Test av shogikunskaper för nybörjare

Synpunkter och kommentarer om förbundets hemsida, http://shogi.hem.nu
Post Reply
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Test av shogikunskaper för nybörjare

Post by Carl Johan Nilsson »

Martin sa i en annan tråd att de som på egen hand letat sig till shogi har en större benägenhet att stanna kvar än andra. Detta fick mig att klura lite på hur man skulle göra förbättra hemsidan i syfte att få nybörjare att börja spela shogi.

Vad tror ni om ett interaktivt shogitest för nybörjare? Ungefär som nutidstestet som finns på dn.se.

Kanske 10-15 frågor där man får svara på vilken pjäs som visas, hur pjäser går, någon övrig regelfråga, vem som är svensk mästare, kanske lösa någon väldigt enkel tsume etc etc. Svarar gör man genom att välja mellan ett antal förvalda alternativ. Efter att man svarat på frågorna så får man upp sitt resultat. Om man får alla rätt så får man ett stort grattis och tipset att testa att spela på Kurnik.org eller mot spear och länkar dit.

Det finns ju gott om den typer av tester på nätet idag. Kanske att det finns något bra gratisverktyg att sätta upp ett eget sådant test på samma sätt som det finns gratisverktyg för att sätta upp ett forum?
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Jag undrar om ett sådant test på förbundets hemsida egentligen är så verkningsfullt som medel för nyrekrytering. När de väl har hittat dit så tillhör de väl mer eller mindre redan de övertygades skara.
Men det är klart att ett quiz alltid kan vara ett stimulerande tidsfördriv både för gammal och ung. Osäkert dock om man skall skrämma bort nytillskotten med svåra frågor som vem den svenske mästaren är. Det vet jag knappt själv alla gånger trots mina 7 år i förbundet. :wink:

(Rätt svar är väl Emil förmodar jag)
Post Reply