Format - Papper eller pdf

Information från redaktören och diskussion om utveckling av medlemstidningen.
Locked
Therése Jernberg
Posts: 187
Joined: 25 Oct 2007 19:14
Location: Alingsås
Contact:

Format - Papper eller pdf

Post by Therése Jernberg »

From i år (2007) ges Shogi på svenska ut i två format, elektroniskt som pdf-fil och traditionellt, tryckt som papperstidning.

Idag är det ca 10 medlemmar som har valt att få tidningen elektroniskt, men flertalet väljer fortfarande papperstidningen.

I en annan tråd diskuteras nu medlemsavgiften till Sveriges Shogiförbund.
Carl Johan Nilsson har lyft fram omkostnaderna för tidningen som överstiger dagens medlemsavgift.
Carl Johan Nilsson wrote:På grund av att ingen idag vill eller kan kopiera upp Shogi på Svenska gratis (på sin arbetsplats eller liknande) trycks den istället på ett tryckeri. Att trycka ett exemplar kostar någonstans mellan 7-13:- beroende på antalet sidor. Detta har såklart ökat utgifterna för SSF dramatiskt i förhållande till medlemsavgiftens storlek. Till detta kommer porto som är 4.80:- för ett föreningsbrev från nyår. Ett kuvert kostar cirka 1:- Totalt under året blir kostnaden per medlem cirka 4*16:- = 64 kronor för enbart Shogi på Svenska
För Sveriges Shogiförbund är den elektroniska tidningen billigare än den tryckta papperstidningen. Beroende på vad medlemmarna anser sig vilja ha för format på sin tidning och vad man kan tänka sig att betala för den, får väl avgöras vid ett årsmöte.

Idag skickas pdf-tidningen via e-post, men det finns ju andra lösningar, tex att lägga den på förbundets hemsida med ett lösenord för att nå den.

I vilket format vill ni att tidningen ska publiceras?

Jag släpper frågan och ämnet fritt :shock:
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Jag tycker nedladdningsmodellen från hemsidan är ganska vettig och föreslog ju detta i nämnda tråd.
Eventuellt kunde man låta något nummer av tidningen ligga gratis åtkomlig också för att sporra nya medlemskandidater att eventuellt registrera sig.
Therése Jernberg
Posts: 187
Joined: 25 Oct 2007 19:14
Location: Alingsås
Contact:

Post by Therése Jernberg »

Årets första nummer av Shogi på svenska finns tillgänglig på förbundets hemsidan.

Det är möjligt att första numret av nästa års tidning också läggs ut på hemsidan. Jag får hänvisa den frågan till styrelsen.

Hur det fungerar tekniskt att lägga ut tidningen på hemsidan med lösenordsskydd, kan inte jag svara på? Men Mikael kanske vet.
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Jag har nu fått "Shogi på svenska" 4/07 i pdf-format och det var en klart bättre upplevelse och erbjöd en mer angenäm läsning.
Varför har jag inte upptäckt den här möjligheten förut?

:?
Therése Jernberg
Posts: 187
Joined: 25 Oct 2007 19:14
Location: Alingsås
Contact:

Post by Therése Jernberg »

Vad kul att du gillar pdf-formatet! :D

Igår vid utskicket var ni 14 stycken som fick tidningen via e-posten.
Locked