Kurnik GP 2008 diskussion av upplägg

Nedlagda tävlingar mm arkiveras här
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Kurnik GP 2008 diskussion av upplägg

Post by Carl Johan Nilsson »

Under tråden om tävling på Kurnik den 6:e december har diskuterats att ha ett GP-system för tävlingar på Kurnik kommande år. Eftersom GP-systemet inte har så mycket med tävlingen den 6:e att göra flyttar jag diskussionen hit till en ny tråd enbart dedikerad åt detta.

Mitt förslaget är som följer:
Vi har 14 deltävlingar per år på Kurnik. (var tredje vecka cirka med uppehåll för sommaren). För att alla skall ha möjlighet att vara med så varierar vi veckodag så att varje veckodag får två deltävlingar.

Varje deltävling ger GP-poäng:
1:a plats 25 poäng, 2:a 21p, 3e: 18p 4:e 15p, 5:e 13p, 6:e 11p, 7:e 9p, 8:e 8p, 9:e 7p och 10:e 6p och 11 eller sämre ger 5p.

Man får räkna sina åtta bästa tävlingar per år.

Betänketid 10 minuter + 10 sekunder.

4 ronder

Starttid 18.00 med beräknad sluttid ca 20.30.

Tävlingsdagar: Onsdagen 9:e januari, fredagen 1:a februari, måndagen 18:e februari, torsdagen den 13:e mars, söndagen den 6:e april, tisdagen den 22:e april, lördagen den 17:e maj, onsdagen den 4:e juni, sommaruppehåll, söndagen den 24:e augusti, måndagen den 8:e september, fredagen den 3:e oktoberm tisdagen den 21:a oktoberm torsdagen den 13:e november och slutligen 6:e december.

Ingen startavgift och inga priser. GP-tabellen kan ju redovisas här på forumet och eventuellt på hemsidan och i Shogi på Svenska.

Antalet tävlanden är begränsat till 16 per omgång. Om det skulle visa sig att det är fler än 16 som vill delta så får vi utöka rondantalet till 5.
Last edited by Carl Johan Nilsson on 11 Dec 2007 21:34, edited 1 time in total.
MickeH
Posts: 126
Joined: 19 Sep 2007 17:16

Re: Kurnik GP 2008

Post by MickeH »

Carl Johan Nilsson wrote: Starttid 18.00 med beräknad sluttid ca 20.30.
Möjligen skulle starttiden vara 18.30 eller 19.00, ifall någon inte hinner hem till 18.

I övrigt tycker jag att det är ett utmärkt förslag.
Therése Jernberg
Posts: 187
Joined: 25 Oct 2007 19:14
Location: Alingsås
Contact:

Post by Therése Jernberg »

Förslaget låter bra, men jag håller med Miakel om att starttiden bör flyttas fram till tidigast 18.30.
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

Det är bra att ni är med!

Jag menade 19.00 - 20.30 men det blev ett skrivfel. Skulle bara kolla er... :wink:
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Vad är skälet att ni väljer att tävlingen skall avgöras på bara fyra ronder?

Låter väl lite för att skilja folk åt.
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

Skälet till att 4 ronder valts i de två Kurnikturneringar vi arrangerat är att tävlingen inte skulle vara för tidsödande och 4 ronder räcker för att utse en vinnare förutsatt 16 deltagare eller lägre. Tycker 4 ronder har varit lagom, speciellt med tanke på det relativt låga deltagarantal vi haft. Det handlar ju trots allt bara om en träningsturnering efter en lång dag på jobbet för de flesta. Men om vi i normalfallet ligger över ca 10 deltagare så kanske 5 ronder skulle vara att föredra?
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Carl Johan Nilsson wrote:Skälet till att 4 ronder valts i de två Kurnikturneringar vi arrangerat är att tävlingen inte skulle vara för tidsödande och 4 ronder räcker för att utse en vinnare förutsatt 16 deltagare eller lägre. Tycker 4 ronder har varit lagom, speciellt med tanke på det relativt låga deltagarantal vi haft. Det handlar ju trots allt bara om en träningsturnering efter en lång dag på jobbet för de flesta. Men om vi i normalfallet ligger över ca 10 deltagare så kanske 5 ronder skulle vara att föredra?
För att utse en segrare räcker det nog ja. Men om ni skall ha så många poängnivåer så kommer slumpen avgöra mycket hur de fördelas. Alternativet kan ju vara att inte ha så många nivåer kanske.
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

Jo det är helt sant att slumpen för större inverkan om vi spelar 4 partier jämfört med 5 partier. Vad tycker ni andra om 5 partier kontra 4? Finns det någon risk att vi får färre deltagare med 5 ronder för att det kräver ett större tidsmässigt engagemang?!
Therése Jernberg
Posts: 187
Joined: 25 Oct 2007 19:14
Location: Alingsås
Contact:

Post by Therése Jernberg »

Ca 25 minuter längre spel! :shock: (Äntligen fick jag använda det chockade ansiktet)

Om det blir ett mer rättvist resultat med 5 ronder, så är det helt ok för mig. :wink:
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Fast jag kan acceptera fyrarondssystemet särskilt då, som har påpekats, somliga turneringar inte är så välbesatta.
Jag vill nog rikta in mig på att omforma poängsystemet.
Kan vi inte tänka oss ett med bara exempelvis sex nivåer, och ett med lite mer balans mellan de som spelar sällan men bra och de som spelar ofta men lite sämre?

