Stockholm Open och förslag på spelschema över året.

Post Reply
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Stockholm Open och förslag på spelschema över året.

Post by Carl Johan Nilsson »

Nu när Västervik har kommit igång med sin egen Opentävling så tycker jag att det saknas ett Stockholm Open. Kan inte förbundet stötta de aktiva i Stockholm så att en sådan tävling kommer till stånd (igen)?

Gällande Västervik Open så är ju Västervik en fantastisk sommarstad men lite sömnigare och råare på vinterhalvåret. Så varför inte flytta Vvik Open närmare sommaren?

Skulle därför föreslå följande spelschema för de svenska shogitävlingarna. (förutsatt att det blir ett Stockholm Open och att SM blir enligt min motion).

Februari/Mars - Trollhättan Open
Maj - SM (Kristihimmelfärdshelgen)
Juni - Västervik Open
(Juli - EM)
Juli/Augusti - lag-SM
September - Göteborg Open
November - Stockholm Open

Då skulle vi ha tävlingar utspridda bra över året. Både på våren och på hösten skulle vi ha en tävling på väst- och en på östkusten.
Therése Jernberg
Posts: 187
Joined: 25 Oct 2007 19:14
Location: Alingsås
Contact:

Post by Therése Jernberg »

Det var ett bra förslag som jag stöttar till 100%. :D

Mellan Open- och SM-turneringarna, kan ju dom enskilda klubbarna arrangera småturneringar som tex. Generalernas vårkupp och Shogi i Slottskogen.
MickeH
Posts: 126
Joined: 19 Sep 2007 17:16

Post by MickeH »

Ett mycket bra förslag tycker jag.

Faktum är att flera gånger under tidigare år när jag och Niklas slängt fram en fundering på Västervik Open, så har en av nackdelarna varit att det inte funnits utrymme för en tävling sommartid, och vi ville helst se en sådan turnering på sommaren för att visa upp Västervik från sin bästa sida.

Sen är det ju förstås andra saker (som det begränsade antalet lokala spelare vi haft tidigare) som fällt avgörandet för att vi inte tidigare har arrangerat. Nu när vi väl börjat hoppas vi förstås att det ska bli en årlig tävling.
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Nu när SM har avskaffats i sin gamla form så är det väl inget som borde hindra att vi kan ta över den gamla SM-helgen åtminstone.

Har det gått att spela ett SM i salongerna vartannat år, så bör det väl realistiskt gå att organisera en annan shogitävling.
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

Nu när Göteborg Open 2008 avslutats så är det rätt glest i den svenska shogikalendern. Borde inte denna fråga lösas en gång för alla nu.

Göteborgarna verkar nöjda med att ha Gbg Open i september. Tävlingen fick ju så många deltagare i år att det vore synd att flytta runt den över året. Västervik verkar gilla idén med ett Västervik Open i juni.

Trollhättan verkar dock inte helt nöjda med ett Trollhättan Open i Februari/Mars. Detta krockar då med Guldgeneralernas vårcup. Själv tycker jag att det vore synd om en såpass liten tävling som Guldgeneralernas vårcup stod i vägen för ett förbättrat spelschema. Kan man inte överväga att göra om denna tävling till en Guldgeneralernas höstcup istället?

Sedan är det ju frågan med ett Stockholm Open. Själv tycker jag att det är nödvändigt med ett Stockholm Open för att hålla igång verksamheten i Stockholm. Men det behöver kliva fram någon spelare i Stockholm som är intresserad av att engarera sig i frågan för egen del. Jag skulle kunna ställa upp med lottning och tävlingsledning mm om det efterfrågas men det praktiska på plats får någon annan ansvara för.
Martin Danerud
Posts: 591
Joined: 05 Nov 2007 22:19

Post by Martin Danerud »

Denna fråga är viktig. Jag har i enlighet med förhandsdiskussioner med Niklas och Håkan kallat till ett förstärkt styrelsemöte i Sveriges Shogiförbund måndag 29 september med följande kallelse:

Hej!

Välkomna till ett förstärkt styrelsemöte i Sveriges Shogiförbund.
Vi behöver diskutera ett antal ämnen relaterade till planeringen av det svenska shogiåret 2009.

