Shogi på Schack-SM i Växjö 28 juni - 13 juli 2008

Aktiviteter för att sprida shogi, styrelsemötesprotokoll, målsättningar och strategier mm

Post Reply
Martin Danerud
Posts: 591
Joined: 05 Nov 2007 22:19

Shogi på Schack-SM i Växjö 28 juni - 13 juli 2008

Post by Martin Danerud »

Jag har varit i kontakt med arrangörerna av Schack-SM 2008 i Växjö. Sveriges Shogiförbund har varit på plats vid Schack-SM med shogihörna och nybörjarturnering 1997, 1998, 1999, 2000, 2001, 2002, 2004, 2005 och 2006. I början var vi bara en liten filial till Svenska Schackbutiken, men sedermera har vi varit en sideshow till själva Schack-SM, utannonserade i deras program på hemsidan etc.
Arrangörerna i Växjö var mycket positiva till att härbärgera Sveriges Shogiförbund. De vill fortsätta dialogen framåt jul, när de är klara med sina lokaler.
Tidigare har vi haft en shogihörna där fritt spel och nybörjarinstruktion har pågått under ronderna (numera börjar ronderna i alla klasser oftast klockan 15 på dagarna, så man får en del tid till annat) och utannonserade dagar för nybörjarturneringar. Det har varit torsdagarna vecka 1 och vecka 2 för att ha hunnit med maximal träning innan nybörjarturneringen men ändå ha distans till sista dagen, då de flesta reser hem.
Nu finns chansen för er debattsugna att komma med konkreta idéer för att sprida shogi och att själva förverkliga idéerna. Tidigare har det visat sig att just Schack-SM är den plats där vi vinner flest nya medlemmar per tidsenhet, om man jämför med spelkonvent och allmänna platser.

Vilka aktiviteter tycker ni att vi skall ha?
Vill ni ta fram en intresseväckande folder eller affisch?
Vilka dagar kan ni vara på plats och hjälpa till?
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

Martin Danerud wrote: Vilka aktiviteter tycker ni att vi skall ha?
Eftersom jag är mycket för att locka medlemmar med en kurs så föreslår jag kust detta. En utannonserad tid varje dag - två timmar lång kanske där man börjar med regler och sedan går vidare med grundläggande strategier, taktiker, rockadställningar mm. Det upplägget som jag tänkt ha i kursen på folkuniversitet. Fast kanske i något komprimerad form. Sedan är det väl inte fel med en nybörjarturnering som avslutning på en sådan kurs.
Martin Danerud wrote:Vill ni ta fram en intresseväckande folder eller affisch?
Jag tycker absolut att vi skall ta fram en fin och attraktiv banderoll för Svergies Shogiförbund. Den kan vi använda för att locka till oss folk i allehanda marknadsföringsjippon och även för att dekorera på SM och dylikt. Har kollat med Vasaboden i Göteborg och de trycker en sådan för 600:- per kvadratmeter inklusive material. Materialet är något vinylaktigt ungefär som våra shogibräden. Design kan man göra som man vill. Det går att blanda text, bilder, foton eller vad man vill. Jag tror det skulle vara värt en 600:- för att trycka upp en sådan i format 0.7x1.5m eller likvärdigt. Så vi syns!
En ny folder vore inte fel heller. Schackspelarna lär ju visserligen förstå humorn i den nuvarande foldern eftersom de kan schackreglerna, men dels har de sett folder många gånger nu och dels tror jag att det skulle göra gott att putsa upp layouten något.
Martin Danerud wrote:Vilka dagar kan ni vara på plats och hjälpa till?
Du menar alltså att vi måste göra något själva också! :shock:
Jag skulle kunna vara intresserad av att hjälpa till. Får återkomma med omfattning. Bidrar SSF till resa och boende eller är det tänkt att man får stå för det själv?
Martin Danerud
Posts: 591
Joined: 05 Nov 2007 22:19

Post by Martin Danerud »

Vad roligt med respons!
Jag håller med om att vi bör ha en ny shogifolder till Schack-SM 2008. Den gamla har varit med sedan 2001 och har blivit massdistribuerad på flera Schack-SM.
En banderoll skulle vara mycket bra. Vi bör ha en diskussion i Styrelsen om det är någonting som Sveriges Shogiförbund vill köpa. Jag tar upp det på nästa styrelsemöte.
En shogikurs på Schack-SM skulle vara ett nytt grepp. Vid det laget har ju du hunnit köra din kurs på Folkuniversitetet förhoppningsvis, och då kanske du kan trimma den till ett lämpligt format för Schack-SM. Antingen kan man ju ha samma kurs som går flera gånger eller också en kurs i flera delar.
Sveriges Shogiförbund betalar för resan till och från Växjö och billigast möjliga logi. Ritsuko och jag har tänkt att göra en semesterresa till södra Sverige med Växjö som bas. Då kan man göra utflykter på dagarna och vara på schack-SM från och med eftermiddagen. Förmodligen betalar vi en bättre logi själva.
MickeH
Posts: 126
Joined: 19 Sep 2007 17:16

Post by MickeH »

Jag har ett tag haft idén om att skapa en broschyr som riktar sig till just schackspelare.

