Svenska kvalificeringen till Tendo 2008

International Shogi Festival och amatörshogi i Japan i största allmänhet
Martin Danerud
Posts: 591
Joined: 05 Nov 2007 22:19

Post by Martin Danerud »

Nu hänger jag inte med riktigt.
Jag modifierade det tidigare förslaget som var att sätta en gräns på en vecka innan Japankvalet för att lämna återbud och med alla medel kontakta reserverna i ordning. Sedan var avsikten att inte besätta reservplatser.
Kompromissförslaget är anpassat till Carl Johans förslag. Den senaste tidpunkten för att lämna återbud är 28 maj kl. 12. Kända återbud skall naturligtvis lämnas så fort som möjligt. Fram till denna tidpunkt kommer förbundet att jaga reserver i ordning. Därefter annonseras bara återbuden på Shogiforum och kommer att tillsättas i ordning bland kvalificerade reserver som finns på plats i Trollhättan.
Allvarligt talat, vad kan detta komma att handla om? Innan 28 maj kl. 12 måste man ju vara klar på om man kan deltaga i Japankvalet. Det enda som kan hända därefter är sjukdom i sista stund, och det är i sådana fall som varken jag eller någon annan vill hålla på och jaga reserver i sista stund. Att ta reserver från de närvarande i Trollhättan handlar ju bara om att garantera att semifinalplatserna är fyllda utan att hålla på med rundringningar i sista stund.
Ett återbud av typen "min moster fyller 50 den helgen" i kyu-kvalet (reserver i dan-kvalet blir nog inte aktuellt, om inte någon blir dan-spelare inom de kommande sju veckorna) som kommer mer än tre dagar innan är naturligtvis sent, men spelreglerna kommer ju att vara kända för dem som är reserver, speciellt för den som är förstareserv. Den personen hinner man ju kontakta.
Att föra tillbaka gränsen längre (en vecka, två veckor?), efter vilken man inte kommer att jaga någon reserv, ökar ju bara fördelen för en reserv att vara närvarande i Trollhättan, så det verkar som om du just nu, om det gäller en principfråga för att maximera rättvisan, diskuterar med dig själv, Nils, om inte jag har missuppfattat hela frågan.
Eller är det så att du tänker dig in i situationen att du blir förstareserv (femteplacerad kyu-spelare i SM-turneringen), och att du då inte med så kort varsel pga tex jobbet kan ta en reservplats överhuvudtaget? I så fall (om just du skulle hamna på just den positionen) rekommenderar jag att du planerar in ett deltagande i Trollhättan Open under alla förutsättningar!
Avsikten med kompromissförslaget är ju inte i första hand att maximera antalet deltagare i Trollhättan Open utan att garantera att semifinalplatserna i Japankvalet är fyllda, vilket jag har förstått att debattörerna här är måna om, till skillnad från tex Mikael Hansson och mig själv från början.
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Det är just den modifikationen jag tyckte var helt onödig. En så snäv gräns som tre dagar innan tävlingen är ju nästan meningslös eftersom du inte hinner få in svar ifrån reserverna och därmed inte kan presentera vilka av dessa som kan packa resväskan.
Därmed kan du lika gärna anamma Carl Johans förslag om platsen som en uppmuntran att komma till den personliga anmälningen inför Thn open.

Apropå inte förstå den andres inlägg så kan jag meddela att jag hade liknande problem. Speciellt den här meningen var kryptisk:
Martin skrev:
Att föra tillbaka gränsen längre (en vecka, två veckor?), efter vilken man inte kommer att jaga någon reserv, ökar ju bara fördelen för en reserv att vara närvarande i Trollhättan, så det verkar som om du just nu, om det gäller en principfråga för att maximera rättvisan, diskuterar med dig själv, Nils, om inte jag har missuppfattat hela frågan.
Att min person och inte principen plötsligt hamnar i centrum gör kanske att jag inte orkar läsa så noggrannt heller.
Min åsikt presenterade jag annars i en post högre upp:
Jag skrev:
Man har ibland olika uppfattningar om vad som är krångligt men att publicera startlistan och meddela eventuella återbud kanske halvannan vecka innan Japankvalet och sedan ge en deadline på några dagar för att anmäla sitt intresse för vakansplatser är väl knappast så komplicerat?
Det kräver väl sammanlagt högst en halvtimme för att vittja mejlboxen och avgöra vem av applikanterna som är först på reservlistan samt anslå den preliminära deltagarlistan. Eventuellt förfördelade får väl en dag på sig att överklaga (mejl som påstås ha skickats men inte registrerats - alla får ett svarsmejl) och sisådär en vecka innan kan sedan den definitiva listan publiceras.

Återbud därefter skall inte leda till att reserver sätts in.

För att visa min goda vilja kan jag åta mig att stå till tjänst med mejladressen. Telefonanmälan kommer inte bli möjlig men nog kan jag sortera lite emejl och rangordna reserver.
Beklagar att det blev för krångligt att förstå. Jag tycks vara den enda i denna diskussion som önskar en återkoppling från reserverna så att alla vet hur de skall agera i frågan om deltagande i Trollhättan.
Och nej, jag har aldrig uttryckt åsikten att reserver skall tillsättas till varje pris.

Vill bara upprepa att det största problemet inte uppstår för förstareserven utanför dem därefter eftersom dessa inte har någon möjlighet att veta hur denne ställer sig till deltagande. Problemet är naturligtvis inte att ta ledigt utan att vara säker på att man är behörig till den lediga platsen innan man åker till Trollhättan.

Nu lämnar jag denna debatten eftersom jag inte tror att det går att komma vidare. Vi får hoppas att vi slipper återbud så att denna diskussion kan begravas i stillhet.

EDIT Det här kanske lät lite hårdare än avsett. Jag känner mig i själva verket inte särskilt trampad på tårna, men personargument har hursomhelst en tendens att vara en rätt effektiv debattdödare.
Om intresseklubben nu gör sig redo att anteckna så kan jag upplysa att eftersom Thn open spiller in på semestermånaden juni så måste jag söka semester i så god tid att jag inte hinner avvakta utfallet av SM.
Så ledig kommer jag vara oavsett. /EDIT
Locked