Mötestid: Måndag 29 september kl. 21-22
Mötesplats: Telefonbrygga 08-719 9500 kod 42034

1. EM/WOSC i Sverige?

Denna fråga har diskuterats på http://shogi.se/forum . Frankrike och England har under några år haft "första tjing" på att arrangera EM/WOSC. Pardubice i Tjeckien har då blivit ett "reservalternativ", när dessa länder inte har lyckats få ihop några tävlingar. Om Sverige skulle vilja arrangera 2009, så får vi säkert göra det. Vi har diskuterat Stockholm och Stockholms Schacksalonger som lokal. Jag har erbjudit mig att vara tävlingsledare utan att spela, vilket ju bidrog till att göra EM/WOSC på Öckerö 2003 till en stor framgång. Beslutsfrågor:

a) Skall vi söka?
b) Vilka dagar skall vi välja? Jag skulle föreslå 16-19 juli 2009.
c) Detaljer.

2. Säsongsplanering för svenskt shogi 2009.

Med Göteborg Open 2008 med rekorddeltagande i flera avseenden (21 deltagare, deltagare från sex nationer, tre kvinnor och sex dan-spelare) har förhoppningsvis svenskt shogi vänt en trend från de senaste tre åren med något sämre deltagarsiffor. Men mycket behöver göras för att hålla i den trenden.
En viktig sak är att ha ett bra tävlingsutbud runt om i Sverige under shogiåret. Med ett eventuellt EM nästa år, så blir det dessutom angeläget att separera de olika evenemangen med åtminstone några veckor samt att sprida evenemangen över året. Vi måste också akta oss för att dra igång för många tävlingar, eftersom tävlingar med färre än 12 deltagare förmodligen gör fler av deltagarna besvikna än glada efter evenemanget. Den framtida vision som jag flera gånger har givit uttryck för är ju att vi skall sträva efter ca 50 delagare i tävlingarna! Beslutsfrågor:

a) När och var skall Sveriges Shogiförbunds tävlingar spelas (SM, Lag-SM och eventuellt EM/WOSC, där SSF är värd för denna FESA-tävling)?
b) Vilka övriga öppna tävlingar är aktuella?
c) Skall Sveriges Shogiförbund "styra" de öppna tävlingarnas placering och i så fall till vilka helger? Denna fråga är förstås huvudorsaken till att Styrelsemötet har förstärkts med representanter för FESA (Carl Johan), Trollhättan (Robert) och Stockholm (Janne).

Välkomna!

Martin Danerud

Ordförande i Sveriges Shogiförbund
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

Protokollet från mötet igår kommer snart ut på forumet men för den intresserade kom Niklas Alexandersson, Robert Söderberg och jag överens om att flytta runt våra Open-tävlingar 2009. Med förbundets tävlingar och EM inlagda blir då spelschemat 2009:

Mars/April - Göteborg Open
21-24:e maj - SM (Kristihimmelfärdshelgen)
Juni - Västervik Open
(16-19 juli - EM)
Tidiga augusti - lag-SM
September - Trollhättan Open
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Jag har inte hittills kommenterat detta rockerande med turneringsdagar men tycker att det är något som måste klargöras.
Sverige blir mer eller mindre värdelöst som turistland, om man inte idkar vintersport i Norrland, ifrån något ögonblick i oktober till någon gång i slutet av april. Därför finns det en självklar motvilja hos alla organisatörer att förlägga tävlingar under det mörka halvåret, och detta måste man nog tyvärr förlika sig med.

Därför är jag av åsikten att det skall vara OK att organisera tävlingar närsomhelst om de bara ligger ett bestämt antal veckor ifrån alla andra tävlingar utgående ifrån SM som bestäms först.
Antalet veckor skall vara generöst lågt, två-tre kanske. Programmet bestäms genom förhandlingar mellan organisatörer under ett självklart gott förhandlingsklimat med styrelsen som medlare.

Jag tror inte, som andra, på farhågorna att shogin tar någon skada av att tävlingarna koncentreras till det mer semestervänliga halvåret.
Post Reply