Inbjudan Göteborg Open 2009

Inbjudningar, resultat, anmälningslistor, diskussioner om resor och boende mm
Post Reply
Therése Jernberg
Posts: 187
Joined: 25 Oct 2007 19:14
Location: Alingsås
Contact:

Inbjudan Göteborg Open 2009

Post by Therése Jernberg »

Göteborg Open 2009 kommer att spelas den 25 -26 april i Göteborgs Schackcentrum.

Inbjudan finns på Göteborgs Shogisällskaps hemsida.

Välkomna hälsar Carl Johan, Therése och Göteborgs Shogisällskap!
MickeH
Posts: 126
Joined: 19 Sep 2007 17:16

Post by MickeH »

Jag kan inte se någon inbjudan alls. Om inte GSS hemsida byggs om rejält så bör alla länkar av den här typen vara absoluta, dvs peka direkt till inbjudan och inte till framsidan.

INGEN av länkarna av den stilen som används för inbjudan på GSS hemsida är klickbar i Firefox, och den webbläsaren används av över 20%.

Jag kollade i källkoden på GSS hemsida för att hitta rätt länk, men över 95% av koden är ren skräpkod som skapats av det program som använts för att skapa webbsidan (office? antagligen vill inte Microsoft att andra webbläsare än deras egen ska kunna användas), så jag gav upp efter några minuters letande.
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

Här kommer några direktlänkar till alla som bara har Firefox:

Svensk inbjudan

Föranmälda spelare

Men tänk att min gamla mamma, som knappt kan sätta igång en dator, klarar av att se sidan utan problem men högskoleutbildade på området går bet. :innocent:
MickeH
Posts: 126
Joined: 19 Sep 2007 17:16

Post by MickeH »

Carl Johan Nilsson wrote:Här kommer några direktlänkar till alla som bara har Firefox:

Svensk inbjudan

Föranmälda spelare

Men tänk att min gamla mamma, som knappt kan sätta igång en dator, klarar av att se sidan utan problem men högskoleutbildade på området går bet. :innocent:
Tack!

Jag jobbar ju dessutom med hemsidor...

Men jag tycker att be firefox-användare att använda IE är lite som att be shogispelare att spela schack istället :tongue:
rikskot
Posts: 20
Joined: 15 Aug 2008 23:19

Post by rikskot »

Jag förstår inte varför man envisas med att göra hemsidor som inte kan läsas av alla webbläsare. Jag har själv skrivit hemsidor i gratisprogrammen OpenOffice och Netscape Composer, och dessa hemsidor kan läsas av alla webbläsare utan problem.

Dessutom har jag hittat statistik över användningen av olika webbläsare i Europa:
http://arstechnica.com/open-source/news ... europe.ars

och ett diagram över Firefox andel i olika europeiska länder:
http://www.xitimonitor.com/Images/etude ... 0804-2.png

Även EM:s hemsida är obrukbar i alla webbläsare utom IE och Opera. Att EM:s hemsida är oanvändbar i de webbläsare som används av över 40% av europeiska internetanvändare kan knappast vara god reklam för EM.
Post Reply