Förbättrad struktur på forumet

Synpunkter på shogiforum och på moderatorsåtgärder, rapport om buggar etc.
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Förbättrad struktur på forumet

Post by Carl Johan Nilsson »

Har funderat lite på om det finns ett förbättrat sätt att uppdela grupperna i vårt forum. Att så många inlägg kommer under allmänt tyder på det.
Ett förslag är att huvudgruppen "Svenska" byts ut mot följande 5 huvudgrupper: "Allmänt", "Tävlingar", "SSF", "Klubbar" och "Partier, böcker, shogi på nätet och mjukvara".
Så här ser mitt förslag ut mer i detalj:

Allmänt
Läs detta först Ordningsregler mm
Test av forumet Här kan funktionalitet på forumet testas
Allmänt Sånt som har med shogi att göra men som inte passar in någon annanstans
Övrigt Sånt som inte har med shogi att göra men som inte passar in någon annanstans

Tävlingar (Denna huvudgrupp tänkte jag skulle innehålla inbjudningar, resultat, anmälningslistor, diskussioner om resor och boende mm mm.)
SM
Lag-SM
EM
Trollhättan Open
Västervik Open
Göteborg Open
Shogi Forum
GP
Kurnik GP
Proffs Shogi
Övriga tävlingar

Sveriges Shogiförbund
Styrelsens verksamhet Aktiviteter för att sprida shogi, styrelsemötesprotokoll, målsättningar och strategier mm
Årsmöten Protokoll, motioner, valberedningens information mm
Hemsidan Utveckling av Sveriges shogiförbunds hemsida
Shogiforum Utveckling av detta forum
Shogi på svenska Information från redaktören och diskussion om utveckling av medlemstidningen.
Övriga diskussioner om SSFs verksamhet Medlemsavgift, Upplägg av SM etc.

Shogiklubbar
Guldgeneralerna Trollhättan
Västerviks Shogisällskap
Stockholm
Göteborgs Shogisällskap
Information från övriga som sprider shogi i Sverige

Partier, böcker, shogi på nätet och mjukvara
Partier, Joseki, Tsume
Shogi på nätet
Mjukvara
Shogilitteratur
Länkar

Vad tror ni om det?
MickeH
Posts: 126
Joined: 19 Sep 2007 17:16

Post by MickeH »

Idén i sig är utmärkt.

Däremot den struktur du föreslår kommer inte att fungera på ett så litet forum som vi har. Hade vi haft hundratals besökare och många dussin inlägg per dag skulle det vara bra. Som det är nu skulle det bara bli rörigt, eftersom vi bara är ett 10-tal medlemmar och bara gör ett par inlägg per dag.

Jag gör gärna om forumet en del, men vi måste nog sätta det i proportion till antalet användare/inlägg. Sen kan man förstås bygga ut det mera på sikt.

Jag har inget direkt motförslag, men en struktur byggd på Carl Johans förslag (men i mindre omfattning) är jag positiv till.

Bör vi också strukturera den engelska delen och marknadsföra oss på t.ex. Shogi List?
Therése Jernberg
Posts: 187
Joined: 25 Oct 2007 19:14
Location: Alingsås
Contact:

Post by Therése Jernberg »

Det kan vara bra att ändra på strukturen nu, innan det blir fler användare som gör inlägg. Vi får väl hoppas att fler hittar hit. I nästa nummer av medlemstidningen finns det flera artiklar som hänvisar till forumet. :D

Jag tycker att Carl Johans förslag är bra. Det blir mindre rörigt än nu, då en del inlägg hamnar under fel rubrik. Men det kanske är något som ett forum får dras med oavsett hur man strukturerar det.
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Som en omedelbar reaktion på ditt förslag menar jag att det du placerar under "Shogiforum Utveckling av detta forum" som en underrubrik till "Sveriges Shogiförbund" bör ges ett eget forum. Detta skulle kunna döpas till "Webmasterforum", "Shogiforum" eller liknande. Däri kunde trådar som denna och min som föreslog åtgärder mot spammet samsas samt vissa announcements med allmängiltigt innehåll.