Med ditt förslag ger ju två femteplatser, som om vi skall vara realistiska nog ibland kan vara liktydigt med sistaplatsen, högre totalpoäng än en seger.
Visst är det bara på skoj men alla är väl överens om att systemet också i någon mån skall spegla våra reella prestationer.
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

Nils Carlsson wrote:Med ditt förslag ger ju två femteplatser, som om vi skall vara realistiska nog ibland kan vara liktydigt med sistaplatsen, högre totalpoäng än en seger.
Visst är det bara på skoj men alla är väl överens om att systemet också i någon mån skall spegla våra reella prestationer.
Jo det är sant att de ger nästan lika poäng. Men man får ju bara räkna sina åtta bästa deltävlingar så det är ju ändå bättre med en vinst än två femteplatser. Sedan hoppas och tror jag på att vi kommer ligga över 5 deltagare.
Har nu något mer specifikt förslag på ett alternativt poängsystem?
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Carl Johan Nilsson wrote:
Nils Carlsson wrote:Med ditt förslag ger ju två femteplatser, som om vi skall vara realistiska nog ibland kan vara liktydigt med sistaplatsen, högre totalpoäng än en seger.
Visst är det bara på skoj men alla är väl överens om att systemet också i någon mån skall spegla våra reella prestationer.
Jo det är sant att de ger nästan lika poäng. Men man får ju bara räkna sina åtta bästa deltävlingar så det är ju ändå bättre med en vinst än två femteplatser. Sedan hoppas och tror jag på att vi kommer ligga över 5 deltagare.
Har nu något mer specifikt förslag på ett alternativt poängsystem?
Jo, men om man bara deltar i fyra tävlingar och även om man placerar sig bra så lär man bli efter praktiskt taget alla som deltagit i 8 deltävlingar.(exempelvis 1:a, 2:a 3:a och 4:a som ger 79 poäng. Placerar sig någon 4,5,6,6,6,8,10,x så ger det 15+13+11+11+11+8+6+5=80 poäng.)
Ett sätt kunde ju vara att man endast får räkna GP-poäng om man deltar i ett visst antal turneringar, säg 7-8.

Skall turneringen sträva aktivt efter att även inkludera ickesvenskar så finns kanske en chans att deltagarna blir 8 eller fler annars är det väl osannolikt?

Ett förslag till poängsystem kunde kanske vara 7,5,4,3,2,1.
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

Nils Carlsson wrote:Skall turneringen sträva aktivt efter att även inkludera ickesvenskar så finns kanske en chans att deltagarna blir 8 eller fler annars är det väl osannolikt?
Har inte tänkt att aktivt sträva efter att även icke svenskar kommer med. Men det borde ju inte var omöjligt ändå att nå åtta deltagare. Vi var ju sju svenska spelare i första försöket. I nuläget är det rätt många svenskar som inte har något konto på Kurnik ännu med det blir säkert bättre om vi får igång en bra GP och annonserar ut det hela i Shogi på Svenska, på hemsidan mm.

Gällande poängen så gäller det att få en balans mellan att uppmuntra deltagande i många deltävlingar och att spegla värdet av den egentliga prestationen som du påpekat tidigare. Men alla tycker det är kul att få poäng. Se bara på alla medlemskort i affärerna. Jag tror därför att det ökar deltagarantalet om man får poäng enbart för att man deltar.

Men du har förmodligen rätt i att mitt nuvarande poängförslag är lite obalanserat om deltagarantalet är lågt (5-6 deltagare). Men om man kommer upp i >10 deltagare så tycker jag att det är ett ganska balanserat förslag.
Man kanske skulle ha olika poängskalor beroende på deltagarantalet i den specifika tävlingen? Det är ju en större prestation att komma 5:a i en 12 personers turnering mot att komma 5:a av 5 deltagare. Eller blir det för krångligt?
Får man offra rättvisan för enkelheten?
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Att ha olika poängskalor beroende på antalet deltagare låter som en vettig lösning. Problemet är att det inte är säkert att det är en större prestation att bli fyra i en tiomannaturnering än i en femmannaturnering eftersom det kan ha slutit upp ovanligt många "blåbär" ibland de tio.

Däremot kan du ha rätt i att mitt i all hast och mer som diskussionsunderlag utformade förslag är lite för ouppskattande av flitigt deltagande vilket du av självklara skäl vill uppmuntra. Dessutom är naturligtvis poängsamlande nästan för vilken prestation som helst väldigt inspirerande särskilt för nybörjaren.
Då är lösningen kanske som så ofta en kompromiss?

Det är också att överväga om det inte skall krävas ett minimum av starter för att få räkna poäng.
Jag som med nuvarande jobbschema kommer kunna deltaga i högst fyra tävlingar och därmed vet att jag hamnar någonstans på nedre halvan i GP-sammandraget med ditt förslag spelar ju ändå bara för placeringar i de enskilda tävlingarna.
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

Man får nog aldrig någon total rättvisa i ett GP-system. Så om det var många nybörjare i startfältet så är det bara att gratulera de som deltog som fick lätta poäng.

Vet inte vad man tjänar på att man måste ha deltagit i ett visst antal tävlingar för att får vara med i GPn. GP-tabellen kommer redovisas löpande. Blir det inte lite konstigt att ta bort ett antal av de tävlande efter sista deltävlingen med motiveringen att de inte varit med ofta nog?
Locked