Resultat från ISF 2011

International Shogi Festival och amatörshogi i Japan i största allmänhet
Post Reply
Martin Danerud
Posts: 591
Joined: 05 Nov 2007 22:19

Resultat från ISF 2011

Post by Martin Danerud »

De svenska deltagarna i ISF och George Hodges Memorial i Paris 28-30 oktober vann alla 50% av de partier som de spelade.

Ni kan hitta resultaten på

http://isf.shogi.fr/

under "Results" och ni kan hitta bilder genom att klicka "The event" + "Pictures".

Det var ett bra arrangemang med fint hotell och god mat. Det enda som många klagade på var att det var fyra ronder den första speldagen och sedan två ronder de andra speldagarna.

För min del kom jag undan speldebuten i International Shogi Forum med blotta förskräckelsen. Som bekant har jag inte spelat så mycket shogi under de gångna åren. Jag hade inte heller förberett mig särskilt väl inför tävlingen.

Därför kändes det överraskande även för mig att jag spelade så bra den första dagen. Jag stod på vinst i det första partiet mot Mako Yamaguchi från Japan (Ladies Amateur Meijin 2011; till slut femma i ISF), men fick inte ihop mitt tsume på slutet och förlorade i stället. Även i rond 2 mot Laszlo Abucski från Ungern, som till slut kom tvåa, spelade jag på toppen av min förmåga men jag missade att genom ett enkelt drag i byo-yomi ge kungen en flyktväg och sedan förlorade jag även det partiet. I de avslutande sex ronderna vann jag fyra partier. Men motståndet var mycket hårt. Jag kunde ha vunnit alla partier, men alla mina motståndare stod också någon gång bättre i alla partierna! Alla mina vinstpartier vanns genom kontringar. Alla mina förlustpartier förlorades efter kontringar. Men OK. Fyra poäng av åtta speglade nog min insats ganska väl ändå. Men om jag hade vunnit de två första partierna, så hade det förstås blivit en helt annan tävling.

Pga den relativt korta betänketiden (30 minuter + 30 s byo-yomi) hade jag knappt någon möjlighet att resa mig och titta på de andra svenskarnas partier i sidoturneringen George Hodges Memorial. Men hur som helst så tog Peder Gedda, Jan Rabe och Rikard Skotnicki alla tre segrar på sex partier.

Janne och jag gjorde också efter bästa förmåga reklam för Göteborg Open 26-27 november i Göteborg. Det blir nästa möjlighet att spela shogi i Sverige.
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Re: Resultat från ISF 2011

Post by Carl Johan Nilsson »

Intressant att Mako Yamaguchi som då skulle vara kanske bland de bästa kvinnliga amatörerna i Japan åkte på stryk mot Europas kanske spelstarkaste kvinna - Karolina Styczynska.
Martin Danerud
Posts: 591
Joined: 05 Nov 2007 22:19

Re: Resultat från ISF 2011

Post by Martin Danerud »

Mako Yamaguchi blandade och gav. Hon imponerade alltså inte mot mig, och jag såg att hon var ute och cyklade i många partier. Men hon spelade som en japansk junior med aggressiva och starka avslutningar. Jag talade en del med Yamaguchi. Hon är från Osaka och har spelat shogi sedan hon var liten. Hon anser inte sig själv tillräckligt stark eller tillräckligt intresserad av joseki för att satsa på att bli proffs.
Karolina Styczynska går från klarhet till klarhet. Hon spelade så starkt i Paris, så att hon skulle ha kunnat vinna hela tävlingen.
Post Reply