Lag-matcher mellan länder på Kurnik

Nedlagda tävlingar mm arkiveras här
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Lag-matcher mellan länder på Kurnik

Post by Carl Johan Nilsson »

http://shogipro.com/forum/viewtopic.php ... sc&start=0 diskuteras att starta en liga med lagmatcher på Kurnik mellan länder. Deadline att anmäla sig är 14/2 och själva tävlingarna kommer starta den 2/3.

Former och annat är inte helt spikat ännu men eventuellt blir det tremannalag. Man kan som land ha med mer än 1 lag. Hittills har Polen, Ungern, Vitryssland, USA, Japan, Frankrike, Ryssland, Holland, Ukraina och Tyskland visat intresse av att vara med. Nog borde vi i Sverige kunna få ihop minst ett lag också.

Alla som är intresserade av att delta i denna lagtävling kan intresseanmäla sig på denna tråd så anmäler jag våra lag den 14/2. Alla som vill får vara med - vi anmäler bara lag i tillräcklig omfattning.

Mycket av det praktiska är ännu oklart som t.ex vilka dagar tävlingen skall gå, hur många ronder, betänketid, antal spelare i varje lag etc.

Jag kan börja med anmäla mitt eget intresse.
Therése Jernberg
Posts: 187
Joined: 25 Oct 2007 19:14
Location: Alingsås
Contact:

Post by Therése Jernberg »

Det är bra träning :roll: Så om finns någon plats så är jag gärna med :wink:
MickeH
Posts: 126
Joined: 19 Sep 2007 17:16

Post by MickeH »

Personligen tycker jag att ett dylikt lag ska innehålla i första hand bra spelare, och i andra hand intresserade/sugna spelare.

Jag tillhör ingen av kategorierna i nuläget, men jag ställer gärna upp som reserv.
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

Det behöver inte bara vara ett lag. Vi kan ha Sverige 1, 2, 3, 4 osv. Så alla som är intresserade får vara med oavsett spelstyrka.
Tror inte vi skall ta tävlingen allt för allvarligt. Det är inget officiellt lag-VM direkt. Mer en möjlighet att knyta kontakter med spelare från andra länder och samtidigt få lite träning.
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Jag kan i nuläget ställa upp som inhoppare på fredagar och lördagar om det skulle finnas vakanser.
Om matcherna går relativt tidig dagtid skulle jag eventuellt kunna ställa upp andra dagar..
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

Emil Hermansson har mailat mig och anmält sitt intresse för att delta.
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

Är 9 länder anmälda till tävlingen i nuläget: Brasilien, Colombia, Mexiko, Polen, Ryssland, Tyskland, Ukraina, USA och Vitryssland. Troligtvis droppar det in några ytterligare länder. Några av länderna kommer eventuellt spela med två lag.

Av svenskarna är Emil, Therése och jag anmälda.
Mikael H och Nils Carlsson kommer ställa upp som reserver. Deadline att anmäla sig på denna tråd är torsdagen den 14/2 kl. 18. Jag kommer anmäla våra spelare på shogi prospect då.
MickeH
Posts: 126
Joined: 19 Sep 2007 17:16

Post by MickeH »

Carl Johan Nilsson wrote:Deadline att anmäla sig på denna tråd är torsdagen den 14/2 kl. 18. Jag kommer anmäla våra spelare på shogi prospect då.
Det kan nog vara bra att i samband med anmälan meddela vilka datum SM, Trollhättan Open och ev. övriga tävlingar (som t.ex. vårt Kurnik GP) går, så att matcherna inte hamnar på något av dessa datum, då de flesta svenska shogispelare är upptagna.
Niklas Alexandersson
Posts: 14
Joined: 29 Oct 2007 16:44

Post by Niklas Alexandersson »

Jo jag kan vara intresserad av detta.
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

Tänkte bara påminna om att det är sista dagen att hoppa på detta.

Niklas, Emil, Therése och jag är ordinarie än så länge och Nils och Mikael är intresserade av att ställa upp som reserver.

Det pekar åt att tolv länder kommer delta.
Martin Danerud
Posts: 591
Joined: 05 Nov 2007 22:19

Post by Martin Danerud »

Jag kan ställa upp i laget.
Du (om du är Sveriges kapten) får tillfråga mig för varje tillfälle. Jag kan vissa kvällar och vissa helger. 2 april - 8 maj, då jag skall vara i Japan, så vet jag ännu inte om jag kommer att ha tillgång till Internetuppkoppling under längre tid. Jag kanske bara får tillgång under kortare tillfällen på Internetcaféer etc för att kolla e-post.
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

Joakim Andersson och Jan Rabe har anmält sig till mig via telefon.

Totalt sett är vi nu följande anmälda (7+2 personer):
Emil Hermansson
Therése Jernberg
Niklas Alexandersson
Martin Danerud
Jan Rabe
Joakim Andersson
Carl Johan Nilsson
Mikael Hansson (reserv)
Nils Carlsson (reserv)

Jag anmäler två svenska lag om det blir tremannalag - annars ett lag.

Ska vi spela med två jämnstarka lag eller ska vi ha ett utpräglat första och andralag?
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Jag har svårt att se något skäl till att ha två jämnstarka lag.
Det vore iofs en nyhet i tävlingssammanhang, men knappast en intressant och meningsfull sådan.
Martin Danerud
Posts: 591
Joined: 05 Nov 2007 22:19

Post by Martin Danerud »

Jag håller med Nils. Ett svenskt "förstalag" blir ett topplag i tävlingen.
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

Ingen däremot så då kör vi på ett första och ett andralag.

Som jag förstått måste man sitta i Kurnik ratingordning. Denna kan ju ändra sig över säsongen. Sedan vill man såklart veta vilket lag man skall tillhöra i god tid innan match, speciellt eftersom första och andralaget kan spela under olika tidpunkter. Ett förslag är att vi utgår från ratingordningen vid utgången av söndagen veckan innan match för att bestämma lagen. Det skulle då innebära att vi sitter i ratingordning efter utgången av den 24:e februari för den första omgången.

Den aktuella ratingordningen är för övrigt följande:
Carl Johan Nilsson 1985
Nils Carlsson 1844 (reserv)
Emil Hermansson 1711
Martin Danerud 1692
Jan Rabe 1653
Niklas Alexandersson 1610
Mikael Hansson 1381 (reserv)
Therése Jernberg 1345
Joakim Andersson 1155

Det mesta pekar på att vi kommer spela ett första parti den 2:e mars så om ni kan hålla det öppet i almanackan vore det bra. Preliminärt kommer förstalaget spela 19.00 mot Colombia och andralaget 12.00 mot Tyskland.
Post Reply