Man brukar traditionellt separera avdelningar som behandlar forumet i sig från de övriga frågorna och det finns ingen större anledning att ändra på det här.
Det kan också finnas principiella skäl att markera gränsdragningen mellan förbundet och Shogiforum eftersom denna sida är öppen även för ickemedlemmar. Här finns utrymme att förutsättningslöst dryfta shogifrågor utan någon koppling eller lojalitet till förbundet och enskilda medlemmar.

Annars anser jag i huvudsak att ditt förslag är bra.
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

Mikael Hansson wrote:Däremot den struktur du föreslår kommer inte att fungera på ett så litet forum som vi har. Hade vi haft hundratals besökare och många dussin inlägg per dag skulle det vara bra. Som det är nu skulle det bara bli rörigt, eftersom vi bara är ett 10-tal medlemmar och bara gör ett par inlägg per dag.

Jag tror inte att det skulle bli rörigt av lite mer struktur. Möjligtvis skulle någon av underkapitlena bli oanvända men då kanske man skulle kunna ta bort dessa bara. Och så få inlägg är det ju inte ändå. 250 st på en dryg månad. Med det här tempot är vi uppe i över 2000 inlägg innan 2008 är över. Sedan tror jag att det uppmuntrar till inlägg om det finns många lämpliga rubriker att fylla på i.
Mikael Hansson wrote:Bör vi också strukturera den engelska delen och marknadsföra oss på t.ex. Shogi List?

Det kanske är en genial idé! :!:
Shogilist är det som finns idag för kommunikation men ett forum är mänga gånger bättre än ett mailserversystem.
Nils Carlsson wrote:Man brukar traditionellt separera avdelningar som behandlar forumet i sig från de övriga frågorna och det finns ingen större anledning att ändra på det här.
Det kan också finnas principiella skäl att markera gränsdragningen mellan förbundet och Shogiforum eftersom denna sida är öppen även för ickemedlemmar.
Jag har trott att det är Sveriges Shogiförbund som "äger" forumet. Men om det inte är så tycker jag också att forumet skall ligga någon annanstans. Kan MikaelH klargöra situationen om ägandeskapet? Om shogiforum är MikaelHs och Wredenbergs forum så håller jag absolut med att detta kapitel ska flyttas. Bara den aktivitet som är kopplad direkt till SSF tycker jag ska ligga under den huvudrubriken.
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

MickeH wrote: Bör vi också strukturera den engelska delen och marknadsföra oss på t.ex. Shogi List?
I så fall föreslår jag att vi lyfter ut den helt från den svenska sidan och låter den bilda en egen del och länkar direkt till den engelska versionen när vi gör reklam för forumet. Vi kan också ha en ingångssida där man kan välja språk för den som föredrar det.

Tror faktiskt att många tappar aptiten på att delta när de möts av så mycket svenska i forumstrukturen.
Alla har inte en så öppen attityd till främmande språk som vi svenskar generellt har.

EDIT Det räcker väl kanske till och börja med att bara länka till den engelska delen på följande sätt:
http://shogi.se/forum/index.php?c=3. Det blir i och för sig inte särskilt snyggt och användarvänligt när de som visas "on line" kanske bara befinner sig på den svenska delen.
/EDIT
Last edited by Nils Carlsson on 05 Dec 2007 22:50, edited 5 times in total.
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Carl Johan Nilsson wrote: Jag har trott att det är Sveriges Shogiförbund som "äger" forumet. Men om det inte är så tycker jag också att forumet skall ligga någon annanstans. Kan MikaelH klargöra situationen om ägandeskapet? Om shogiforum är MikaelHs och Wredenbergs forum så håller jag absolut med att detta kapitel ska flyttas. Bara den aktivitet som är kopplad direkt till SSF tycker jag ska ligga under den huvudrubriken.
Tycker inte att det spelar någon roll faktiskt! Forumet bör ändå markera att det har en fristående roll i förhållande till förbundet. Sveriges shogiförbunds hemsida och tidskrift är förbundsorganen, Shogiforum är en diskussionssida för alla shogiintresserade.

