Ny hemsida/ny roll för webmastern

Synpunkter och kommentarer om förbundets hemsida, http://shogi.hem.nu
Post Reply
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Ny hemsida/ny roll för webmastern

Post by Carl Johan Nilsson »

Mikael H är såvitt jag förstår intresserad av att fortsätta som webmaster även under kommande år villkorat att vi (han) bygger en helt ny hemsida baserat på modernare teknik.

Med hjälp av den nya tekniken så skulle webmasterfunktionen bli en mer ren teknisk/administrativ funktion. Andra personer kommer få access att kunna editera hemsidan direkt för att ständigt hålla den purfärsk. Då kan man dela upp uppgifter vem som ansvarar för informationen gällande t.ex nyhetsrapportering, tävlingskalender, rankinglistan, länkar, styrelsens info mm mm. Informationen på de olika delarna av hemsidan skulle alltså ägas av olika personer som ansvarar för dess innehåll.

Kostnaden för detta skulle vara 450:- per år inklusive moms enligt Mikael.

För egen del tycker jag att detta låter som ett riktigt lyft som lätt är värt pengarna.
argip
Posts: 53
Joined: 19 Sep 2007 15:58

Post by argip »

adressen:

någonting.shogi.se

kan jag fixa gratis, tror det finns stöd för asp... där
en gratis lösning iaf =)

// Daniel
Martin Danerud
Posts: 591
Joined: 05 Nov 2007 22:19

Post by Martin Danerud »

Jag kan tala om att vi har betalat för ännu ett år för http://shogi.hem.nu. Avgiften är 130 kr. Det begränsar naturligtvis för den skull inte framtida utvecklingar. Det är mer en information. Vi har därmed tillgång till nuvarande adress under 2008.
MickeH
Posts: 126
Joined: 19 Sep 2007 17:16

Post by MickeH »

Martin Danerud wrote:Jag kan tala om att vi har betalat för ännu ett år för http://shogi.hem.nu. Avgiften är 130 kr. Det begränsar naturligtvis för den skull inte framtida utvecklingar. Det är mer en information. Vi har därmed tillgång till nuvarande adress under 2008.
Den ska vi ju förstås behålla ett tag framöver.

Skulle det funka med t.ex. forbundet.shogi.se så pekar man bara om shogi.hem.nu mot den adressen.

Sen kan man förstås diskutera om man i ett sådant läge skulle fasa ut shogi.hem.nu på några års sikt, och ersätta den med forbundet.shogi.se, eller varför inte www.shogiforbundet.se (som är en ledig adress i nuläget).

För min del är saken den att om jag ska kunna utveckla en hemsida på så sätt som Carl Johan skrev, så behöver jag tillgång till en server med asp.net 2.0 och en databas. Jag ska kolla om brinkster (där vi har vår nuvarande sida) stöder asp.net version 2.0.

Vi ska i vilket fall inte ta några förhastade beslut tycker jag, utan kolla upp vad som är möjligt först.
Therése Jernberg
Posts: 187
Joined: 25 Oct 2007 19:14
Location: Alingsås
Contact:

Post by Therése Jernberg »

Det är väl självklart att du ska ha bra verktyg att arbeta med Mikael. Jag stöttar utvecklingen av hemsidan till fullo :wink:
MickeH
Posts: 126
Joined: 19 Sep 2007 17:16

Post by MickeH »

Jag har kollat upp Brinkster (vårt nuvarande webbhotell), och det stöder bara asp.net 1.1, och eftersom jag bara har jobbat i 2.0, så är det inte praktiskt möjligt att göra nåt vettigt av den (jag kan helt enkelt inte skillnaderna mellan 1.1 och 2.0).

Jag har pratat med Wredenberg, och hans webbhotell stöder php och inte asp.net.

Ett exempel på vad jag skulle kunna göra med asp.net 2.0, är ett shogibräde där man kan gå igenom partier, lägga in partier enkelt i ett klickbart bräde (då räknar jag inte med att brädet ska kunna reglerna i början, man får se till att man gör rätt). Man skulle också kunna utveckla det till en korrserver liknande den Daniel har lagt upp på shogi.se.

Vad sägs till exempel om en möjlighet att direktsända SM-finalen på hemsidan? (Kräver förstås att tävlingsledaren på plats har en dator med internet.)

Lägg alltså märke till att adressen shogi.hem.nu inte alls kommer att ändras om vi byter server. Det är bara den bakomliggande adressen som ändras (just nu www26.brinkster.com/sweshogi).
Therése Jernberg
Posts: 187
Joined: 25 Oct 2007 19:14
Location: Alingsås
Contact:

Post by Therése Jernberg »

Ser framemot den nya hemsidan. Finns det någon plan för när den kommer att publiceras?
MickeH
Posts: 126
Joined: 19 Sep 2007 17:16

Post by MickeH »

Therése Jernberg wrote:Ser framemot den nya hemsidan. Finns det någon plan för när den kommer att publiceras?
Jag har inte fått något formellt uppdrag av styrelsen att börja bygga den nya hemsidan, något som också innefattar en ekonomisk transaktion för webbplatsen med stöd för asp.net.

Dessutom vill jag gärna ha önskemål från de styrande om vilka nya funktioner som ska ingå. Hittils är det väl bara mina egna förslag jag sett. Kalendern ska förstås ingå, liksom en inloggningsfunktion där behöriga kan gå in och ändra i kalendern t.ex. samt lägga till artiklar och nyheter.

Gissningsvis kommer det sedan att ta minst 1 månad att bygga den nya hemsidan - vilken förstås kommer att existera parallellt med den gamla tills den nya är klar.
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

MickeH wrote:Jag har inte fått något formellt uppdrag av styrelsen att börja bygga den nya hemsidan, något som också innefattar en ekonomisk transaktion för webbplatsen med stöd för asp.net.
Finns det någon möjlighet att ligga på lite själv så att du får den respons du behöver från styrelsen? De kanske sitter och väntar på sin kant på att du ska ge dem information?
MickeH wrote:Dessutom vill jag gärna ha önskemål från de styrande om vilka nya funktioner som ska ingå. Hittils är det väl bara mina egna förslag jag sett. Kalendern ska förstås ingå, liksom en inloggningsfunktion där behöriga kan gå in och ändra i kalendern t.ex. samt lägga till artiklar och nyheter.
Gällande vad sidan ska innehålla - För egen del vore jag nöjd om vi i första läget fick en fin och inbjudande hemsida med aktuell/uppdaterad information på. Att vi fick igång detta med att du administrerar det tekniska och att andra som äger informationen ansvarar för att publicera den.

När vi lyckats med det så kan vi gå vidare med ytterligare utveckling av sidan.
Therése Jernberg
Posts: 187
Joined: 25 Oct 2007 19:14
Location: Alingsås
Contact:

Post by Therése Jernberg »

Jag håller med Carl Johan om att hemsidan ska aktualiseras i innehållet. Med tanke på att Lag-SM ska spelas samtidigt som Go-EM, vore det superbra om hemsidan var aktuell. Jag tror att det är många som surfar runt och googlar man på shogi så kommer man till Förbundets hemsida. Därför är det jätteviktigt att hemsidan blir är fin. Men det är också jätteviktigt att Mikael får rätt redskap att arbeta med.

Utvecklingen av nya funktioner på hemsidan kanske man kan bygga upp efterhand. Jag lägger upp en tråd där alla har möjlighet att lämna förslag på utveckling av hemsidan. :wink:
Post Reply