Byo-tid på PlayOK

Nedlagda tävlingar mm arkiveras här
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Byo-tid på PlayOK

Post by Carl Johan Nilsson »

Noterade att PlayOK har bytt från Fishertid till byo-tid för shogi. Detta gör att vi måste ändra på tiden i har i våra GP-tävlingar.
Tidigare hade vi 10+10 fisher. Vad tror ni om 15min + 20 byo?

Att spela byo utan tidssignal är väldigt svårt tyvärr. Blir mycket fler förluster på tid nu än vad det var tidigare. Har mailat PlayOK och meddelat att ljudsignaler är något vi saknar väldigt mycket i nuläget.
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Riktigt, och samtidigt kunde de passa på att införa ljudsignaler även när motståndarna utför ett drag både i shogi och schack.
Man tröttnar snabbt på att förlora på tid för att man på det sättet förlorar onödiga sekunder.

Undrar dock om vi inte bör ha minst 30 sekunders byo-yomi(eller helst 40, 20 sek låter väl lite under alla omständigheter) innan vi får ljudsignaler vid dragflytt. Risken finns annars att fler riktigt usla panikflytt blir följden om man redan förlorat tid därför man inte har observerat att man är vid draget.
MickeH
Posts: 126
Joined: 19 Sep 2007 17:16

Post by MickeH »

Jag tror att 10min + 30sek blir bäst kvalitetsmässigt, men 15+20 är förstås ett alternativ.

Jag skulle dock föredra det förstnämnda.

Har Shogi Team League tagit ställning till detta ännu?
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Vill förtydliga att jag anser 15+30 eller ännu hellre 15+40(innan ljudproblematiken är löst) är att föredra.
MickeH
Posts: 126
Joined: 19 Sep 2007 17:16

Post by MickeH »

Nils Carlsson wrote:Vill förtydliga att jag anser 15+30 eller ännu hellre 15+40(innan ljudproblematiken är löst) är att föredra.
Risken är då att vi tappar spelare eftersom det kan bli ronder på ca 1 timma, istället för som tidigare 30-40 min per rond.

Men generellt har jag inget emot 15+30.
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

MickeH wrote:
Nils Carlsson wrote:Vill förtydliga att jag anser 15+30 eller ännu hellre 15+40(innan ljudproblematiken är löst) är att föredra.
Risken är då att vi tappar spelare eftersom det kan bli ronder på ca 1 timma, istället för som tidigare 30-40 min per rond.

Men generellt har jag inget emot 15+30.
Tror inte att skillnaden blir så stor, eftersom man knappast kan uttnyttja hela byo-yomin pga att ljudsignaler inte finns. Tippar att man ändå får lämna en marginal på 5 sekunder minst, dvs i praktiken blir det ungefär 15+25. Ett parti på 100 drag borde då kanske som värst ta tio minuter längre tid.
Men allt beror väl på vilken typ av shogi man efterfrågar. Det går att tänka sig 5+40 om man föredrar det.
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

Ja det kanske är klokt att undvika 20s byo när man inte har någon ljudsignal. Minst 30 s får det nog vara. Ligger förstås något i det Nils säger att man inte vågar tänka ut hela byo-tiden utan ljud så 40s kanske motsvarar 30s i realiteten.

15+30 kanske är en bra kompromiss att testa på nästa deltävling?
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

Fick svar från PlayOK idag att de inte kommer fixa med några ljudsignaler för byo-yomin i det närmaste.

"However, I can't currently add this sound feature.
Maybe in the future when more needed changes get done."

Vi testar 15+30 denna deltävling så kan vi ju utvärdera och eventuellt ändra till nästa omgång.
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

Nu har det införst byo-yomi signal på PlayOK.
Gällande STL så har man där bestämt att spela 15+30.
Men undrar om inte 15+30 byo blir något längre partier än 10+10 fisher?
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Tyvärr fungerade alltså inte ljudet för mig, åtminstone inte i Opera.
Jag försökte hitta lämliga partier att kolla på i Fukuoka-rummet med IE men spelarna var så ojämna så ingen nådde riktigt byo-yomi utom i ett fall. Han tänkte ned till 5 sekunder kvar i 15 sekunders byo men det hördes inte ett pip.
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Undrar ytterligare några saker när det gäller ljudfunktionen.

Har ni även en ljudsignal när ni flyttar pjäserna som på dojon?

Vid vilka intervaller piper det under byo-yomin?
Therése Jernberg
Posts: 187
Joined: 25 Oct 2007 19:14
Location: Alingsås
Contact:

Post by Therése Jernberg »

På min dator piper det som på en vanlig klocka. :shock:
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Therése Jernberg wrote:På min dator piper det som på en vanlig klocka. :shock:
Även vid pjäsflytt eller?
Och hör man även signalen som åskådare?
Jag sitter nu och kollar på ett parti med IE där byo-yomi pågår men hör ingenting. :shock:
Therése Jernberg
Posts: 187
Joined: 25 Oct 2007 19:14
Location: Alingsås
Contact:

Post by Therése Jernberg »

Som spelare hörs varje drag, men som åskådare är det tyst. 8)
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Jag körde några orankade testpartier nu med kvastfening och IE men likväl fattades ljud.
Detta är tydligen ett mer komplicerat problem än väntat.
Kör alla ni med Vista?
Locked