Manga om shogi

Post Reply
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Manga om shogi

Post by Carl Johan Nilsson »

Har inte riktigt fastnat för mangakonceptet ännu men det kan ju ändra på sig. Det har nämligen startats en mangaserie som handlar om en kvinnlig professionell shogispelare - Yasuoka Shion. En sammanfattning av storyn från seriens hemsida.

Summary
Yasuoka Shion lost her parents, and her voice, when she was young...in a murder.

She was found amidst a blood-soaked room, and the only hint for the suspect was a Shougi board and one piece: the King. Now, Shion steps into the world of female professional Shougi players. As her popularity and fame slowly rises, so do the questions about her past, particularly the murder case that was never solved.

Spännande - inte sant? Finns i nuläget 17 album gjorda som man kan läsa. Kanske något vi kan utnyttja för att popularisera shogi? Go fick tydligen en boast för någon tid sedan sedan en go-manga serie hade blivit populär.

Finns även tecknade avsnitt för nedladdning på wikipedia
vincentnano
Posts: 16
Joined: 14 Sep 2008 11:27

Post by vincentnano »

Såg den anime-serien nyligen och den var helt okej. Speciellt om man gillar shogi.


Shogi dyker upp lite här och var tydligen:
http://www.geocities.com/rod_raza_2003/anime.html


Filmklipp från Naruto Shippuden:
http://www.youtube.com/watch?v=WTPVmZWZgDE
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Liksom Carl Johan så kan jag inte inse storheten i hela det där mangakonceptet, men kan svenskt shogi värva så mycket som en enda medlem genom denna företeelse så har inte hela genren varit fullständigt bortkastad, enligt mig. ;)

Frågan är hur övergången från serievärld till verklighet skall uppnås, gratis manga på shogiförbundets hemsida? Spontanövergång tror jag har liten utsikt att bli framgångsrik.
vincentnano
Posts: 16
Joined: 14 Sep 2008 11:27

Post by vincentnano »

Manga har jag också svårt för. Vet inte, gillar inte att läsa dom där. Och så förstår jag aldrig från vilken vinkel bilden är tagen ^^ Anime är mycket lättare och där finns det mycket som jag gillar.

Vad menar du med gratis manga? Att skapa en egen eller köpa in Shioun no Ou? I vilket fall så tror jag att det är en dålig idé. Att skapa själv kommer inte bli bra och Shioun no Ou finns redan överallt på internet gratis.

Dock när jag tittade på manga-länken här ovanför så fann jag att i slutet av varje avsnitt finns det ett informationsavsnitt om shogi som jag tyckte mycket om och tror att texten definitivt tilltalar nybörjare. Dock... hur man ska använda dom mer praktiskt är en svårare fråga.

Men tror för att locka nybörjare så bör man ha någon slags av nybörjare-rörelse. Någonting som nybörjare känner att dom kan ha, gå till och känna sig välkomna. Nu finns det iofs ett möte på Bishops Arm varje månad men problemet med det är att gruppen redan är etablerad och det känns lite som att man stör dom och deras gruppdynamik om man kommer dit. Och för den delen kan man inte spela med någon där eftersom alla är så pass mycket bättre än en själv.

Nu blev det lite off-topic så om man ska fortsätta detta är det bättre i någon annan tråd.
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

vincent:
Tyvärr vet jag väl heller inte vad som skulle menas med gratis manga i det här fallet, utan undrade mest vilket tillvägagångsätt CJ hade tänkt sig för att utnyttja manga till shogispridning.
Att upphovsrätt är inblandad i det mesta vet jag naturligtvis, men det är kanske tänkbart att det skulle gå att få använda sig av visst material för ideella ändamål.

Knäckfrågan är hur seriöst mainstream mangaälskare skulle betrakta en karriär i en exklusivitet som shogi, skulle det bli mer än en accessoar för dem?
Hur skulle man utveckla detta till en effektiv rekryteringsmetod?
vincentnano
Posts: 16
Joined: 14 Sep 2008 11:27

Post by vincentnano »

Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Nja, jag vet inte om det var nödvändigt att byta tråd eftersom topic också var möjlig användning av manga för shogispridning och det var det vi diskuterade. :)

Kanske skulle tråden ha lagts i ett annat delforum från början men då knappast i "styrelsens verksamhet" utan kanske i "Övriga diskussioner om Sveriges shogiförbunds verksamhet" eller något sådant.

Kanske kan Site Admin flytta sin egen tråd till ett mer lämpligt forum om ämnet vi skall diskutera är shogispridning genom manga och inte bara seriens kulturella egenvärde. :?
vincentnano
Posts: 16
Joined: 14 Sep 2008 11:27

Post by vincentnano »

Men topic är ändå "Manga om shogi" och eftersom det nya ämnet handlar om medlems-värvning så tyckte jag det var bättre att dela upp det.

Det står på första sidan att det forumet är om hur man ska sprida shogi så la tråden där. Men om mods hittar ett bättre ställe är det ju som sagt bara att flytta den.
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

vincent: "Men topic är ändå "Manga om shogi" och eftersom det nya ämnet handlar om medlems-värvning så tyckte jag det var bättre att dela upp det."

Jag förstår. Image
Men jag hakade mest på spåret om rekryteringsaspekten och det var det jag ville diskutera.
Kanske menade CJ enbart att dryfta mangans egenvärde och då har beklagligtvis flera inlägg i denna tråd legat offtopic.
Dock vet jag att medlemsvärvningsfrågan har engagerat folk i styrelsen sedan länge och har stötts och blötts i fler sammanhang än det här så jag misstänkte att detta var en viktig del av temat i denna tråd.

vincent: "Det står på första sidan att det forumet är om hur man ska sprida shogi så la tråden där. Men om mods hittar ett bättre ställe är det ju som sagt bara att flytta den."

Du har rätt att det faktiskt står så. Konstigt egentligen, eftersom man kan tycka att styrelseforumet bör behandla frågor för och inom styrelsen samt aktivitet utgående från denna specifikt och inte allmänna frågor om förbundsanknuten verksamhet.
Kanske bör förslag som inte direkt emanerar från styrelsen samlas i ett annat forum i fortsättningen så att man inte blandar ihop styrelsens aktiviteter med privata initiativ?
Post Reply