Nybörjarkurs i Shogi till våren i Göteborg

Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Nybörjarkurs i Shogi till våren i Göteborg

Post by Carl Johan Nilsson »

Jag har varit i kontakt med några olika studieförbund idag för att diskutera en shogikurs för vuxna nybörjare. Folkuniversitet var klart mest intresserade. Om man ordnar kursen genom dom så får man gratis marknadsföring i att man får utrymme i deras katalog, tryckt och på nätet. Man får även en fräsch och fin lokal "gratis". Dessutom får man kostnader täckta för kopiering av kursmaterial mm. Som kronan på verket får man 150:- + sociala avgifter per tre kvart man håller kurs. Allt detta läggs på kursavgiften vilket gör att denna kan bli väldigt hög vilket naturligtvis kan slå tillbaka på deltagarantalet. Det är bråttom om man vill vara med till våren. Deadline för deras kurskatalog är nu på fredag (den 16:e november).

Har anmält mig som kursledare nu och tänker alltså testa en sådan kurs i Göteborg under våren. Eftersom jag är sådan ädel själ :roll: så har jag valt att slopa lönen för att hålla kursavgiften till ett minimum. Vad kursavgiften blir vet jag inte ännu. Mitt tanke till upplägg är att ha 8 tillfällen med tre 45 minuter lektioner. Blir väl regler och lite grundläggande strategier antar jag. Jag håller forumet informerad om hur det hela utvecklar sig. Kanske att de backar ur? De andra studieförbunden sa att det var mot reglerna att ha brädspel som studiecirkel. Har tydligen missbrukats. Men folkuniversitet kanske har en mer nyanserad syn på sådana stela regler.
Last edited by Carl Johan Nilsson on 15 Nov 2007 08:12, edited 1 time in total.
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Fascinerande nyhet och finns det något skäl att vara ledsen för att man inte bor i Göteborg så är det shogin, det framstår som allt klarare.

Skulle vara intressant att veta hur det där missbruket yttrade sig, spelade de backgammon om pengar eller schack i förening med starka drycker?

Hursomhelst så har du en chans att rehabilitera brädspelens rykte här, Carl Johan. Lycka till!
Vad tror du? Blir de japanofilerna enbart som hittar dit eller hobbysökare i allmänhet.
Sådana där broschyrer brukar jag bara bläddra igenom som hastigast och då går man ju direkt till de avdelningar som man på förhand vet är särskilt intressanta.
Hamnar din kurs i fel ämnesområde kanske det blir svårt att hitta rätt målgrupp.
Martin Danerud
Posts: 591
Joined: 05 Nov 2007 22:19

Post by Martin Danerud »

Bra initiativ, Carl Johan! Vi får verkligen hoppas att det blir av och att många anmäler sig. I värsta fall får vi väl tillföra några "etablerade" nybörjare. Det vore ju snyggt om det blir en stående kurs i deras utbud.

Om du vill, så får du så klart använda förbundets demonstrationsbräde.

Tips: Lägg mycket krut på texten i deras katalog! Försök få med många anknytningar till Japan och japansk kultur. Om texten enbart pekar på ett brädspel, så blir basen av intresserade kanske för liten.
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

Jag använder gärna förbundets demonstrationsbräde.

Så här ser texten jag har skissat på ut:

Japanskt schack (shogi)
Det första schackspelet skapades i Indien och kallades Chaturanga. Men tiden fördes spelat via handelskaravaner både öster- och västerut. Det schackspel som vi idag kallar som vi idag kallar schack var det som vandrade västerut via Persien - Italien och vidare ut i Europa. Det schack som vandrade österut delades senare upp i bland annat kinesiskt, japanskt, koreanskt, burmesiskt och mongoliskt schack. Idag spelas japanskt schack av ca 2 miljoner japaner och det ses där inte bara som ett spel utan även som ett japanskt kulturfenomen såsom sumobrottning, origami, tecermonier, budo, geishor och sushi. 1996 nådde slutligen shogi Sverige där det finns organiserat i ett förbund och ett antal klubbar.

Målgrupp:
Kursen vänder sig till vuxna nybörjare. Inga förkunskaper krävs.

Mål:
Under kursen kommer alla att lära sig spelreglerna för shogi och alla grundläggande strategier och taktiker. Man kommer lära sig hur man noterar drag i shogi och hur man därigenom kan studera spelet i böcker och tidningar. Man kommer känna till när, hur och var man kan spela shogi, både i verkliga livet och på internet. Man kommer slutligen att lära sig något nytt och spännande om Japan och japansk kultur.

Kursupplägg:
Shogi kommer att demonstreras på ett demonstrationsbräde. Vi kommer också öva på det som gås igenom genom att träningsspela på vanliga bräden och genom att lösa problem.

Kursledare:
Vår kursledare har 10 års erfarenhet av att spela shogi och är den näst högst rankade shogispelaren i Norden.

Material:
Allt studiematerial kommer att tillhandahållas under kursen. För den intresserade kommer även bräden, pjäser och en bok om shogi att finnas för försäljning till självkostnadspris. Dessa är dock inte nödvändiga för att genomgå kursen.