Vad som skiljer shogi från schack (gå inte ut med springarna för tidigt osv).

Dessvärre har jag lite ont om tid just nu, men om någon annan känner sig manad, så sno gärna min idé.
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

Jag flyttade denna tråd till förbundsnytt där jag anser att den hör hemma.
Martin Danerud
Posts: 591
Joined: 05 Nov 2007 22:19

Post by Martin Danerud »

Hade det inte varit lämpligt att tillfråga den som startade tråden först innan den flyttades? Något slag av uppföranderegler måste vi väl ha på detta forum?
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

En moderator har som uppgift att hålla forumet strukturerat och ordnat. Det innebär till exempel att:
- Ta bort olämpliga inlägg som spam och personangrepp.
- Splitta trådar där mer än en fråga diskuteras.
- Slå ihop olika trådar där samma fråga diskuteras.
- Flytta trådar som ligger under fel rubrik.
Inte för att göra någon av dessa uppgifter behöver eller bör moderatorn fråga någon om lov utan det är helt upp till moderatorn själv. Om någon anser att moderatorerna på shogiforum skall arbeta på något annat sätt så föreslår jag att det startas upp en egen tråd i ämnet – förslagsvis under rubriken Shogi allmänt.
Martin Danerud
Posts: 591
Joined: 05 Nov 2007 22:19

Post by Martin Danerud »

Överst på sidan står ju

Moderator: none

Jag hade inte förstått att du hade blivit moderator. Det kanske borde annonseras tydligt.
MickeH
Posts: 126
Joined: 19 Sep 2007 17:16

Post by MickeH »

Formellt sett har vi inga moderatorer.

Vi har 3 administratörer som utför en moderators uppgifter:
Carl Johan Nilsson
Daniel Wredenberg
Mikael Hansson

Huruvida denna tråd skulle flyttas eller inte har jag ingen direkt åsikt om, tråden skulle passa in under båda rubrikerna, men jag litar på Carl Johans omdöme.

Administratörerna rensar också regelbundet bort "skräpmedlemmar", dvs sådana som bara går med i forumet för att sprida sin (porr-)spam. Jag skulle tro att vi i nuläget har tagit bort närmare 50 sådana.
Janne R
Posts: 10
Joined: 11 Mar 2008 15:38
Location: Stockholm

Post by Janne R »

Hej!

I samband med diskussionen om spridande av shogi vill jag bidraga med några smärre ideer. Man har talat om att göra nya affischer och broschyrer etc. En bild och ett motiv som jag tror på i det sammanhanget är en bild på Garri Kasparov spelandes shogi, som t.ex. tyskarna har flera av på sin hemsida www.shoginet.de
För den oinvigde kan nog shogipjäserna med sina kanji - tecken ibland ge ett främmande och exotiskt intryck, att då ha en affisch bredvid med t.ex. bifogade texten " Kasparov har testat shogi - kanske du också?", skulle kunna bidra till att "avmystifiera" shogispelandet. En sån bild - med den kanske störste sckack-ikonen någonsin - borde göra nytta särskilt i ett sammanhang ,där många schackspelare vistas ( schack - SM ).

MVH Janne R
Martin Danerud
Posts: 591
Joined: 05 Nov 2007 22:19

Post by Martin Danerud »

Det är en bra idé, Janne!
Jag skall göra en sådan affisch till sommarens Schack-SM.
Tyvärr är ju sanningen bakom Kasparovs shogispelande att det skedde i samband med en intervju med en japansk shogijournalist och sedan aldrig mer. När den intervjun gavs, så hade ju jag med detta (på omslaget) till SHOGI PÅ SVENSKA, vilket en och annan kanske drar sig till minnes.
Martin Danerud
Posts: 591
Joined: 05 Nov 2007 22:19

Post by Martin Danerud »

Idag har shogi på Schack-SM 2008 i Växjö inletts. Verksamheten skall pågå den första veckan enligt:

Sön 29/6 15-19 Shogihörna
Mån 30/6 15-19 Shogihörna
Tis 1/7 15-19 Shogihörna
Ons 2/7 15-19 Shogihörna
Tor 3/7 19-21 Nybörjarturnering

Shogihörna innebär egentligen bara fritt spel och shogiinstruktion
för dem som är intresserade på tre bräden och vårt shogidemobräde.

Nybörjarturneringen innebär tre ronder Schweizerlottad turnering med
20 minuter per spelare. Startavgiften är 10 kr. Berättigade att
deltaga är de som inte har spelat några rankade shogipartier. Priserna är
tävlingsshogispel till vinnaren (eventuellt flera spel till flera
vinnare, om vi gör fler än en grupp, vilket sker om vi får fler än
åtta deltagare). Sedan lottar vi också ut fickshogispel bland alla
deltagare vid prisutdelningen.

Välkommen till Shogihörnan, om ni befinner er i eller i närheten av Växjö! Vi sitter nära bokförsäljningen. Den första dagen fick vi en bra start med flera intresserade och ett antal sålda shogispel. I morgon har vi fått möjlighet att lägga ut foldrar innan spelet inleds. Det kommer säkerligen att generera mycket folk under resten av veckan.
Post Reply