Shotest Shogi på Xbox Live

Post Reply
MickeH
Posts: 126
Joined: 19 Sep 2007 17:16

Shotest Shogi på Xbox Live

Post by MickeH »

Om man har en Xbox 360 så kan man tanka hem en trial-version av Shotest Shogi gratis. Fullversionen kostar 800 Microsoft-poäng (ca 90 kr).

Jag tankade hem trial-versionen och testade 2 partier mot de 2 svårighetsgrader som fanns. Mot den enkla vann jag lätt, den spelade uruselt. Mot den svåra förlorade jag efter att ha släppt in motståndaren lite för enkelt.

Fler svårighetsgrader verkar finnas i fullversionen, och där ska man också kunna spela mot andra via nätet.

Det var dock flera andra saker som jag retade mig på:

Tiden! Som kallades "Byomi", var inte direkt byo-yomi, man verkade ha 30 sekunder per drag men också en maximal totaltid av 15 minuter. Jag testade inte vad som hände om de 15 minuterna tar slut, men det kan man nog räkna ut. Byo-yomi från första draget är inget för mig.

Grafiken är visserligen trevlig, men ibland är det svårt att se var markören befinner sig. Och har man då dåligt med tid kan det snabb få katastrofala följder.

Jag tror inte jag kommer att köpa fullversionen, då spelar jag hellre på PlayOK.

Jag har förresten för mig att jag läst något om Shotest Shogi nånstans. Shogi-list kanske?
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Re: Shotest Shogi på Xbox Live

Post by Nils Carlsson »

MickeH wrote: Jag har förresten för mig att jag läst något om Shotest Shogi nånstans. Shogi-list kanske?
Stämmer det.
Shotest är väl Jeff Rollasons projekt ursprungligen med vilket han har deltagit i flera World Computer Shogi Championships.
Han har också varit en hyfsat flitig skribent på shogi-l har jag för mig.

Nu verkar han ha grundat ett företag som har webbadressen: http://www.aifactory.co.uk/
Post Reply