Varför inte ett öppet SM?

Inbjudningar, resultat, anmälningslistor, diskussioner om resor och boende mm
Post Reply
argip
Posts: 53
Joined: 19 Sep 2007 15:58

Varför inte ett öppet SM?

Post by argip »

SM i shogi körs som en rent svensk tävling. EM däremot körs som en cup+en öppen tävling, I go är (så vitt jag vet) alla tävlingar öppna.

Varför körs inte SM som en öppen tävling?
Lite synd att exempelvis inte ha några deltagare från Norge tycker jag.

Eller finns det någon djupare tanke bakom, som motiverar att utestänga deltagare? För min del ter det hel sig synnerligt märkligt.

//Daniel
mohsart
Posts: 24
Joined: 05 Sep 2009 19:44

Post by mohsart »

Det stämmer angående go. SM, NM, EM och i princip alla andra turneringar i Norden är öppna.
EM har på senare år "invaderats" av starka koreaner, varför topplaceringarna av europeer blivit aningen slumpmässig. Därför har det diskuterats att ändra turneringsformatet.
Nu vet jag inte hur Shogi-SM spelas, men är det med McMahon kanske det är liknande skäl att inte tillåta utlänningar?

/Mats
argip
Posts: 53
Joined: 19 Sep 2007 15:58

Post by argip »

Shogi spelas som regel med Sweizerlottning. EM spelas som en separat cup, det blir alltså två tävlingar.

Min poäng är att få fler spelare till tävlingslokalen, egentligen kunde man mixa go/shogi, bara det finns lite folk i lokalen så tycker jag det känns roligare.

Framförall för att folk ska "våga" åka 50-200mil och vara borta en helg. Sjävl drar jag mig för att åka långt om det kommer 5-6spelare bara.
mohsart
Posts: 24
Joined: 05 Sep 2009 19:44

Post by mohsart »

Mhm, kombinationsturneringar med flera spel låter lockande. Vi har provat med Mahjong som sidoaktivitet vid ett par go-turneringar och det är trevligt.
Dock blir det kanske svårt att köra fler än en som huvudturnering? Dvs om man ska kunna spela i bägge hinns det antagligen bara med om en hamnar som sidoevenemang med kortare betänketid.
Alternativt kör man med kortare tid än brukligt och låter flera spel få samma "status" som huvud-/sidoevent.

/Mats
argip
Posts: 53
Joined: 19 Sep 2007 15:58

Post by argip »

Om syftet är att få fler spelare så tror det går bra med två huvudturneringar, de flesta har nog sitt favoritspel. Spelkonvent bygger väl lite på den idén, kul med många likasinnade. Traditionella asiatiska brädspel borde locka samma typ av spelare, så det borde bli trevligt.

Hursom så tror jag att fler spelare är bra och att regler som utestänger spelare är mindre bra.
Post Reply