Min avsikt är väl inte att "hålla efter er" utan mer att uppmana till fokusering på huvudtemat: att med gemensamma ansträngningar komma fram till ett konkret förslag om hur spelformen för att kora en svensk mästare kan förbättras.Carl Johan Nilsson wrote:Det är bra att du håller efter oss Nils. Det är lätt att glida ifrån ämnet och sväva ut om något annat favoritämne som vi gillar att diskutera kring. Vi får försöka att hålla fokus på frågan om själva spelformen.
Förslagsvis diskuterar vi fortsättningsvis möjliga utformningar av en eventuell sidoturnering och de praktiska detaljerna kring ett SM-slutspel som lokal och annat under tråden "Hur får vi fler att delta i Shogiturningar".Sedan är tråden "Hur skall vi öka medlemsantalet" lämplig att diskutera frågor om hur vi sprider shogi i samband med SM och andra sammanhang.
Men frågan om vi bör ha SM-turnering och slutspel under samma (lång)helg för att öka antalet åskådare eller inte bör väl diskuteras här antar jag? En av utgångspunkterna för diskussion var ju:Nils Carlsson wrote:Det är väl ett välbekant faktum att slutspelen idag vanligtvis lockar i stort sett bara de närmast sörjande, vilket innebär finalisterna, Martin och möjligen någon eller några andra särskilt motiverade eldsjälar. Detta medför att majoriteten av svensk shogielit inte får möjlighet att följa slutstriden om titeln och inte heller kan ge den nykorade mästaren den hyllning han förtjänar.
Och eftersom man knappast kan skriva in i stadgarna att SM-arrangören är tvungen att anordna en sidoturnering så tyckte jag det var viktigt att tona ned den sidan av diskussionen när den började bli för dominerande.
Inte nog att man har att ta hänsyn till 100 viljor när det gäller utformningen av slutspelet utan vi skall samtidigt kompromissa om en massa sidoevenemang innan vi kommer fram till ett resultat.
Det var ett korrekt citat från mitt förstainlägg du anger, Carl Johan. Det är dock viktigt att komma ihåg att detta hänger samman med mitt första förkastade förslag om en SM-turnering som direkt utsåg mästaren.
Sedan sänkte jag ambitionsnivån en smula till att i första hand syfta till att skapa en inspirerande spelarmiljö genom mitt bergerförslag som därigenom möjligen indirekt skulle bidra till ökat publikt intresse.
Det vore säkerligen för ett gott ändamål att tillföra konceptet en rad sidoarrangemang, men jag menar som sagt att detta är en oavhängig fråga som är lika aktuell i det nuvarande systemet och helst bör behandlas i ett annat sammanhang.
EDIT Ändrade namnet på min meddebattör till den korrekta formen. Du skall inte ha något bindestreck ju Carl Johan. ops: /EDIT