Sedan är det vettigt att webmaster- och supportdelen är tydligt åtskild från de andra (högst upp eller längst ned i delforumlistan är det brukliga) så att alla i olika stadier av desperation som har klagomål och synpunkter hittar korrekt forum att lufta dessa i.
MickeH
Posts: 126
Joined: 19 Sep 2007 17:16

Post by MickeH »

Carl Johan Nilsson wrote: Kan MikaelH klargöra situationen om ägandeskapet?
Ägare får väl Daniel Wredenberg ses som. Det är han som har satt upp forumet på sin egen server.
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

Ja då passar ju inte topicen om shogiforum in under SSF-forumet.
För min del är Nils förslag att göra ett eget forum för detta ok.
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Är det någon som vet vad Daniel Wredenberg själv har för planer för forumet? Om han betalar så kan man ju föreställa sig att han vill ge sin syn på förslagen.

Är det förresten DW som har användarnamnet argip som var näst först med att registrera sig? Han uppges ha en post men det går inte att klicka sig fram till den.
MickeH
Posts: 126
Joined: 19 Sep 2007 17:16

Post by MickeH »

Nils Carlsson wrote:Är det någon som vet vad Daniel Wredenberg själv har för planer för forumet? Om han betalar så kan man ju föreställa sig att han vill ge sin syn på förslagen.

Är det förresten DW som har användarnamnet argip som var näst först med att registrera sig? Han uppges ha en post men det går inte att klicka sig fram till den.
Såvitt jag vet är Daniels plan att främja shogin. Jag minns inte om det var min idé eller Daniels, men vi öppnade forumet efter att ha diskuterat det ett tag. Daniel erbjöd sig att ha forumet på sin server.

Och ja, det är hans användarnamn. Hans enda post så här långt var en testpost i en testavdelning som nu är borttagen.

Jag ser dock inga problem med vem som äger forumet, så länge folk sköter sig och inte går till personangrepp. Såvitt jag förstår så strävar jag, Daniel och SSF åt samma håll. Men jag ska be Daniel att logga in och ge sina synpunkter.
argip
Posts: 53
Joined: 19 Sep 2007 15:58

hej

Post by argip »

Daniel hära =) Jag startade forumet mest för att det var enkelt. Det är i princip bara en databas, så lätt att spara/flytta eller så. Både CJ och Micke är admin, så det är bara att ändra rubruker som det kännns bra =)

Ladda gärna hem en backup innan alltför stora ändringar, om nåt skulle gå fel.

Ha det gott
// Daniel
MickeH
Posts: 126
Joined: 19 Sep 2007 17:16

Re: hej

Post by MickeH »

argip wrote:Ladda gärna hem en backup innan alltför stora ändringar, om nåt skulle gå fel.
Jag tog en backup nu, och ska försöka komma ihåg att göra en backup per vecka.
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Det låter bra!
Ja,spara för tusan. Det förekommer även på bättre forum att år av värdefullt debatterande går förlorade för alltid på grund av att någon admin hade glömt att göra en backup! Jag föreställer mig att våra samlade tankevedermödor ännu ryms på en gammaldags 3,5"-diskett så man kan t.o.m kanske kosta på sig två backuper. :D

Om vi nu ändå håller på med ordnandet så borde man kanhända också ordna så att Micke hade admin under användarnamnet när han nu är det.

:)
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

Har ändrat om forumstrukturen nu.
Vad tror ni? Skall vi göra några förändringar?
Post Reply