Kurnik GP 2008 diskussion av upplägg

Nedlagda tävlingar mm arkiveras här
Martin Danerud
Posts: 591
Joined: 05 Nov 2007 22:19

Post by Martin Danerud »

I en "Kurnik GP" bör väl deltagande premieras? Jag ser hellre att en relativ nybörjare med blandade resultat kommer högt i ett sådant sammandrag än en meriterad elitspelare med sparsamt deltagande. Det är ju ändå ingen som tänker "Å f-n, har han tappat så mycket, så att han bara blev tvåa i den enda turnering han deltog i?".
Personligen ser jag Internettävlingar som ren träning. GP-priser är väl bara för att uppmuntra deltagande?
Therése Jernberg
Posts: 187
Joined: 25 Oct 2007 19:14
Location: Alingsås
Contact:

Post by Therése Jernberg »

Håller med tidigare inlägg, Kurnik- turneringen är en träningsturnering. Att ha ett GP-system kan få fler att följa turneringen.
Naturligtvis ska reglerna vara bestämda i förväg och vara så rättvisa som möjligt. :wink:
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Ingen fara, jag håller med om det mesta ni skriver. 8) För mig personligen tycks mig min prestation alltid lite devalverad om jag får för mycket handikapp bara. Dessutom kanske det inte blir så angeläget att om man spelat fyra turneringar anstränga sig för att delta i en femte om det ändå krävs minst 6-7 för att få ett hyfsad slutposition.
I mitt fall blir det i alla fall endast ett akademisk bollande med siffror eftersom jag teoretiskt kan vara med i fyra vilket i praktiken innebär kanske högst två stycken.
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

Alla verkar i princip överens då. Då tycker jag vi kör på den föreslagna poängfördelningen oavsett antalet deltagare. Så vi inte krånglar till det.
Vi tar med detta i shogi på svenska #4 2007. Skall bli spännande att se om detta arrangemang kan locka till någon uppslutning.
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Kör på du :wink: även om jag fortfarande anser att poängskalan bör justeras en aning.
Sedan får vi väl hoppas att Kurniks server klarar "anstormningen". De verkar ha problem som det är redan nu.
Locked