att köra SM-slutspelet som en fristående del av någon annan shogitävling, exempelvis Göteborg open?
// Daniel
Hej Daniel,
Iofs så skulle det väl vara ett sätt att lyfta ut SM-slutspelet publikt men frågan är om det är en bra lösning att konkurrera med en av de få shogitävlingar som faktiskt regelbundet attraherar en större skara tävlanden.

Problemet är nog som har nämnts i en annan tråd att det arrangeras för få turneringar i Sverige totalt sett. Om man därför skall avgöra SM i kombination med en sidoturnering så tror jag det är bättre att lansera en helt ny tävling.
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

Håller med Nils om att detta skulle vara mindre lyckat sett ur ett Gbg Open perspektiv. Den tävlingen behöver de deltagarna de har.
Denna tråd har börjat stanna av en smula sista veckorna. Kanske att de aktiva på forumet har tömt sig på sina argument?

Har tänkt att börja skissa på en mer formell motion om ett nytt upplägg på SM-slutspelet där både kval och slutspel spelas under en fyra dagars helg. Även om jag inte vet om någon här på forumet kommer stödja motionen så har ju alla här på sitt sätt varit med om att mejsla fram förslaget så där har formumet fyllt en viktig funktion.
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Jag har nog inte så mycket tömt mig på argument som avstått att skriva för att ej dubbelposta och därmed bidra till att detta utvecklas till en monolog. :D

Bra att du känner dig redo att motionera även om jag fortfarande är osäker på att enhelgsalternativet är det som är bäst ägnat att vinna årsmötets gillande.

Ett av syftena med denna tråd var att låta en stor andel av Sveriges shogiförbunds medlemmar yttra sig och komma med synpunkter för att mejsla fram ett så populärt förändringsförslag som möjligt utan att kompromissa med grundvärdena. En slags snabbremiss således!

Nu blev det tyvärr inte riktigt så förmodligen både orsakat av att forumet ännu är för ungt för att ha hunnit attrahera tillräckligt många användare och att folk av olika skäl kanske inte riktigt orkar engagera sig i frågan. Vidare har debatten tidvis varit ganska ostrukturerad därför att innehållen i förslagen har förändrats på ett ibland okontrollerbart sätt så att man emellanåt har varit osäker på vad man egentligen debatterat om.


Min röst får du nog men jag är dämpat optimistisk inför genomförbarheten med den solida tystnad som kännetecknat majoriteten medlemmar i detta forum.

Kort sagt, går ditt förslag hem i stugorna, Carl Johan?

:wink:
argip
Posts: 53
Joined: 19 Sep 2007 15:58

Post by argip »

Jag tror inte så många åker, säg 50mil, för att se SM-slutspelet. Är det helt fristående tror jag inte det kommer att bli så mycket publik.

Tror inte heller att SM-finaler i samband med en annan tävling skulle minska intresset för den tävlingen. Tror att de uteblivna tre spelarna skulle kompenseras av större intresse (deltagarantal).

Vidare tror jag inte att FLER tävlingar är vad som fattas, snarare BÄTTRE tävlingar. De som drar folk idag är välarrangerade, men av 1-2personer. Själv bidrar jag just bara med att åka på endel tävlingar. Det bästa tror jag vore om man kunde öka antalet engagerade och stärka de tävlingar som redan finns.

Vet inte om jag lämnade ämnet nu =)

// Daniel
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Nej, ämnet var ju en förändring av spelformen så helt har du väl inte lämnat det. :D
Förslagen vi har diskuterat har ju iofs innehållit andra saker än just bara utökandet av publikunderlaget.
I flera av mina tidigare inlägg i tråden så har jag försökt beskriva det som jag uppfattar som förbättringar av SM-formatet bl.a i detta som jag citerar:

Jag kan kommentera direkt och förtydliga lite.
Jag har skrotat tanken på ett speltillfälle eftersom det kanske kan vara svårt att motivera folk att spela tre dagar.

Mitt förslag är alltså och glöm allt annat jag skrivit:
SM-turneringen spelas under två dagar som nu.
Men istället för att de två bästa går till finalspelet så kvalificerar sig de fyra bästa dit.
Finalen, som liksom nu spelas vid ett annat tillfälle, utgörs alltså av fyra man som spelar i en dubbelrondig Bergergrupp (alla mot alla). Eftersom rondernas antal blir sex så ryms tävlingen inom samma tidsramar d.v.s samma antal dagar som nu.
Betänketiden är densamma som används i finalen

Segraren i Bergergruppen utnämns till svensk mästare.

Den regerande mästaren är inte direktkvalificerad utan får kvala som alla andra.


Därmed uppnås följande fördelar:

Svenske mästaren måste delta i SM-tävlingen och därmed höjs dess status

Den innevarande mästaren har inga orimliga fördelar genom att han bara behöver spela en match när utmanaren redan har gått igenom två steg med de kostnader och den tidsåtgång det innebär.

Aktiviteten kring finalen ökar med fyra spelare som är i aktion hela tiden.

Fler spelare totalt får chansen att kvalificera sig och därmed borde motivationen öka bland alla deltagare i SM-turneringen.


Jag finner att i stort sett alla borde vinna på en sådan förändring utom möjligen den regerande mästaren.

Men det är ju en titel vars innehavare skiftar så ingen enskild individ behöver känna sig permanent missgynnad fördenskull.


Sedan har jag ändrat mig till att inkludera sex eller kanske t.o.m åtta personer i finalen och då självklart enkelrondig berger. Detta ryms mer än väl inom nuvarande tidsramar.
Carl Johan vill istället att hela SM-tävlingen skall avgörs under en helg vilket jag p.g.a att vissa medlemmar uttryckte tveksamhet inför spel i mer än två dagar är lite skeptisk till. Jag befarar helt enkelt att en sådan förändring inte skall bli allmänt accepterad och processen måste gå om eller helt avstannar.

