Byo-tid på PlayOK
-
- Site Admin
- Posts: 556
- Joined: 25 Oct 2007 19:18
- Location: Alingsås
Byo-tid på PlayOK
Noterade att PlayOK har bytt från Fishertid till byo-tid för shogi. Detta gör att vi måste ändra på tiden i har i våra GP-tävlingar.
Tidigare hade vi 10+10 fisher. Vad tror ni om 15min + 20 byo?
Att spela byo utan tidssignal är väldigt svårt tyvärr. Blir mycket fler förluster på tid nu än vad det var tidigare. Har mailat PlayOK och meddelat att ljudsignaler är något vi saknar väldigt mycket i nuläget.
Tidigare hade vi 10+10 fisher. Vad tror ni om 15min + 20 byo?
Att spela byo utan tidssignal är väldigt svårt tyvärr. Blir mycket fler förluster på tid nu än vad det var tidigare. Har mailat PlayOK och meddelat att ljudsignaler är något vi saknar väldigt mycket i nuläget.
-
- Posts: 324
- Joined: 29 Oct 2007 22:54
- Location: Stockholm
Riktigt, och samtidigt kunde de passa på att införa ljudsignaler även när motståndarna utför ett drag både i shogi och schack.
Man tröttnar snabbt på att förlora på tid för att man på det sättet förlorar onödiga sekunder.
Undrar dock om vi inte bör ha minst 30 sekunders byo-yomi(eller helst 40, 20 sek låter väl lite under alla omständigheter) innan vi får ljudsignaler vid dragflytt. Risken finns annars att fler riktigt usla panikflytt blir följden om man redan förlorat tid därför man inte har observerat att man är vid draget.
Man tröttnar snabbt på att förlora på tid för att man på det sättet förlorar onödiga sekunder.
Undrar dock om vi inte bör ha minst 30 sekunders byo-yomi(eller helst 40, 20 sek låter väl lite under alla omständigheter) innan vi får ljudsignaler vid dragflytt. Risken finns annars att fler riktigt usla panikflytt blir följden om man redan förlorat tid därför man inte har observerat att man är vid draget.
-
- Posts: 324
- Joined: 29 Oct 2007 22:54
- Location: Stockholm
-
- Posts: 324
- Joined: 29 Oct 2007 22:54
- Location: Stockholm
Tror inte att skillnaden blir så stor, eftersom man knappast kan uttnyttja hela byo-yomin pga att ljudsignaler inte finns. Tippar att man ändå får lämna en marginal på 5 sekunder minst, dvs i praktiken blir det ungefär 15+25. Ett parti på 100 drag borde då kanske som värst ta tio minuter längre tid.MickeH wrote:Risken är då att vi tappar spelare eftersom det kan bli ronder på ca 1 timma, istället för som tidigare 30-40 min per rond.Nils Carlsson wrote:Vill förtydliga att jag anser 15+30 eller ännu hellre 15+40(innan ljudproblematiken är löst) är att föredra.
Men generellt har jag inget emot 15+30.
Men allt beror väl på vilken typ av shogi man efterfrågar. Det går att tänka sig 5+40 om man föredrar det.
-
- Site Admin
- Posts: 556
- Joined: 25 Oct 2007 19:18
- Location: Alingsås
Ja det kanske är klokt att undvika 20s byo när man inte har någon ljudsignal. Minst 30 s får det nog vara. Ligger förstås något i det Nils säger att man inte vågar tänka ut hela byo-tiden utan ljud så 40s kanske motsvarar 30s i realiteten.
15+30 kanske är en bra kompromiss att testa på nästa deltävling?
15+30 kanske är en bra kompromiss att testa på nästa deltävling?
-
- Site Admin
- Posts: 556
- Joined: 25 Oct 2007 19:18
- Location: Alingsås
Fick svar från PlayOK idag att de inte kommer fixa med några ljudsignaler för byo-yomin i det närmaste.
"However, I can't currently add this sound feature.
Maybe in the future when more needed changes get done."
Vi testar 15+30 denna deltävling så kan vi ju utvärdera och eventuellt ändra till nästa omgång.
"However, I can't currently add this sound feature.
Maybe in the future when more needed changes get done."
Vi testar 15+30 denna deltävling så kan vi ju utvärdera och eventuellt ändra till nästa omgång.
-
- Site Admin
- Posts: 556
- Joined: 25 Oct 2007 19:18
- Location: Alingsås
-
- Posts: 324
- Joined: 29 Oct 2007 22:54
- Location: Stockholm
Tyvärr fungerade alltså inte ljudet för mig, åtminstone inte i Opera.
Jag försökte hitta lämliga partier att kolla på i Fukuoka-rummet med IE men spelarna var så ojämna så ingen nådde riktigt byo-yomi utom i ett fall. Han tänkte ned till 5 sekunder kvar i 15 sekunders byo men det hördes inte ett pip.
Jag försökte hitta lämliga partier att kolla på i Fukuoka-rummet med IE men spelarna var så ojämna så ingen nådde riktigt byo-yomi utom i ett fall. Han tänkte ned till 5 sekunder kvar i 15 sekunders byo men det hördes inte ett pip.
-
- Posts: 324
- Joined: 29 Oct 2007 22:54
- Location: Stockholm
-
- Posts: 187
- Joined: 25 Oct 2007 19:14
- Location: Alingsås
- Contact:
-
- Posts: 324
- Joined: 29 Oct 2007 22:54
- Location: Stockholm
-
- Posts: 187
- Joined: 25 Oct 2007 19:14
- Location: Alingsås
- Contact:
-
- Posts: 324
- Joined: 29 Oct 2007 22:54
- Location: Stockholm