Tips på bra böcker?

Post Reply
vincentnano
Posts: 16
Joined: 14 Sep 2008 11:27

Tips på bra böcker?

Post by vincentnano »

Kan ingen som har läst ett par böcker om Shogi säga några kommentarer om vilka som är bra, dåliga och liknande?
När man läser på informationen om dom har alla böcker en förmåga att låta väldigt spännande och bra.
Martin Danerud
Posts: 591
Joined: 05 Nov 2007 22:19

Post by Martin Danerud »

En bra bok är Tony Hoskings "The Art of Shogi". Den förklarar alla spelets grunder och har framför allt en gedigen genomgång av spelöppningar.
En annan bra bok är Teruichi Aonos "Better Moves for Better Shogi". Den handlar i hög grad om "shape" eller "katachi", som det heter på japanska. Det är viktigt att veta hur man skall ställa upp pjäserna, så att man i senare skeden av partiet har nytta av dem både offensivt och defensivt. Pjäserna måste kunna samarbeta med varandra och täcka kritiska fält.
Men du som kan japanska har ju i princip tillgång till hela det japanska shogibiblioteket. Du kan beställa litteratur och annan shogiutrustning på

http://www.rakuten.co.jp/shogi/
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Nihongo ga wakarimasu ka? Hontou?

:shock:

Om man hade den färdigheten så skulle många dörrar öppnas för en, fullt klart.

Har du några tips på bra tsumelitteratur nu när jag skall till Japan, Martin.
Vad heter t.e.x tsumebok på japanska?
Tsume hon? Så enkelt kan det väl inte vara? :)
vincentnano
Posts: 16
Joined: 14 Sep 2008 11:27

Post by vincentnano »

Martin: Ah, ska titta på dom. Tack för hjälpen.

Hah, jo. Märkte det när jag surfade runt efter lite sidor om öppningar häromdagen. Så var det några länkar in på japanska sidor och... problemet där var ju att det var så otroligt mycket så man visste inte var man skulle börja typ. Blev sittande ett par timmar. Haha. Men än så länge räcker de engelska sidorna gott och väl för mina nybörjarfrågor ;)

Nils: Hontouuu desu yo. Har blivit så under dom senaste åren. Lätt beroendeframkallande det där landet. Har ju flickan där också så det blir ju inte mindre beroendeframkallande av det ;)

Vet nu inte om det finns något speciellt ord for just sådana böcker men du kan ju alltid fråga "Shogi no tsume nitsuite no hon ga arimasuka?" (Har ni någon bok som handlar om tsume-problem) i väl vald bokaffär så kan du nog bli puttad i rätt riktning iaf.
vincentnano
Posts: 16
Joined: 14 Sep 2008 11:27

Post by vincentnano »

Teruicis bok var en dyr en...
http://www.amazon.com/Better-moves-bett ... B0007C74CS

210$ och 299$ :/
MickeH
Posts: 126
Joined: 19 Sep 2007 17:16

Post by MickeH »

Boken "Better moves for better shogi" har nu tryckts om i ny upplaga!

Boken är på både engelska och japanska ifall någon är sugen på att lära sig lite grundläggande "shogijapanska".

Jag fick hem mitt ex idag, beställt från förlaget Barnes & Noble. Fast de var inte billiga på frakten, så den kan säkert hittas billigare någon annanstans.

ISBN-numret är 4-87187-999-2
Post Reply