Emellertid hoppas jag att han har bra koll på medlemmarna för jag är ingalunda principiellt motståndare till ett enhelgsalternativ. Det var ju ändå mitt ursprungliga förslag. :D
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

Gällande att ett SM under en fyrdagarshelg riskerar att minska antalet deltagare.
Finns det någon här på forumet som känner en tveksamhet att själv spela ett SM om det avgjordes under en 4-dagarshelg av den anledningen att det är för många dagar?
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Carl Johan Nilsson wrote:Gällande att ett SM under en fyrdagarshelg riskerar att minska antalet deltagare.
Finns det någon här på forumet som känner en tveksamhet att själv spela ett SM om det avgjordes under en 4-dagarshelg av den anledningen att det är för många dagar?
Det verkade lite som ett rop i öknen.

Har du lyckats inhämta folks åsikter genom andra kanaler, och har du fattat något beslut om vad ett eventuellt förslag skall innehålla?
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

Ja det verkar inte som om någon verkar rädd att han för egen del inte kommer vara med på ett sådant SM. Har inte gjort någon större undersökning men av de jag pratat med så är det ingen som tyckt att han eller hon för egen del skulle avstå från att delta i en 4 dagars-turnering. Kanske sagt med hänsyn till att man inte vill såra mig men iallafall. :wink:.
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Carl Johan Nilsson wrote:Ja det verkar inte som om någon verkar rädd att han för egen del inte kommer vara med på ett sådant SM. Har inte gjort någon större undersökning men av de jag pratat med så är det ingen som tyckt att han eller hon för egen del skulle avstå från att delta i en 4 dagars-turnering. Kanske sagt med hänsyn till att man inte vill såra mig men iallafall. :wink:.
Folk kanske röstar med fötterna som brukligt är i det konformistiska Sverige, framtiden får utvisa.
Jag fick några negativa responser om utökning av antalet speldagar men det är ju inget som hindrar att det finns tio gånger så många som samtycker till idén som bara inte har yttrat sig. :)

Jag kommer husomhelst att rösta för ditt förslag, eftersom det ligger så nära andemeningen i mitt ursprungsförslag som man kan komma och löser problemen med det gamla systemet.
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

I det nuvarande systemet så är man beredd att lägga först två dagar på en SM-turnering. Sedan ytterligare upp till 4 dagar i slutspelet varav två dagar är vardagar. Detta innebär att den som arbetar vanlig arbetsvecka måste ta semester för detta och den som studerar missar föreläsningar/labbar och liknande. Dessutom vet man inte med det nuvarande systemet vilken dag man spelat klart vilket innebär att man inte kan boka någon resa till rimligt pris hem med tåg eller flyg.

För de som är så lågt rankade att de inte anser sig ha någon rimlig chans på en slutspelsplats utan spelar SM-turneringen som en separat 2-dagars tävling idag så blir det ingen skillnad med det nya systemet. Man kan ju åka hem efter SM-turneringen och strunta i fortsättningsturneringarna även i det förslaget som ligger i min motion.

Så egentligen ser jag inte varför någon ur ett tidsaspekt skulle tycka att förslaget enligt min motion skulle vara sämre än det nuvarande. Jag tycker tvärt om att det är väsentligt bättre.
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Carl Johan Nilsson wrote:
För de som är så lågt rankade att de inte anser sig ha någon rimlig chans på en slutspelsplats utan spelar SM-turneringen som en separat 2-dagars tävling idag så blir det ingen skillnad med det nya systemet. Man kan ju åka hem efter SM-turneringen och strunta i fortsättningsturneringarna även i det förslaget som ligger i min motion.

Så egentligen ser jag inte varför någon ur ett tidsaspekt skulle tycka att förslaget enligt min motion skulle vara sämre än det nuvarande. Jag tycker tvärt om att det är väsentligt bättre.
Jag känner inte till hur det nuförtiden fungerar på "normala" arbetsplatser, är det en självklarhet att alla har ledigt på klämdagen under himmelsfärdshelgen?
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

Som jag fattar det är det vanligt att arbetsplatserna i princip har stängt denna klämdag. Så har det varit på de arbetsplatser jag arbetat på iallafall (Semcon, Saab, SKF). Men det finns säkert många arbetsplatser som har öppet som vanligt denna dag också.
Therése Jernberg
Posts: 187
Joined: 25 Oct 2007 19:14
Location: Alingsås
Contact:

Post by Therése Jernberg »

Med Carl Johans förslag om att lägga SM-turnering/SM-slutspel under Kristi Himmelsfärdshelgen, så vet man om det från år till år och kan boka in den helgen för shogispel. Att ha en bestämd helg för SM, skapar större möjlighet att få till en riktigt bra turnering. Carl Johan talar om en shogifestival, vilket låter intressant och borde kunna utvecklas mer.
I andra trådar har vi diskuterat om spridandet av shogi kontra att vårda aktiva klubbar och medlemmar i Sveriges Shogiförbund. SM-turneringen där förbundets årsmöte hålls kanske mer ska vara en kick-off för aktiva medlemmar, så att de inspireras att sprida och spela shogi under året. Att sträva efter att där få nya medlemmar och visa upp shogi för allmänheten är mycket bra och viktigt, men det kanske inte ska vara högprioriterat under SM-tävlingen. Utan något som vi kan göra i större utsträckning vid Open-tävlingarna och Lag-SM och separata evenemang.
Post Reply