Carl Johan Nilsson wrote:
Göteborgs schackcentrum är normalt sett uppbokat för Göteborg Open i Schack under Kristihimmelfärds helgen. Men jag tror att lokalfrågan måste kunna lösas på annat sätt. Det finns gott om andra lokaler att hyra.
Finns det lokaler som är både överkomliga ekonomiskt och drägliga ur spelsynpunkt(jag antar att vi inte är inne på galleriealternativet)så är det naturligtvis storartat. Frågan är vad vi skulle ha för alternativ här i Stockholm och på vems lott det skulle falla att sköta uppdraget? Jag kan inte påstå att jag själv har erfarenhet när det gäller lokalbokning men det är ju några år tills det eventuellt skulle bli aktuellt.
I dagens system tar finalen 4 dagar (max). Om man bibehåller den tiden så kan man lätt ha åtta spelare i ett sådant slutspel (två partier per dag + ett parti hemresedagen).
Fyra dagar är väl rimligt för sju ronder. Lokalproblemet finns ju även här men det blir kanske enklare och billigare att hitta en lokal stor nog för fyra-fem bord (ett bord för tävlingsledaren).
Therése Jernberg wrote:Jag tycker inte att andra gruppen ska delas upp ytterligare. Hur motiverande är det att hamna i en eventuell tredje grupp?
En intressant synpunkt tycker jag. Nyckeln till att ett tvåhelgsarrangemang lyckas är att de som inte kvalar in till slutspelet tycker att sidoturneringarna är så intressanta att de stannar kvar hela helgen. Det kanske skulle kännas jobbigt och omotiverande att känna att man inte bara missade kvalet utan att man dessutom hör till någon form av sämsta grupp? Skulle vara kul att få fler synpunkter där.
Först vill jag förtydliga att jag hela tiden har diskuterat fortsättningsturneringen utifrån Martins enhelgsalternativ.
Men det är möjligt att samma upplägg skulle fungera även under två olika helger. Men då känns sidoturneringen mer som en separat tävling och inte en fortsättning på SM-turneringen. Sedan tycker jag nog att förespråkarna för monrad måste tala om hur de skall angripa lottningsproblemet om "fortsättarna" blir för få i enhelgsvarianten.
När det gäller Therése farhågor om spelarnas motivation talar jag utifrån min erfarenhet som schackspelare. Jag har aldrig upplevt en spelare som inte varit lika glad över att ha vunnit en C-final som en B-final. Det är väl ett vanligt psykologiskt fenomen som gör att vi anpassar oss efter de villkor som gäller och sedan är vinsten lika ljuvlig att inkassera i alla fall. Det är också min erfarenhet att det är betydligt mer tillfredställande att bli trea i en C-grupp än 9:a i en B. Detta gäller förstås inte alltid om spelarens förväntningar har varit mycket högre ställda.
Det enda problemet med en delning av startfältet är att det förmodligen måste baseras strikt på ratingen som gällde före turneringen. Det är nämligen dessvärre också min erfarenhet att det finns vissa spelare som är beredda att spela avsiktligt dåligt för att hamna i en lägre grupp än de hade förutsättningar att kvalificera sig till, särskilt om det finns pengar inblandade(det behöver inte vara många hundralappar).
Jag kommer bland annat ihåg ett Blixt-SM då en spelare som normalt var lite starkare än jag (namnet kommer av PUL och andra skäl ej röjas) spelade så osedvanligt illa att han landade i om jag minns rätt F-finalen.
Självklart vann han den. Själv lyckades jag faktiskt vinna min final också. Jag tror det var C-finalen.
Så stark är penningens makt!
För att undvika att läggpartier påverkar utfallet av hela tävlingen kan alltså ingen hänsyn tas till resultatet i kvaltävlingen.
Tävlingsledaren kommer efter samråd med spelarna göra en indelning, om en sådan är nödvändig, strikt efter ratingläget innan SM-tävlingen. I sista hand är h*n naturligtvis enväldig. Betänketider kan anpassas till rondantalet men detta skall i första hand påverka grundtiden och inte byo-yomin. På det viset tillförsäkras att partierna kan hålla en acceptabel kvalitet.
Är antalet 9-10 stycken kan jag mycket väl tänka mig en tiomannaturnering med anpassad betänketid. Kan då bli en bra uppladdning inför en eventuell snabbshogiturnering dagen efter.
Tävlingsledaren bestämmer priser och skriver ut rondlistor och därefter startar h*n turneringarna som sedan sköter sig själva. Om det anses angeläget kan en erfaren person utses till en slags tillförordnad domare i var grupp.