Vad tror ni om den texten?
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Bra och fyllig text!
Du kanske kan smyga in att kursledaren har spelat i Japan ett flertal gånger också. Det är det verkligen inte alla som kan skryta med!
Hur går det med det japanska språket förresten? Jag vet att du tragglade lite med det 2002.
Vilken plats ligger du på i världen utom Japan? Är du bland de 50 bästa där eller något sådant kan du ju foga in det med.
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

Har haft lite ytterligare kontakter med folkuniversitet nu.
De är lite inne på att vi först skall testa en 3 lektioners föreläsning som annonseras ut i deras kurskatalog och baserat på hur många intresserade som dyker upp så tar man beslut om man vill satsa på en hel kurs. Jag är lite inne på en hel kurs men en föreläsning är ju såklart mycket bättre än ingenting. Dom skulle diskutera inbördes först och sedan kommer vi att träffas och diskutera i nästa vecka (för att se om dom vågar låta mig representera dom antar jag :wink:). Nackdelen med föreläsning före kursen är att man inte kommer med i den tryckta katalogen då. Däremot kommer man med i internet-kurskatalogen.
På GSS sammankomst igår var det tre nybörjare som alla var intresserade av att gå en nybörjakurs så där kan finnas en bas till en kurs.
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

Det går en smula segt med kontakterna i folkuniversitet för tillfället.
Under nästa vecka skall de återkomma med lite respons efter att ha haft ett möte. Det var lite mer fart i kommunikationen när jag pratade med de på folkuniversitetet i Alingsås jämfört med Göteborgskontoret. Men jag kämpar få så får vi se var det slutar. :?
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

Har varit i nya kontakter med folkuniversitetet nu.
De vill ha en helkvälls workshop/seminarie/föreläsning under mars månad för att känna av intresset. Denna workshop kommer annonseras ut i deras internet-kurskatalog. Under denna kväll kommer vi också att informera om att vi skall hålla en kurs i shogi med start några veckor efter workshopen och samla intresseanmälningar. För att kursen skall annonseras ut i deras internet-kurskatalog krävs att deltagarantalen och intressanmälningarna på workshopen blir "tillräckligt" stort. För att kursen ska starta krävs såklart att ett tillräckligt antal personer anmäler sig till kursen.

Vi har också bestämt ett datum - 22:a januari där vi skall träffas och diskutera. Jag kommer då visa upp shogi och visa någon form av plan för en workshop och en kurs.
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

Hade möte med Folkuniversitet idag.

Vi bestämde att ha en två-timmars föreläsning i ämnet kl. 19-21 någon av dagarna måndag - onsdag v.14 dvs 31/3-2/4.
Föreläsningen kommer annonseras ut i deras kurskatalog och även via affisher i deras lokaler. Föreläsningen blir gratis för alla som nu går en kurs genom folkuniversitet men kommer kosta något för andra - vet inte vad ännu.

Tänkte lägga upp föreläsningen så här:
19.00 – 19.10
Presentation och syfte med dagen

19.10–19.30
Shogits historia, shogi i Sverige och i Japan. (Alla får en tidning shogi på svenska gratis). Lite fotovisning.

19.30–20.00
Regelgenomgång på demobräde. (Alla får ett regelhäfte)

Fikapaus

20.15 - 20.30
Shogi på datorn (Spela på servrar, mot program och bra länkar)

20.30 – 20.45
Information om nybörjarkurs i shogi.

20.45 - 21.00
Avslutning - Anmälan till kurs. Försäljning av spel.
Vad tror ni om det upplägget?

Vi bestämde också att annonsera ut en nybörjar kurs a 6*3 lektioner á 45 minuter. Kommer hållas v.15 - 20 någon av dagarna måndag - onsdag (förutsatt att tillräckligt många anmäler sig). Har skissat på en kursplan. Tänkte knåpa ihop ett kurskompendium. Om någon tänker sig starta en liknande kurs ngn annanstans så är det helt ok att använda detta kompendium.
Om nybörjarkursen blir tillräckligt populär så ser folkuniversitet gärna en fortsättningskurs också.
Kursavgiften skulle försöka hållas på ett minimum - vet inte vad det innebär ännu men det blir ett antal hundralappar. Avgiften täcker administrativa kostnader, lokalkostnader, uppkopiering av kurskompendium och markandsföringskostnader.
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

Föreläsningen om shogi kommer vara den onsdagen den 2:a april är det bestämt nu. Kursen kommer vara onsdagarna 16:e april, 23:e april, 7:e maj, 14: maj, 21:a maj och med avslutning den 28:e maj. Blir ju ett ypperligt läge sedan för deltagarna att testa vingarna på Trollhättan Open den 31/5-1/6.

Nästnästa vecka kommer detta annonseras ut i folkuniversitetets kurskatalog. Priser mm är inte avklarat ännu.
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

Nu är kursen inne i kurskatalogen.
Även enkvällsföreläsningen är med.
Har ni någon i er omgivning som skulle tänkas vara intresserad av detta så tipsa gärna denna person om kursen.
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

Enkvällsföreläsningen som skulle varit idag blev tyvärr inställd beroende på att ingen hade anmält sig.
Vi får hoppas på att kursen lockar några fler.
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

Tyvärr ställdes även kursen in på grund av får få (inga) anmälda.
Men folkuniversitet tro på idén och vill gärna testa en gång till till hösten.
Kursstart då blir onsdagen den 24:e september. Detta kommer annonseras i den tryckta kurskatalogen vilket förhoppningsvis skall nå ut till fler. Kursen var ju lite svår att hitta på internet.
Martin Danerud
Posts: 591
Joined: 05 Nov 2007 22:19

Post by Martin Danerud »

Gambatte kudasai.
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

Det blir tyvärr ingen kurs i Göteborg till hösten heller - i vart fall inte i samarbete med Folkuniversitetet eftersom de tyvärr hade glömt bort att få med shogikursen till höstens kurskatalogen.
Post Reply