Resultat Lag-SM 2011

Inbjudningar, resultat, anmälningslistor, diskussioner om resor och boende mm
Post Reply
Martin Danerud
Posts: 591
Joined: 05 Nov 2007 22:19

Resultat Lag-SM 2011

Post by Martin Danerud »

Lag-SM 2011 spelades i helgen för tionde gången. Det var premiär för den nya spelformen med tremannalag och avsaknad av restriktioner för utländska spelare. När Asle har räknat klart, så kommer en komplett resultatredovisning, men här är slutresultaten för lagen:

1. Göteborgs Shogisällskap 12 poäng
2. Västervik/Stockholm 8 poäng
3. Norrköping 7 poäng
4. Guldgeneralerna I, Trollhättan 3 poäng
5. Guldgeneralerna II, Trollhättan 0 poäng

Norrköping bjöd på fint väder på lördagen, då vi kunde sitta ute, men regn på söndagen, då partierna fick avgöras i caféet.

Göteborg, med Motoshi Goto, Martin Danerud och Jonas Ahlqvist, vann för första gången utan att förlora något parti. Det var Göteborgs tionde seger i Lag-SM. Guldgeneralerna II, Trollhättan, saknade en spelare och fick kämpa hårt utan utdelning, men det var roligt att för första gången i Lag-SMs historia kunna räkna in tre kvinnor bland de startande.
Martin Danerud
Posts: 591
Joined: 05 Nov 2007 22:19

Re: Resultat Lag-SM 2011

Post by Martin Danerud »

Här är de individuella resultaten i Lag-SM 2011:

Nr Name Nat Grade ELO 1 2 3 4 5 Pts +/-
1 Goto Motoshi JP 2 Dan 2233 0- 13+ 7+ 4+ 10+ 4 +1
2 Danerud Martin SE 2 Dan 1664 0- 14+ 5+ 9+ 12+ 4 +10
3 Ahlqvist Jonas SE 1 Kyu 1615 0- 0+ 6+ 8+ 11+ 4 +12
4 Hellström Magnus SE 5 Kyu 1430 7+ 0- 10+ 1- 13+ 3 +39
5 Alexandersson Niklas SE 3 Kyu 1473 8+ 10+ 2- 13+ 0- 3 +28
6 Hansson Mikael SE 6 Kyu 1234 9+ 11+ 3- 0+ 0- 3 +15
7 Rabe Jan SE 2 Kyu 1461 4- 12+ 1- 14+ 0- 2 -6
8 Dahlqvist Ulf SE 3 Kyu 1483 5- 0- 12+ 3- 14+ 2 -14
9 Ask Josef SE 1075 6- 0- 11+ 2- 0+ 2 +2
10 Söderberg Robert SE 2 Kyu 1546 14+ 5- 4- 0- 1- 1 -28
11 Karlsson Caroline SE 1* 0+ 6- 9- 0- 3- 1
12 Flood Bosse SE 9 Kyu 929 13+ 7- 8- 0- 2- 1 +15
13 Skoglund Anna-Karin SE 19 Kyu 135 12- 1- 0- 5- 4- 0 +33
14 Palm Himmelman Lisa SE 1* 10- 2- 0- 7- 8- 0

Promoting Goto Motoshi to 3 Dan
Promoting Hellström Magnus to 3 Kyu
Promoting Ask Josef to 9 Kyu

Dan-spelarna:

Motoshi Goto var omutlig med sitt lugna och säkra spel. Den tuffaste fighten stod förmodligen mot Magnus Hellström, men även där var det en tydlig klasskillnad utan chans för Magnus. Goto-san har en ranking på cirka 2400 på www.shogidojo.com. Han berättade också att han är rankad runt nummer 600 bland Japans shogiamatörer. Goto-san har nu jobbat som post doc på Chalmers under några år, och han planerar att återvända till Japan till våren. Ta chansen att möta honom i Göteborg Open till hösten! Det är lärorikt.
Jag tog själv de poäng som jag skulle ta. Det enda partiet med kamp blev det mot Niklas Alexandersson. Niklas kom sämre i öppningen, och jag ägnade en kvart av betänketiden till att utvärdera hans kontringsmöjligheter efter det som såg ut som den bästa fortsättningen med vinst av ett guld och en springare och fördelen av en förvandlad lans inne i Niklas ställning till priset av en lans och en löpare. Partiet fortsatte som jag hade trott med ömsesidiga kungsangrepp, men min vinstmarginal blev mindre än vad jag kunde se under den kvarten. Mattsättningen gick ganska smärtfritt, men det fanns (minst) en bättre fortsättning för Niklas, där jag hade varit tvungen att hitta ett lurigt tsume med två rena generalsoffer.

Dan-kandidaterna:

Jonas Ahlqvist tog också de poäng som han skulle ta. Han hade två något besvärliga partier mot Mikael Hansson och Ulf Dahlqvist, men han svävade aldrig i förlustfara. Jonas behöver spela i Paris till hösten och i framtida EM för att bli dan-spelare.
Magnus Hellström fortsätter att gå framåt. I första ronden stod han klart sämre mot Jan Rabe, men Magnus lyckades få in en bra kontring och vinna. En intressant detalj är att efter Lag-SM 2011 har kompisarna Magnus och Ulf Dahlqvist exakt samma rankingar för första gången (3-kyu och ELO = 1469). Ulf avböjde också i samband med denna turnering att framöver behöva tillhöra kategorin "lovande" eller "dan-kandidater". Magnus kanske kan bli dan-spelare bara genom att spela svenska turneringar, men det skulle gå snabbare om han spelade internationellt.
Niklas Alexandersson har ju varit med en tid inom svenskt shogi. I och med Lag-SM 2011 nådde Niklas ELO = 1501, vilket är första gången som han passerar ELO = 1500. Innebär det att Niklas är en "dan-kandidat"? Jag är inte säker på det. Niklas har alltid varit duktig på att kontra sylvasst från en sämre ställning. Men för att bli dan-spelare, så måste man också kunna komma bättre efter öppningen för att besegra motståndare som man "skall" slå.

Tjejerna:

Guldgeneralerna hade med sig Caroline, Anna-Karin och Lisa. Kommer de att kunna bli bättre? Absolut. De hade mycket begränsad shogierfarenhet, och de samlade på sig mer under denna turnering. Kommer de att kunna bli dan-spelare eller starka kyu-spelare? Nej, men överraska mig gärna, om ni kan!

Resten:

De övriga spelarna deltog och kämpade och gjorde Lag-SM 2011 till en trevlig tillställning.

Vi ses nästa år!

Martin
Post Reply