Svenska kvalificeringen till Tendo 2008

International Shogi Festival och amatörshogi i Japan i största allmänhet
argip
Posts: 53
Joined: 19 Sep 2007 15:58

Post by argip »

Vet inte var Robban tycker, men det finns väl inte så många vettiga möjligheter!?
// Daniel
Therése Jernberg
Posts: 187
Joined: 25 Oct 2007 19:14
Location: Alingsås
Contact:

Post by Therése Jernberg »

Jag tycker också att Martins förslag är bra. Men är liksom många andra är jag tveksam till om kvalet till Japan ska uppta Trollhättan Open.

Det är 8 personer som berörs av kvalet till Japan, vilket är mer än halva startfältet i Trollhättan Open. Frågan är om norrmännen kommer att delta i Trollhättan Open om nästan allt kvalificerat motstånd saknas i turneringen.

Om ett separat kvaltillfälle hittas, så röstar jag på det.
SM- turneringen ligger i mars, så det borde väl gå att hitta en helg under april eller maj månad för att spela kvalet till Japan. Det skulle ju även gå att dela upp kvalet så att kyu- spelarna spelar en helg och dan-spelarna en annan om det är svårt att hitta ett tillfälle när alla kan delta.
Robert
Posts: 146
Joined: 02 Nov 2007 20:17

Japankval/Trollhättan Open

Post by Robert »

Javisst blir det så att japankvalet kommer att göra så att vårens tävlingar inte kommer att locka så många spelare och jag tror att detta blir fallet även i "Trollhättan Open". MEN det här gör ju i alla fall att "Trollhättan Open" och japankvalet som kommer att spelas samtidigt och på samma plats kommer att få allas ögon riktade mot sig.
Så jag skulle med detta vilja säga att jag skulle se detta som en stor händelse i Guldgeneralernas än så länge korta liv. :D
argip
Posts: 53
Joined: 19 Sep 2007 15:58

Post by argip »

En fundering bara angående thn-open...
Vad är det för fel på en cup där man tar med sig poängen till thn-open?

En idé är:
Rond 1 - Vanlig rond, dock får ingen lottas ihop med någon i samma kvalgrupp
Rond 2 - Semifinal
Rond 3 - Final

Kvalet är väl i princip avklarat innan tävlingen?

// Daniel
Martin Danerud
Posts: 591
Joined: 05 Nov 2007 22:19

Post by Martin Danerud »

Daniel ställer alternativet med semifinaler och finaler i Japankvalet för dan- respektive kyu-spelare i bäst av ett parti mot det ursprungliga förslaget med semifinaler och finaler i bäst av tre partier.
Det är klart att man rent turneringstekniskt skulle kunna genomföra ett sådant alternativ. Det skulle ge två japanresenärer och så var det bra med det. Enligt min uppfattning finns det emellertid minst tre fördelar med matcher i bäst av tre partier.
1) Det blir färre tillfälligheter som avgör. Sveriges bästa kyu- respektive dan-spelare på 30 min + 30 sek kommer med större sannolikhet att få sina biljetter, om de får bäst av tre partier på sig. För mig är det viktigare att Sverige tar så bra placeringar som möjligt i Tendo än att några fler får möjligheten att spela några ronder i Trollhättan Open 2008. Om några amatörpartier i shogi för svenskar någonsin kan bli viktiga, så är det väl partierna i Japan vart tredje år?
2) Med Daniels modell blir det två partier med 30 min + 30 sek för de spelare som får åka till Japan. Med det ursprungliga förslaget blir det mellan fyra och sex partier med denna betänketid. Det härdar de spelare som får åka inför att de skall spela förmodligen fem sådana partier i Japan mot hårt motstand, där alla är viktiga. Det är precis så som partierna i kvalet med matcher i bäst av tre partier kommer att bli. Så blir aldrig partierna i en vanlig Open-turnering, där man pendlar mellan motståndare med 15-kyu och 3-dan. Det ursprungliga Japankvalet ger alltså dem som får åka en adekvat träning.
3) Semifinaler och finaler i bäst av tre partier ryms på en vanlig helg. EM är ju en cup som spelas i fem ronder i bäst av ett parti. Men där har man inte möjlighet till bäst av tre partier, eftersom det skulle ge femton ronder shogi på tre dagar. Matcher i bäst av tre partier är en service till de åtta spelare som gör upp om japanplatserna. Det gör det mer värt för dem att resa till Trollhättan.
argip
Posts: 53
Joined: 19 Sep 2007 15:58

Post by argip »

Det var mest en fundering... jag håller med dig, det är viktigt att skicka den mest lämpade. Det är faktiskt möjligt (antar jag) att vi får en världsmästare i shogi med vändande flyg. Det vore trevligt.

