Shogi avslöjad på bild [knäppt från verkligheten]

Sånt som har med shogi att höra men som inte passar in någon annanstans
Post Reply
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Shogi avslöjad på bild [knäppt från verkligheten]

Post by Nils Carlsson »

Denna artefakt fann jag bland prydnadssakerna hos min mest anlitade sushibagare (äkta japan, som sig bör).


Image



Han medgav att han har spelat shogi men enligt honom själv inte på någon högre nivå.
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Levande pjäser i Tendo.

http://www.smh.com.au/ftimages/2005/04/ ... 06066.html

Fyll gärna på om ni hittar andra intressanta bilder.
vincentnano
Posts: 16
Joined: 14 Sep 2008 11:27

Post by vincentnano »

Image

Image

Ramlade över dessa två som jag tyckte var lite fascinerande.

Fotografen: "Dom var placerade vid ett shrine för barnafödande som lyckobringare då lansen representerar något som går framåt, t.ex barnafödande".
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

Lustiga bilder! Kopplingen lans - barnafödande hade jag nog inte gjort själv. :lol:
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

I det här sammanhanget är följande bild ifrån en obskyr(och mindre bra)japansk 70-talsfilm intressant som jämförelse.

(Vill varna för att bilden är litet obehaglig om ni sitter på jobbet eller har barn i närheten!)
http://web.comhem.se/shogi/bilder/wr.jpg

Den arm som kvinnan hugger in på är som synes prydd med en viss tatuering, vilket styrker att japanerna betraktar lansen som en symbol för gåpåaraktighet, och inte nödvändigtvis i en positiv mening.

Ha detta i minnet nästa gång ni försöker er på en lömsk kantattack eller ett anagumaförsvar.

;)
Last edited by Nils Carlsson on 24 Sep 2008 21:06, edited 2 times in total.
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

När jag öppnade denna bild i mitt kontorslandskap stängde jag ner den snabbt i panik och tittade bakom ryggen. :shock:
När jag smög upp bilden senare såg jag ju att det bara var en arm det var frågan om...
Får fortfarande inte ihop gåpåanda och lansar med barnfödandet. Är det inte en naturligare koppling mellan lansen och själva barn-alstrandet? :roll:
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Carl Johan Nilsson wrote:När jag öppnade denna bild i mitt kontorslandskap stängde jag ner den snabbt i panik och tittade bakom ryggen. :shock:
När jag smög upp bilden senare såg jag ju att det bara var en arm det var frågan om...
:D
Förlåt, bilden är lite X-rated och jag borde kanske ha länkat till den istället. Åtgärdar det!
Bilden är faktiskt från en våldtäktsscen så din farhåga är inte så långt från sanningen.

Kan trösta dig med att resten av filmen är ännu värre, dess egentliga värde låg enbart i det glada igenkännandet av en shogipjäs.

En skruvad tolkning till infogandet av en lanstatuering, förutsatt att symbolismen är avsiktlig, skulle vara att våldtäkt är en form av reproduktion.
En annan(som hur krystad den än kan verka nog inte är så osannolik) skulle kunna vara att händelsen förändrar hennes liv i en avgörande riktning, vilket det de facto gör, något som kan tolkas som en slags födelse in i eller utveckling mot en ny tillvaro.
Möjligt är kanske också att lansen symboliserar den vilda företagsamma naturen hos en kriminell, men jag lutar allt mindre åt den förklaringen ju mer jag tänker på det.

Bör tilläggas att vincentnano citerar uppgiften att lansen symboliserar framåtskridande i allmänhet inte bara den process som leder fram till barnafödandet, det var alltså inte min teori.
Post Reply