Resultat SM 2010

Inbjudningar, resultat, anmälningslistor, diskussioner om resor och boende mm
Post Reply
Martin Danerud
Posts: 591
Joined: 05 Nov 2007 22:19

Resultat SM 2010

Post by Martin Danerud »

Endast åtta tappra spelare kom till start i årets SM i shogi. Men dels har vi inte haft så stor aktivitet under den senaste tiden och dels är det något av ett mellanår, då inte någon internationell plats står på spel. Det blir spel i sju ronder. Alla möter alla under tre dagar med eventuellt särspel på söndagen.

Rond 1

Jonas Ahlqvist-Nils Carlsson 1-0
Robert Söderberg-Jan Rabe 1-0
Peder Gedda-Anna-Karin Skoglund 1-0
Peter Kaneko-Martin Danerud 1-0

De två första partierna bjöd på dramatik. Nils såg ut att ha rett ut sin ställning mot Jonas, som gick "all in" mot Nils kung. En guldgeneral och en löpare stod med något dålig shape för Nils, och Jonas kunde utnyttja det. Janne hade klar vinst mot Robert och missade två tredragstsume i rad. Efter det offrade han ihjäl sig, och Robert vann i stället.
Peter vann dan-mötet utan att behöva förta sig.

Rond 2

Peter Kaneko-Jonas Ahlqvist 1-0
Jan Rabe-Anna-Karin Skoglund 1-0
Nils Carlsson-Robert Söderberg 1-0
Martin Danerud-Peder Gedda 1-0

Kaneko vann sitt andra raka parti och är ensam ledare efter två ronder. Nils vann mot Robert efter ny dramatik, där Roberg missade en vinstfortsättning. Martin spelade starkt och gav i stort sett inte Peder någon chans.

Spelet fortsätter fredag 14 maj med ronder kl. 10, 13 och 16.
Martin Danerud
Posts: 591
Joined: 05 Nov 2007 22:19

Post by Martin Danerud »

Rond 3

Robert Söderberg-Peter Kaneko 1-0
Peder Gedda-Jonas Ahlqvist 1-0
Martin Danerud-Anna-Karin Skoglund 1-0
Jan Rabe-Nils Carlsson 1-0

Robert vann sensationellt mot Peter, men det var med en rejäl portion tur. Med uppgivet i tankarna satte Robert in en löpare som hotade en pjäs och dessutom schackade Peters kung. Peter garderade den hotade pjäsen. Ridå. Peder vann efter häftigt angrepp mot Jonas något tveksamma kungsställning. Det var liknande i partiet mellan Rabe och Carlsson.

Rond 4

Peter Kaneko-Nils Carlsson 1-0
Peder Gedda-Robert Söderberg 1-0
Martin Danerud-Jan Rabe 1-0
Jonas Ahlqvist-Anna-Karin Skoglund 1-0

Peter slog Nils, som började svikta, då han först gick in i byo-yomi. Han kämpade emellertid starkt vidare i tjugo drag, men till slut blev Peters attack övermäktig. Jan Rabe hade kommit på en ny variant i den redan många gånger spelade varianten i torn på fjärde mot Martin. Det såg ut som om det skulle bli en pjäsvinst för Janne, men Martin fick ta fram storspelet och angrep kungen frenetiskt. I slutet var det mest konstgjord andning som höll liv i Jannes ställning.

Rond 5

Robert Söderberg-Anna-Karin Skoglund 1-0
Peter Kaneko-Jan Rabe 1-0
Peder Gedda-Nils Carlsson 1-0
Jonas Ahlqvist-Martin Danerud 1-0

Peter och Peder vann sina fjärde partier och gick upp ledningen. Likt första partiet spelade Martin alldeles för skruvat och förlorade efter att i stort sett ha spelat partiet åt Jonas.

Ställningen:

1. Peter Kaneko 4 poäng 9 SDOS
2. Peder Gedda 4 poäng 7 SDOS
3. Martin Danerud 3 poäng 6 SDOS
3. Robert Söderberg 3 poäng 6 SDOS
5. Jonas Ahlqvist 3 poäng 4 SDOS
6. Jan Rabe 2 poäng
7. Nils Carlsson 1 poäng
8. Anna-Karin Skoglund 0 poäng

I sjätte ronden möts av en tillfällighet spelarna i till synes särspel om placeringarna 1, 3, 5 och 7 ovan:

Peter Kaneko-Peder Gedda
Martin Danerud-Robert Söderberg
Jonas Ahlqvist-Jan Rabe
Nils Carlsson-Anna-Karin Skoglund
Martin Danerud
Posts: 591
Joined: 05 Nov 2007 22:19

Post by Martin Danerud »

Rond 6

Nils Carlsson-Anna-Karin Skoglund 1-0
Peter Kaneko-Peder Gedda 1-0
Martin Danerud-Robert Söderberg 1-0
Jonas Ahlqvist-Jan Rabe 1-0

"Finalen" vanns ganska enkelt av Peter mot Peder. Peter var därmed klar Svensk Mästare 2010. Jonas vann också ganska rakt på mot Janne. Robert inledde starkt mot Martin, som nästan tänkte slut på all tid för att överhuvud taget hitta en framkomlig väg i partiet. Det avslutades i en väldig holmgång, där Roberts angrepp kom av sig och Roberts kung jagades in i ett tsume.