Tack för ett bra svar förresen :)
// Daniel
Martin Danerud
Posts: 591
Joined: 05 Nov 2007 22:19

Post by Martin Danerud »

Efter en diskussion i Styrelsen mellan mig och Håkan Lönnqvist idag, har vi beslutat att anta den här på Shogiforum diskuterade modellen för Japankvalet, dvs att Emil Hermansson + de tre bäst placerade dan-spelarna i SM-turneringen går till semifinaler i bäst av tre partier som spelas i samband med Trollhättan Open 31 maj - 1 juni och att de fyra bäst placerade kyu-spelarna i SM-turneringen går till semifinaler i bäst av tre partier. Vinnarna i respektive semifinaler spelar sedan finaler på söndagen i Trollhättan om dan- respektive kyu-platsen till Japan i bäst av tre partier.
Jag kommer att anmäla Sverige till 4th International Shogi tournament och ange vårt sätt att kvalificera spelarna till Nihon Shogi Renmei. Dessa handlingar måste snart skickas till Japan.
Nu kan vi sålunda bjuda in alla Sveriges shogispelare för att tillsammans slå deltagarrekordet i SM-turneringen i Stockholm 29-30 mars 2008. Mikael Hansson och Carl Johan Nilsson kommer att börja och ta in förhandsanmälningar till SM-turneringen i samband med helgens Västervik Open.
En fråga återstår att lösa. Det gäller eventuella reserver till Japankvalet i Trollhättan. Vad händer om någon eller några spelare inte vill/kan deltaga? Till SM-slutspelet kallar vi in reserver för att hålla slutspelet enligt planen, men är det nödvändigt eller ens önskvärt i fråga om Japankvalet? Kom gärna med synpunkter i denna fråga!
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

Jag tror på idén att kalla in reserver om någon/några väljer att inte i delta i Trollhättan. Det blir roligare för alla utomstående att följa om vi slipper ett antal WO-partier om inte annat.
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Jag anser också att vi bör kalla in reserver i första hand enligt den ordning de placerar sig i SM-tävlingen, i andra hand om inte dessa räcker till i rankingordning bland icke-deltagare i SM.

Erbjudandet till platsen bör meddelas på såväl hemsidan som i detta forum och spelarna bör ges en viss tid att svara så att ingen blir förbigången.
Carl Johan Nilsson
Site Admin
Posts: 556
Joined: 25 Oct 2007 19:18
Location: Alingsås

Post by Carl Johan Nilsson »

Om man gick på rankingordning i andra hand så skulle det för dan-spelarna innebära att man inte behövde spela SM-turneringen alls antar jag. Det finns 6 dan-spelare i Sverige. Men Thore är inte med i förbundet längre och jag får inte kvala så det återstår bara fyra dan-spelare.
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Carl Johan Nilsson wrote:Om man gick på rankingordning i andra hand så skulle det för dan-spelarna innebära att man inte behövde spela SM-turneringen alls antar jag. Det finns 6 dan-spelare i Sverige. Men Thore är inte med i förbundet längre och jag får inte kvala så det återstår bara fyra dan-spelare.
Det är väl i första hand för dan-spelarna det blir aktuellt, kuy-spelare kommer det förmodligen finnas tillräckligt många reserver av ifrån SM-tävlingen.
Vad jag förstår så har vi idag sex dan-spelare i Sverige, du är diskvalificerad för deltagande och Thore verkar i dagsläget inte vara intresserad, alltså kunde man i princip redan idag fastställa vilka deltagarna blir i Japankvalet i Trollhättan.
Anledningen till att rankingordning bör vara andra uttagningsprincipen är att det är rätt orealistiskt att arrangera en ny uttagningstävling innan Trollhättan. Naturligtvis kan förbundet utse en deltagare efter eget tycke, men jag anser inte det vara bättre.
I nuläget är väl detta en akademisk fråga, om de tre spelare som i dagsläget är valbara dvs CH, MD och PK faller bort och TÅ inte ändrar sig så blir det väl en vakans likafullt.
Martin Danerud
Posts: 591
Joined: 05 Nov 2007 22:19