Rond 7

Robert Söderberg-Jonas Ahlqvist 1-0
Peter Kaneko-Anna-Karin Skoglund 1-0
Martin Danerud-Nils Carlsson 1-0
Jan Rabe-Peder Gedda 1-0

Robert vann ganska säkert mot Jonas efter att ha kunnat lämna ett helt torn i slag och i stället väva ett mattnät. Detta säkrade bronmedaljen och rankingpriset 1-kyu till 5-kyu till Robert. Anna-Karin förlorade sitt sjunde raka parti, men hon har utvecklats mycket, och med något enklare motstånd, så kommer hon att ta flera poäng framöver. Hon vann rankingpriset 11-kyu till 20-kyu. Janne malde ned Peder, som inte fick till något motspel mot Jannes kung. Martin drog på litet väl hårt mot Nils och kom i trångmål med sitt torn och en general nära den egna kungen. Det fanns ingenting annat än att släppa det materialet och försöka få aktivt spel i angrepp i stället. Med ett förvandlat torn på andra raden gick det att droppa in den ena pjäsen efter den andra på tredje raden, vilka inte kunde slås pga en hotande matt. Nils droppade in alla sina vunna pjäser i försvaret, men de maldes ned i ovan nämnda kvarn. Till slut återstod ingenting annat för Nils än att gå för tsume, men Martins kung kunde glida undan. Sedan forcerades ett mattnät runt Nils kung. Så vanns silvermedaljen i en furiös kamp i detta avslutande parti i årets SM.

Sluttabell:

1. Peter Kaneko 6 poäng
2. Martin Danerud 5 poäng
3. Robert Söderberg 4 poäng 13 SDOS
4. Peter Gedda 4 poäng 10 SDOS
4. Jonas Ahlqvist 4 poäng 10 SDOS
6. Jan Rabe 3 poäng
7. Nils Carlsson 2 poäng
8. Anna-Karin Skoglund 0 poäng
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Det var ett festligt bildspråk du bjuder på angående vårt parti i sista ronden, Martin.
Sanningen är nog att jag trots allt borde ha vunnit om jag helt enkelt hade tagit ditt torn och guld med silvret när du droppade bonden för att hota min promoverade löpare.
Jag aktiverar då silvret samtidigt som jag kommer först till angrepp mot ditt blott två generalsförsvar och det tror jag är tillräckligt.

Jag skyller på min svaga form att jag skall krångla till det i stället för att göra "självklara" drag, men grattis till andraplatsen.
Charibert
Posts: 52
Joined: 15 Nov 2007 18:32
Location: Olhão, Portugal
Contact:

Post by Charibert »

Överraskande att se att Carl Johan ej deltog!
Har shogiintesset falnat, eller krockade det med pekuniära intressen?
/Christer Hartman
Martin Danerud
Posts: 591
Joined: 05 Nov 2007 22:19

Post by Martin Danerud »

Jag tror också att du hade vinstchans i några lägen, Nils. Under den fasen i partiet försökte jag bara störa dig så mycket jag kunde.

Carl Johan och Therése har fått en dotter, Märta, och de behövdes hemmavid båda under fyra dagar. Kanske är hon en framtida shogispelare?! Vi kan behöva fler medlemmar...
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Martin Danerud wrote:Jag tror också att du hade vinstchans i några lägen, Nils. Under den fasen i partiet försökte jag bara störa dig så mycket jag kunde.

Carl Johan och Therése har fått en dotter, Märta, och de behövdes hemmavid båda under fyra dagar. Kanske är hon en framtida shogispelare?! Vi kan behöva fler medlemmar...
Jag tror nog att det var mer än en "vinstchans", jag vill nog snarare påstå att det var ett vinnande angrepp. Det var mycket närmare tsume än man kan tro. På grund av min känsliga kungsposition hade jag nog bara en chans, synd att det var så "självklara" inledningsdrag att en nybörjare hade hittat dem.

Störa? Även om folk ibland kan vara väldigt irriterande så var det nog bara jag själv som störde mig i det läget.
Martin Danerud
Posts: 591
Joined: 05 Nov 2007 22:19

Post by Martin Danerud »

Jag menar att jag störde din vinstföring vid brädet genom att tex droppa en bonde och hota din promoverade löpare. Det är klart att jag står på förlust, men det gäller ju för båda spelarna att ta de chanser som uppkommer.
Martin Danerud
Posts: 591
Joined: 05 Nov 2007 22:19

Post by Martin Danerud »

Nu har vi fått rankingberäkningen av Asle.

Nr Name Nat Grade ELO 1 2 3 4 5 6 7 Pts +/-
1 Kaneko Peter SE 3 Dan 1846 2+ 5+ 3- 7+ 6+ 4+ 8+ 6 +1
2 Danerud Martin SE 2 Dan 1601 1- 4+ 8+ 6+ 5- 3+ 7+ 5 +23
3 Söderberg Robert SE 2 Kyu 1455 6+ 7- 1+ 4- 8+ 2- 5+ 4 +36
4 Gedda Peder SE 1 Kyu 1572 8+ 2- 5+ 3+ 7+ 1- 6- 4 +7
5 Ahlqvist Jonas SE 1 Kyu 1666 7+ 1- 4- 8+ 2+ 6+ 3- 4 -13
6 Rabe Jan SE 2 Kyu 1530 3- 8+ 7+ 2- 1- 5- 4+ 3 -8
7 Carlsson Nils SE 1 Kyu 1596 5- 3+ 6- 1- 4- 8+ 2- 2 -46
8 Skoglund Anna-Karin SE 20 Kyu 88 4- 6- 2- 5- 3- 7- 1- 0 +0
Post Reply