Post by Martin Danerud »

Jag håller med Carl Johan i hans senaste inlägg. Det fungerar inte att ta med spelare efter ranking som inte har deltagit i SM-turneringen. Då skulle det ju, som Carl Johan påpekar, räcka att ta sig till spellokalen och avvakta vilka som anmäler sig och sedan med hänsyn till egen ranking avgöra om det är mödan värt att spela eller inte. Det blir sas mer poker än shogi (speciellt om alla gjorde så!).
Däremot är jag själv inte säker på att vi måste fylla ut Japankvalet med reserver. Fördelen med att ha med reserver är ju att japanresenärerna garanterat får många hårda partier. Nackdelen är att det blir en massa administration med folk som ändrar sig i sista stund etc. Om vi skall ha reserver, så måste vi sätta en tydlig deadline. Om någon blir sjuk eller tveksam på om de kan spela shogi en dag innan Japankvalet, så vill inte jag hålla på och jaga reserver.
MickeH
Posts: 126
Joined: 19 Sep 2007 17:16

Post by MickeH »

Martin Danerud wrote:Däremot är jag själv inte säker på att vi måste fylla ut Japankvalet med reserver. Fördelen med att ha med reserver är ju att japanresenärerna garanterat får många hårda partier. Nackdelen är att det blir en massa administration med folk som ändrar sig i sista stund etc. Om vi skall ha reserver, så måste vi sätta en tydlig deadline. Om någon blir sjuk eller tveksam på om de kan spela shogi en dag innan Japankvalet, så vill inte jag hålla på och jaga reserver.
Jag håller med Martin i det fallet, jag tycker inte att vi ska ta in reserver.

Dels eftersom antalet spelare i själva Trollhättan Open kan bli väldigt lågt (på något sätt ska det väl i och för sig integreras, annars blir det nog inte bra), och dels måste man i så fall sätta en tidsgräns på när man måste bestämma sig, och den bör vara 1 vecka innan tävlingen. Sen kan ju folk lämna sena återbud, bli sjuka osv, och då blir det ju problem igen.

Självklart kan det innebära andra problem, att 3 spelare dyker upp till kvalet, och då blir det inte rättvist.

Kanske borde man lägga Japankvalet på Lincon 1-4 maj istället?
Nils Carlsson
Posts: 324
Joined: 29 Oct 2007 22:54
Location: Stockholm

Post by Nils Carlsson »

Jag anser nog att det skulle gå väldigt bra att fylla ut med reserver och att det blir deras ansvar att ta kontakt med tävlingsledningen och inte Martins eller någon annan funktionär. Kontakten skulle kunna ske meddelst emejl och vara i rimlig tid, som bestäms av tävlingsledningen, efter att vakansen utlyses.
Sedan finns naturligtvis alltid risken att någon lämnar sent återbud men detta är inget skäl att inte försöka skapa rättvisa förhållanden för alla kvaldeltagarna.

Om ickedeltagare skall kunna fylla reservplatserna är naturligtvis en komplex fråga, särskilt för dan-kvalet eftersom den högst rankade förmodligen skulle kunna utebli och ändå vara kvalificerad vilket självklart inte är bra, men det finns inga skäl till varför inte SM-deltagare skall kunna fylla ut vakanser enligt den modell jag föreslår.

En annan viktig fråga är hur semifinalerna skall komponeras. Enligt mig bör inte seedning ske utifrån resultatet i SM utan fri lottning tillämpas, detta för att undvika taktiskt tjyv- och rackarspel i SM-turneringen.
Therése Jernberg
Posts: 187
Joined: 25 Oct 2007 19:14
Location: Alingsås
Contact:

Post by Therése Jernberg »

Det är väl förbundets styrelse som är tävlingsledning under Japankvalet och som får sköta administrationen kring kvalet.

Även om planen är att slå ihop två tävlingar efter ett antal ronder så ska väl inte styrelsen lägga över ansvaret för kvalet på Trollhättan Opens tävlingsledning.
Locked